חשד לקרטל בארגון משלחות הנוער לפולין; 9 חשודים נעצרו

עפ"י החשד, גורמים ממשרדי נסיעות שונים, שזכו במכרז של משרד החינוך כזכייניות להוצאת משלחות נוער מטעם בתי ספר לפולין, חברו וביצעו תיאום מחירים וחלוקת שוק

אושוויץ  / צילום: רויטרס
אושוויץ / צילום: רויטרס

מי שחש שזיכרון השואה הוא כבר מזמן מנוע רווח שמפרנס לא מעט ציניקנים, ושבדרך לגריפת רווחים מן המותג "שואה" יש מי שאיבד את המעצורים, כדאי שיקרא את הודעת רשות ההגבלים העסקיים מהבוקר (ב').

בתום חקירה שניהלה רשות ההגבלים העסקיים יחד עם היחידה הארצית לחקירות הונאה של יחידת להב 433 במשטרת ישראל, נעצרו הבוקר 9 חשודים בחשד להפעלת קרטל שהכתיב את מחירי ארגונם של "מסעות הזיכרון" של בני-נוער ישראלים לפולין וחילק מראש את שוק בתי-הספר התיכונים, המבקשים לארגן סיור זיכרון לפולין.

"שוטרי היחידה וחוקרי הרשות עצרו 9 חשודים ועיכבו נוספים לחקירה, בגין חשד למעורבות בפרשה", פירטה הודעת הרשות מהבוקר. "כמו כן ערכו הכוחות חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם ותפסו רכוש, נכסים וחשבונות בנק לצורך בקשת חילוט".

עוד צוין כי החקירה חושפת חשד לכך ש"מספר גורמים במשרדי נסיעות מובילים בתחום השיווק, הארגון והביצוע של חבילות ההטסה והשירותים של משלחות נוער מטעם בתי-הספר לפולין חברו לצורך מניעת תחרות בתחום זה, תוך שהם מבצעים עבירות מירמה ועבירות על פי חוק ההגבלים העסקיים".

על-פי החשד, מנהלי משרדי הנסיעות שזכו במכרז משרד החינוך להפעיל את המסעות ביצעו תיאום מחירים וחלוקת שוק על-מנת לקדם את בחירתם על-ידי בתי-הספר, באופן שתואם ביניהם מבעוד מועד ומבלי שהתקיימה תחרות של ממש.

לחשודים מיוחס חשד לביצוע של הסדר כובל בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. בנוסף, נחקר חשד לביצוע עבירת שוחד על-ידי חלק מהחשודים.

אלפי תלמידי תיכון ישראלים יוצאים מדי שנה למסעות הללו, שמטרתם לקרב את בני-הנוער לנושא השואה. מסעות אלה מלווים בדרך-כלל בידי ניצולי שואה המספרים על החוויות האישיות שלהם בגטאות ובמחנות הריכוז וההשמדה, במקומות בהם התרחשו המאורעות.

לצד המטרה החיובית של הנצחת זכר השואה, ביקורת רבה על המסעות הללו נשמעה בשנים האחרונות. הביקורות מגוונת: החל בטענה כי בני-הנוער עושים "טיול שנתי" מן המסעות הללו, ובכך נוצר זילות של כבוד הנספים; ועד לטענה כי המסעות משמשים להגברת היצר הלאומי בקרב בני-הנוער, באופן ציני, ערב הגיוס לצה"ל; חלק מן הביקורת נגע גם ל"מסחרה", לתעשייה שנוצרה סביב המסעות לפולין, שיש בוודאי מי שמתעשר מהם. היום מסתבר כי מ"המסחרה" עולה כדי חשד לקיומו של מונופול אסור.

מחקר שנערך בשנים האחרונות מראה כי עד כה ביקרו יותר מ-300 אלף בני-נוער ישראלים בפולין במסגרת מסעות הזיכרון הללו. 300 אלף מבקרים לפחות הם מיליוני לילות בבתי-מלון פולנים, מיליוני ארוחות בוקר צהריים וערב שנרכשו באמצעות משרד החינוך, עשרות אלפי אוטובוסים שנשכרו כל אחד לכמה ימים הם 300 אלף כרטיסי טיסה (לפחות) שנקנו, והפוטנציאל הכלכלי - בהתאם. נראה כי הפיתוי לייצר מונופול הוא לא שונה משום ענף כלכלי אחר.

הערב יובאו החשודים להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשון-לציון.