האיחוד האירופי: ההסכמים עם ישראל לא יחולו מעבר לקו הירוק

שרי החוץ חתמו על הצהרה המחדדת את ההבחנה בין ישראל בגבולות 1967 להתנחלויות ומזרח ירושלים ■ עם זאת, בהודעה מטעם האיחוד נמסר כי הצעד אינו מהווה חרם, מהלך שהשרים מתנגדים לו בתוקף

שרי החוץ של האיחוד האירופי אישרו הערב (ב') הצהרה שלפיה כל ההסכמים בין האיחוד לבין ישראל לא יחולו מעבר לקו הירוק. בהודעת מטעמם נכתב כי צעד זה אינו מהווה חרם על ישראל וכי האיחוד האירופי מתנגד לחרמות על ישראל בתקיפות.

ההחלטה מבוססת על החלטות קודמות של האיחוד האירופי, שהבדילו גם כן בין ישראל בגבולות 1967 להתנחלויות ומזרח ירושלים. עם זאת, היא מדגישה את ההתנגדות של האיחוד והמדינות החברות בו להתנחלויות ולהמשך הבנייה בהן.

בהחלטת שרי החוץ של האיחוד נכתב גם כי השרים מתנגדים להסתה וקוראים לשני הצדדים לפעול נגדה. בנוסף קראו השרים לשני הצדדים להימנע מצעדים שעלולים לפגוע בסיכויים של פיתרון שתי המדינות, והדגישו מחדש כי אירופה תומכת בפיוס פנים-פלסטיני ובעריכת בחירות דמוקרטיות ברשות.

בנובמבר: האיחוד אישר סימון מוצרים תוצר ההתנחלויות

בחודש נובמבר האחרון אישר האיחוד הנחיות חדשות לסימון מוצרים תוצרת ההתנחלויות - החלטה טכנית בעיני בריסל, אולם נתפסת בעיני משרד החוץ כאפליה בלתי מתקבלת על הדעת. "הנציבות האירופית אימצה הבוקר מסמך פרשני על מקום של מוצרים מהשטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז יוני 1967", מסר גורם רשמי באיחוד.

ההנחיות לסימון מוצרי ההתנחלויות יחולו על פירות וירקות טריים, יין, דבש, שמן זית, ביצים, עופות, מוצרים אורגניים וקוסמטיקה. הן לא יכללו מוצרי מזון ארוזים ומוצרים תעשייתיים שאינם קוסמטיקה. התיוג ישפיע על פחות מאחוז אחד מקשרי המסחר בין האיחוד האירופי לישראל, שנאמדים בכ-30 מיליארד אירו, שמתוכם שווי הייצוא הישראלי למדינות האיחוד עומד על 13 מיליארד אירו.