"מיליארד מהגרים מאפריקה יציפו את אירופה; קריסה חברתית"

קלאוס שוואב, יו"ר הפורום הכלכלי העולמי שהכנס השנתי שלו ייפתח היום בדאבוס: "תראו כמה מדינות באפריקה, למשל, תלויות בהכנסה מיצוא נפט. עכשיו דמיינו לעצמכם מיליארד תושבים נעים צפונה"

קלאוס שוואב. “עלינו ליצור מחדש את התחושה שכולנו נמצאים באותה הסירה” / צילום: רויטרס
קלאוס שוואב. “עלינו ליצור מחדש את התחושה שכולנו נמצאים באותה הסירה” / צילום: רויטרס

מכיוון שמפולת מחירי הסחורות מציתה פאניקה כלכלית בכל המדינות המתפתחות, אירופה עלולה למצוא את עצמה מול גל הגירה שיגמד את משבר הפליטים הנוכחי, כך לדברי קלאוס שוואב, יו"ר הפורום הכלכלי העולמי.

"תראו כמה מדינות באפריקה, למשל, תלויות בהכנסה מיצוא נפט", אמר שוואב בריאיון שהעניק לקראת הכנס ה-46 של הפורום הכלכלי העולמי באתר הנופש השווייצי, דאבוס. "עכשיו דמיינו לעצמכם מיליארד תושבים. דמיינו לעצמכם שכל אלה ינועו צפונה".

מרבית הדיון בסוגיית הקומודיטיס מתמקד בהיבט הכלכלי ובהשלכות על השוק, אך שוואב ציין כי הוא חושש שקריסת מחירי הקומודיטיס תגרום גם ל"קריסה חברתית מסיבית".

דברים אלה עולים בקנה אחד עם מה ששוואב, מייסד הפורום הכלכלי העולמי, מכנה בשם תקופת "התוצאות הבלתי צפויות" שבה אנחנו חיים כעת. בעידן המודרני קשה לקובעי המדיניות לצפות את השלכות מעשיהם, וזה מוביל ל"שחיקה באמון בקובעי המדיניות".

"ראשית, עלינו לבחון את הסיבות השורשיות לכך", אמר שוואב. "האזרח הנורמלי כיום המום לנוכח המורכבות והמהירות של ההתרחשויות - לא רק בזירה הפוליטית אלא גם בתחום הטכנולוגיה".

התחושה כי הסדר החברתי לוקה בשיבוש משמעותי הובילה לעלייתם של מנהיגים פוליטיים קיצונים שמנצלים את הכר הפורה של זעם ושנאת זרים. כדי שההיגיון ינצח, לדברי שוואב, "עלינו ליצור מחדש את התחושה שכולנו נמצאים באותה הסירה".

נושא כנס דאבוס בשנה הנוכחית הוא 'המהפכה התעשייתית הרביעית', שאותה מגדיר הפורום הכלכלי העולמי כ"מיזוג של טכנולוגיות שמטשטש את הגבולות בין התחומים הפיזיים, הדיגיטליים והביולוגיים".

מיזוג זה יוצר גם הזדמנויות אדירות. שוואב מתריע כי החדשנות הטכנולוגית עלולה להוביל לאובדן של 20 מיליון מקומות עבודה בשנים הבאות (ראו ידיעה נפרדת). קיצוצי משרות אלה עלולים "לרוקן את ליבת מעמד הביניים", שלדברי שוואב משמש כ"אחד מעמודי התווך של הדמוקרטיות שלנו".

במקביל טוען שוואב כי לנוכח מגמות כגון כלכלת השיתוף והשינויים שמחוללת הטכנולוגיה, חייבים הכלכלנים להתאים למציאות החדשה את הכלים המשמשים אותם למדידת הרווחה. "רבים מהאומדנים המסורתיים שלנו כבר אינם עובדים", ציין שוואב.

לאחר עשרות שנות מעקב אחר מחזורי הגאות והשפל של הכלכלה העולמית, מדגיש שוואב כי הדאגה הנוכחית "אינה חדשה" מבחינתו. עם זאת, הוסיף שוואב כי בשל מקושרותו הגוברת של העולם, עלולות השלכותיהם של זעזועים אלה להיות חמורות הרבה יותר. לדבריו, כנס הפורום הכלכלי העולמי השבוע יספק לקובעי המדיניות את "ההזדמנות הראשונה, בעקבות קריסת השווקים, לבחון את המצב ולתאם ביניהם".