יוסי פלד מבקש להישאר בתפקידו כיו"ר חברת דוראד

האלוף (מיל.) פלד צפוי לסיים כהונתו כיו"ר קצא"א בתום 4 שנים, ואם תאושר בקשתו תפוצל לראשונה המשרה של יו"ר קצא"א ויו"ר דוראד

יוסי פלד. משרה נחשקת / צילום: אלכס קולומויסקי
יוסי פלד. משרה נחשקת / צילום: אלכס קולומויסקי

האלוף במיל' יוסי פלד מבקש להתמנות ליו"ר בשכר של יצרנית החשמל הפרטית דוראד, כך נודע ל"גלובס". פלד צפוי להודיע בימים הקרובים על סיום תפקידו כיו"ר קצא"א הממשלתית בתום ארבע שנות כהונה. אם תאושר בקשתו יפוצל לראשונה תפקיד יו"ר דוראד מיו"ר קצא"א, ופלד יקבל שכר עבור המשרה בנפרד. עד כה שימש יו"ר קצא"א כמקביל גם כיו"ר דוראד.

בין מי שהוזכר כמועמד להחליף את פלד בתפקיד יו"ר קצא"א הוא ראש מטה שר האוצר ארז חלפון. מדובר באחת השרות הנחשקות ביותר בשירות המדינה כיום, בין היתר משום שהמשרה הוא בשכר למרות שהיא מוגדרת משרה חלקית - מה שמאפשר למחזיק בה לעבוד במקביל בעבודות נוספות. קצא"א אינה נתונה לפיקוח מבקר המדינה והממונה על השכר באוצר. מינוי הבכירים בחברה נעשה על ידי שר האוצר. ראש מטה שר האוצר יובל שטייניץ התמנה למזכיר קצא"א לפני שעבר לשמש בתפקידו הנוכחי.

קצא"א, כיום חברה פרטית הרשומה בחו"ל עשויה להפוך בעתיד לחברה ממשלתית, לאחר שיפוג תוקף הזיכיון שלה ב-2017.

קצא"א היא בעלת המניות הגדולה בדוראד ומחזיקה ב-37.5% ממניות יצרנית החשמל הפרטי שהחלה לפעול ב-2014. באוצר מנסים מזה זמן לממש את אחזקות קצא"א בדוראד אך היוזמה, שקודמה לאחרונה על ידי מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, לא צלחה. קצא"א ספגה בעבר ביקורת חריפה על מעורבותה בדוראד. בין היתר גילה מבקר המדינה כי התחנה הוקמה על קרקע שקיבלה קצא"א ממינהל מקרקעי ישראל בהליך פגום שזכה לביקורת חריפה.

דוראד מתנהלת בתקופה האחרונה על רקע סכסוך חריף בין בעלי המניות האחרים בחברה. המאבק העיקרי הוא בין קבוצת דורי שבשליטת גזית גלוב לאדלטק של משפחת אדלסבורג, המחזיקות כל אחת 18.73% בחברה. שאר מניות דוראד מוחזקות בידי קונצרן זורלו הטורקי.(25%).

תחנת הכוח הפרטית דוראד הוקמה בעקבות כוונת המדינה להוציא את סקטור ייצור החשמל מידיו של מונופול חברת החשמל, ובכך ליצור תחרות בין כמה ספקים שיתחרו על הלקוחות ויציעו להם חשמל מוזל יותר. קצא"א, באמצעות החברה-הבת שירותי תשתיות אילת אשקלון (שתא"א), היתה גורם מרכזי בקבוצת היזמים שהקימה את תחנת הכוח דוראד.

4.5 מיליארד שקל

בנוסף, קצא"א השקיעה את חלקה היחסי (37.5%) בעלויות הייזום של המיזם שכללו גם תשלום דמי ייזום בסך 100 מיליון שקל לשניים משותפיה - אדלטק (אדקום בע"מ) של משפחת אדלסבורג (18.75%) וא.דורי של הקבלן אורי דורי, שנמכרה מאוחר יותר לדורי אנרגיה של אנשי העסקים חיים כצמן ורונן אשכנזי.

קצא"א גם העמידה את חלקה בהון העצמי בנדרש כחלק מהמימון להקמת התחנה בהיקף 4.5 מיליארד שקל.