קרן המטבע: כלכלת סין תאט גם ב-2017; צמיחה אנמית בארה"ב

דוח קרן המטבע: הירידה במחירי הנפט מפחיתה ההשקעות בקידוחי גז ■ ירידה "דרמטית" ביבוא של כלכלות מתפתחות, שנקלעו למצוקה כלכלית, משפיעה קשות על הסחר הגלובלי ■ ומי יימצא על הסוס? הודו

כריסטין לגארד / צילום: רויטרס
כריסטין לגארד / צילום: רויטרס

עדכון של התחזית הכלכלית העולמית: מסמך חצי-שנתי של קרן המטבע, שמתפרסם היום (ג'), מראה כיצד ההאטה בסין והירידה החדה במחירי הנפט וגז טבעי מכבידות על כלכלות תבל.

קרן המטבע צופה אמנם שהצמיחה הגלובלית תעלה ב-3.4% ב-2016 וב-3.6% ב-2017, בעיקר בזכות עליות מרשימות בשווקים מתעוררים, אך הצמיחה בכלכלות המתקדמות תרשום השנה עליה זעומה בשיעור 0.2% לרמה של 2.1% והמצב לא ישתנה ב-2017. צמיחה אנמית של חצי אחוז, לרמה של 2.6%, חזויה לארה"ב השנה ובשנה הבאה.

ברקע, הצמיחה בסין תוסיף להתכווץ: מ-6.9% ב-2015 ל-6.3% השנה ול-6% ב-2017.

ב-2015, נותרה הכלכלה הגלובלית בהילוך נמוך, מציין המסמך של קרן המטבע. הצמיחה בשווקים מתעוררים ובכלכלות מתפתחות עודה תורמת ליותר מ-70% מהצמיחה הגלובלית, אך היא נמצאת בסימן ירידה זו השנה החמישית ברציפות.

על פי הקרן, שלוש תמורות מוסיפות להשפיע על התחזית הכלכלית הגלובלית: ההאטה ההדרגתית בסין והעברת דגש הפעילות הכלכלית שם מהשקעות וייצור לעבר צריכה ושירותים; מחירים נמוכים יותר של נפט וקומודיטיס בכלל; והידוק הדרגתי של המדיניות המונטרית בארה"ב על רקע התאוששות שם, בעוד שבנקים מרכזיים בכמה כלכלות מתקדמות גדולות דווקא מוסיפים לרופף את המדיניות המונטרית.

הצמיחה המואטת בסין אכן מתרחשת כחזוי, אך ההאטה ביבוא וביצוא שם מהירה מהצפוי ואחת הסיבות לכך היא חולשה בפעילות הייצור ובזרימת השקעות, אומרת קרן המטבע. ההשלכות של התפתחויות אלה זולגות לכלכלות אחרות. בהיקף גלובלי, פעילות הייצור והסחר הבינלאומי עודם חלשים, לא רק בגלל התהפוכות בסין אלא גם בגלל ירידה עולמית בביקושים ושחיקה בהשקעות, במיוחד בענף הכריה, לרבות קידוחי נפט וגז. נוסף לכך, יש ירידה דרמטית ביבוא בכמה שווקים מתעוררים וכלכלות מתפתחות, שנקלעו למצוקה כלכלית, וגם מגמה זו משפיעה קשות על הסחר הגלובלי.

קרן המטבע מציינת, כי מחירי הנפט ירדו במידה משמעותית מאז ספטמבר 2015. ירידות אלה שיקפו ציפיות שמדינות אופ"ק יגדילו את יצוא הנפט שלהן באופן מתמשך למרות שהכמויות המוגדלות של נפט בשוק עולות על היקף הצריכה. על פי חישובי הקרן, שמבוססים על נתוני השווקים לחוזים עתידיים, נכון ל-10 בדצמבר אשתקד, מחירי הנפט ירשמו עליות צנועות בלבד בהשוואה לרמת המחירים כיום: 41.97 דולר לחבית ב-2016 ו-48.21 דולר לחבית ב-2017. (להשוואה: המחיר הממוצע של חבית נפט ב-2015 היה 50.92 דולר).

התכווצות מחירי הנפט משפיעה כמובן לרעה על המצב הפיסקלי של יצואניות הנפט ועל סיכויי הצמיחה שלהן. בה בעת היא מעודדת ביקושים של משקי בית למוצרי אנרגיה ומפחיתה את הוצאות העסקים לאנרגיה ביבואניות נפט, במיוחד בכלכלות המתקדמות, שבהן עוברות הירידות במחירי הנפט למשתמשי הקצה, כמשקי הבית.

לירידת מחיר הנפט יש השפעה משמעותית על השקעות בקידוחי נפט וגז, מציין המסמך של קרן המטבע.

הקרן צופה שיפור קל בכלכלת רוסיה: מצמיחה של 3.7%- ב-2015, על פי הערכה, לצמיחה חזויה בשיעור (1%-) ב-2016.

ומי צפויה להימצא על הסוס? הודו, שרשמה צמיחה של 7.3% ב-2015, על פי ההערכה חזויה לרשום צמיחה בשיעור 7.5% ב-2016 וב-2017.