דיקפריו יקבל פרס בדאבוס, ויליפוד נפרדת מהאחים ויליגר

וגם: יגאל דמרי ממליץ לעבור לנתיבות, "לקנות בית יותר גדול בחצי מחיר ולחיות כמו מלכים"

ליאונרדו דיקפריו / צילום: רויטרס
ליאונרדו דיקפריו / צילום: רויטרס

ויליפוד (שוב) בלי ויליגר

"זה כמו גירושים - לא אירוע אלא תהליך", כך תיאר לפני כחודשיים בעל השליטה בחברת המזון ויליפוד, גרגורי גורטובוי, את הפרידה הצפויה מהאחים ויליגר, שייסדו, שלטו וניהלו את חברה המשפחתית במשך שנים ארוכות.

היום (ב') תהליך הגירושים הסתיים: החברה דיווחה לבורסה על התפטרותם של האחים צבי ויוסי ויליגר מהדירקטוריון - אחרי 23 שנה. יוסי ויליגר כיהן עד כה גם כיו"ר משותף.

צמד האחים המייסדים יצרו לעצמם הון של קרוב לחצי מיליארד שקל משליטתם בחברה, עיקרו - כ-350 מיליון שקל - ממכירת השליטה בחברה בשני מקרים; והיתרה בשכר, מענקים, מימושי מניות בחברה הבת ויליפוד אינטרנשיונל ודיבידנדים.

כאמור, האחים ויליגר מכרו את השליטה בחברת המזון פעמיים. בפעם הראשונה לארקדי גאידמק, שלאחר מכן נקלע לקשיים, לקח הלוואה מהאחים ויליגר וכשלא עמד בתנאיה - השליטה על החברה חזרה אל השניים.

כעבור מספר שנים הם מכרו את השליטה בחברה לאלכסנדר גרנובסקי, שגם הוא נקלע לקשיים. גרנובסקי מכר את השליטה בפירמידת החברות השולטת בוויליפוד לידי גורטובוי, שהבטיח לעמוד בכל החובות של בעל השליטה הקודם. בינתיים, הדרך לא נראית חלקה. 

האחים ויליגר / צילום: איל יצהר
 האחים ויליגר / צילום: איל יצהר

המשחק שעלה ללניר ביוקר

לפני קרוב לשנה החליט נועם לניר להפוך את חברת בבילון שבה הוא שולט לחברת השקעות בתחום המדיה הדיגיטלית. ההחלטה הגיעה אחרי שהפעילות הקודמת שלה - החיפוש וההפצה באינטרנט - התכווצה במהירות בעקבות הפסקת היחסים עם ענקית האינטרנט, גוגל.

כשבבילון דיווחה על שינוי הכיוון, היא הודיעה במקביל גם על השקעה ראשונה שהיא מבצעת בסטארט-אפ הישראלי GAMEin30. הסטארט-אפ פיתח אפליקציה שמהווה פלטפורמה למשחקים בסמארטפונים, ובבילון השקיעה בו 500 אלף דולר לפי שווי של 2.4 מיליון דולר.

בדיעבד, מסתבר שזו הייתה השקעה כושלת: מדיווח עדכני לבורסה עולה כי GAMEin30 הפסיקה את פעילות הפיתוח והשיווק, וכתוצאה מכך בבילון תרשום בדוחותיה ירידת ערך של כחצי מיליון דולר.

השקעה אחרת של בבילון, בהיקף זהה, הייתה בחברת אם.אס.טי טראוול מתחום התיירות, שמסבה לבבילון קצת יותר נחת. לפי הדיווח, החברה החלה לייצר הכנסות נטו. 

נועם לניר / צלם: יריב פיין
 נועם לניר / צלם: יריב פיין

דמרי ממליץ על חיים בנתיבות

"המחירים לא יירדו - לכו לקנות דירה", כך המליץ היום יגאל דמרי, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת הנדל"ן י.ח דמרי בכנס פורום שוק החוב בסימן נדל"ן שהתקיים בבורסה בתל-אביב.

דמרי אמר כי "כל מיני פטנטים וסבסודים לא יעזרו, אלא צריך לעזור ישירות להון העצמי של מי שרוצה לקנות דירה וכך לפתור בעיות לטווח הארוך. בואו לנתיבות ותראו זוגות צעירים שעובדים בתל-אביב ונוסעים ברכבת לתל-אביב, ויש להם הטבות. קנו בית יותר גדול בחצי מחיר וחיים כמו מלכים".

בפורום התכנסו כ-300 בכירי שוק ההון כדי לשמוע על הרפורמות שהממשלה מתכננת בתחום הנדל"ן.

ערן היימר, מנכ"ל חברת דירוג האשראי מידרוג, אמר כי "כדאי להנמיך ציפיות - הבטחות הממשלה יצרו בעיקר אכזבות ואובדן אמון".

ערן ניצן, סגן ראש אגף תקציבים במשרד האוצר לענייני נדל"ן ופנים, אמר כי "משרד האוצר שם לעצמו למטרה להילחם במשקיעים בשוק הנדל"ן, והמשקיעים התרחקו מהשוק".

עוד בין המשתתפים שהגיעו לכנס היו ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר, וראש עיריית גבעתיים, רן קוניק. 

ערן היימר, ערן ניצן ויגאל דמרי / צילום: אבשלום ששוני
 ערן היימר, ערן ניצן ויגאל דמרי / צילום: אבשלום ששוני

השדרוג של רפאלי

חברת התעשייה מקסימה מעוניינת לשדרג את התגמולים שהיא מעניקה ליו"ר יוחאי רפאלי ב-40%, ולצורך כך זימנה אסיפת בעלי מניות הצפויה להתכנס בחודש הבא.

במקסימה מציעים לשלם לרפאלי, החל מינואר 2016, דמי ניהול חודשיים של 74 אלף שקל, צמוד למדד ובתוספת מע"מ, עבור משרה בהיקף של כ-70% (כ-3.5 ימי עבודה בשבוע), וזאת במקום תשלום דמי ניהול חודשיים של 53.5 אלף שקל מהם הוא נהנה היום בהיקף משרה של שני שליש.

רפאלי מונה לתפקיד יו"ר מקסימה ביולי 2012, ועלות העסקתו בשנת 2014 הסתכמה ב-800 אלף שקל - 630 אלף שקל דמי ניהול והיתרה (170 אלף שקל) מענק.

רפאלי מחזיק בתואר ד"ר למינהל עסקים מאוניברסיטת תל-אביב, שם הוא משמש כמרצה למינהל עסקים, ובעבר כיהן בתפקיד סגן נשיא בחברת דסק"ש.

רפאלי החל את הקריירה שלו בעיתון "מעריב" ככתב בדסק הכלכלי, בעת שהיה סטודנט לתואר ראשון. בהמשך שימש ככתב ועורך של מדור הרכב בעיתון, עד שעזב את עולם התקשורת בשנת 1995. 

חברת מקסימה המרכז להפרדת אוויר, הנמצאת כיום בשליטת ג'ורג' חורש, עוסקת בייצור ושיווק גזים תעשייתיים. 

ביידן, דל ונתניהו בדרך לדאבוס

יותר מ-40 ראשי מדינות, כמו גם 2,500 מנהיגים עסקיים וחברתיים, יתכנסו בדאבוס שבשווייץ לכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי, שייערך בין 20 ל-23 בינואר. הפעם הכנס יחסה תחת הכותרת "כיצד לנהל את המהפכה התעשייתית הרביעית" ויעסוק בין היתר בסוגיות ביטחון, שינויי אקלים, הצמיחה הגלובלית ומחירי סחורות יסוד שמצויים בשפל.

המהפכה התעשייתית הרביעית, לפי מארגני הכנס, "מתייחסת להשתלבות של טכנולוגיות בעולמות הפיזיים, הדיגיטליים והביולוגיים - דבר היוצר יכולות חדשות לחלוטין ומשפיע באופן דרמטי על מערכות פוליטיות, חברתיות וכלכליות. לתמורה הזאת - על המהירות, ההיקף והמהות המערכתית שלה - יש פוטנציאל לעורר מהפיכות בכל המגזרים ולהטיל ספק במהותו ובזהותו של טבע האדם".

בין המשתתפים הבולטים בכנס ניתן לציין בתחום העסקי את ג'ק מא יון, היו"ר והבעלים של קבוצת עליבאבא; נתן בלצ'רצ'יק, מנהל טכנולוגי ראשי של Airbnb וממייסדי החברה; יא-צ'ין ז'אנג, נשיא חברת באידו; ג'ון צ'יימברס, יו"ר סיסקו; מייקל דל, יו"ר ומנכ"ל חברת דל; שריל סנדברג, המנהלת התפעולית של פייסבוק; אריק שמידט, יו"ר פעיל של חברת אלפבית (גוגל); ומג ויטמן, הנשיאה והמנכ"לית של HP.

כן ישתתפו מהצד העסקי מריו דרגי, נשיא הבנק האירופי המרכזי; ג'ין יונג קים, נשיא הבנק העולמי; כריסטין לגארד, מנהלת קרן המטבע העולמית; ג'ין ליקון, נשיא הבנק האסיאתי להשקעות בתשתיות; והנציבים של הבנקים המרכזיים של קנדה, אנגליה, צרפת, הודו, יפאן, מקסיקו, רוסיה, ערב הסעודית, דרום אפריקה ושווייץ.

מקרב מנהיגי המדינות ישתתפו דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה; אהמט דווטוגלו, ראש ממשלת טורקיה; יואכים גאוק, נשיא גרמניה; חיידר אל עבאדי, ראש ממשלת עיראק; מוחמד אשרף גאני, נשיא הרפובליקה האיסלאמית של אפגניסטן; ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל.

בראש המשלחת האמריקאית יעמוד סגן הנשיא ג'ו ביידן, ואיתו יגיעו אשתו, ג'יל, ואשטון קרטר, המזכיר לענייני ביטחון. 

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
 ג'ון קרי / צילום: רויטרס

פרס לדיקפריו החברתי

בפורום הכלכלי בדאבוס מוענקים גם פרסי הקריסטל לאמנים שהפגינו מחויבות לשיפור מצב העולם. השנה יהיה אלה השחקנית יאו צ'ן; השחקן ומפיק הסרטים ליאונרדו דיקפריו; האמן אולאפור אליאסון; והמוזיקאי והיזם will.i.am.

דיקפריו הוא פעיל ותיק לנושא איכות הסביבה. הוא נוהג ברכב של טסלה, ובביתו מותקנים פנאלים סולריים. ב-2010 תרם מיליון דולר לנפגעי רעש האדמה בהאיטי. באותה שנה עוד מיליון דולר לארגון WCS, הפועל לשימור הסביבה.

ב-2014 מונה דיקפריו כשליח שלום מטעם האו"ם לפעול בתחום שינויי האקלים בכדור הארץ. 

ליאונרדו דיקפריו / צילום: רויטרס
 ליאונרדו דיקפריו / צילום: רויטרס