ביהמ"ש הורה לעיריית פתח-תקווה להמשיך לקדם פינוי-בינוי

החברות י.ח דמרי וא.י. אגן יזמות הגישו עתירה מינהלית נגד עיריית פ"ת והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לאחר שעצרו קידום פרויקט פינוי-בינוי בעיר ■ ביהמ"ש קיבל את העתירה וקבע כי התוכנית עדיין בתוקף

פינוי בינוי / צילום: תמר מצפי
פינוי בינוי / צילום: תמר מצפי

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, צבי דותן, קיבל לאחרונה עתירה מינהלית שהגישו החברות י.ח דמרי וא.י. אגן יזמות נגד ועדת הערר המחוזית מרכז ונגד עיריית פתח-תקווה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לאחר שהשתיים האחרונות עצרו את קידומו של פרויקט פינוי-בינוי בעיר.

השופט דותן הפך את החלטת ועדת הערר, שקבעה כי התוכנית פקעה לאחר שלא מומשה בתוך 5 שנים ממועד קבלת התוקף. בהתאם לכך קבע דותן כי התוכנית עוד בתוקף, והורה לעירייה ולוועדה המקומית לפעול בשיתוף היזמיות להמשך קידום התוכנית עד למימושה המלא.

הרקע לדברים בתוכנית לפינוי-בינוי בשכונת שלום אש בפתח-תקווה, שיזם משרד השיכון ושקיבלה תוקף כבר ב-2009. התוכנית חלה על מתחם המשתרע בין הרחובות אורלוב, קרול ושלום אש במרכז העיר. במתחם בנויים 11 בניינים קיימים וגם מבנה הקונסרבטוריון הישן של העיר, הנמצא בבעלות עיריית פתח-תקווה. במסגרת הפרויקט צפויים להיהרס 210 הדירות הקיימות ומבנה הקונסרבטוריון, ובמקומם ייבנו 750 דירות חדשות.

לאחר אישור התוכנית החלו דמרי בשיתוף א.י אגן יזמות בפעולות למימוש הפרויקט, שכרו את האדריכלית לאה רובננקו לתכנון המפורט של הפרויקט, והחלו בהחתמת הדיירים, כך שעד כה חתמו 170 דיירים מתוך 210 על הסכמה לביצוע הפרויקט, שהם 80% מהדיירים. חלק מהדיירים אף מכרו את דירותיהם ליזמיות, ועל כן היזמיות הן גם בעלות זכויות בעצמן במתחם. בגין מרבית הסכמי הפינוי-בינוי נרשמו לטובת העותרות הערות אזהרה בטאבו.

לאור מחסור חמור בכיתות לימוד בעיר, פרסמה הוועדה מקומית ביולי 2015 בקשה למתן שימוש חורג למשך שנתיים לצורך הקמת מבנים יבילים זמניים בשטח הקונסרבטוריון המשמש כבית ספר זמני, וזאת עד לסיום בניית בית-ספר קבוע במקום אחר בעיר.

דמרי ואגן יזמות ביקשו לקצר את התקופה לשנה בהתאם לסיכום עם ראש העיר, לפיו ביולי 2016 יפונו המבנים היבילים, ובניית הפרויקט תחל. הוועדה המקומית קיבלה את ההתנגדות וקיצרה את את תקופת השימוש החורג לשנה.

במקביל הגישו תושבים במתחם הפינוי-בינוי התנגדות לעצם הצבת המבנים היבילים במתחם, בטענה כי הם יגרמו לעומסי תנועה ויעכבו את התקדמות פרויקט הפינוי-בינוי ואת הריסת המבנים.

הוועדה המקומית דחתה את ההתנגדות, והתושבים הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית בסוף חודש אוגוסט, ערב פתיחת שנת הלימודים. ועדת הערר ביקשה להכשיר את הצבת המבנים היבילים במטרה למנוע מצב שבו ב-1 בספטמבר ייוותרו תלמידים ללא כיתות לימוד, ודחתה אף היא את הערר.

אלא שאחד הנימוקים לדחיית הערר שהביאה ועדת הערר לטענה כי הצבת המבנים תעכב את מימוש הפרויקט, היה כי יש לראות בתוכנית הפינוי-בינוי ככזו ש"פקעה", מאחר שלא יושמה בתוך 5 שנים מיום אישורה כמתחייב בתקנון. כתוצאה מהחלטת ועדת הערר, הקפיאה הוועדה המקומית בפתח-תקווה את המשך קידום התוכנית.

החברות היזמיות - דמרי וא.י אגן יזמות - פנו מספר פעמים לעיריית פתח-תקווה, ובפגישה שקיימו עם ראש העירייה, יצחק ברוורמן, הודיע להן האחרון כי החלטת ועדת הערר מהווה חסם בקידום התוכנית, ולכן למרות רצונה של העירייה לקדמה, אין באפשרותה לעשות זאת.

החברות היזמיות הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי על החלטת ועדת הערר שלא היו צד לה. בעתירה הן טענו כי תוקף התוכנית כלל לא היה חלק מהערר ולא אמור היה לעלות על סדר היום בדיון.

בעתירה דרשו החברות מבית המשפט להורות כי בהחלטת ועדת הערר אין קביעה כי התוכנית פקעה, ועל כן היא אינה מהווה חסם למימוש הפרויקט, ובהתאם לכך להורות לוועדה המקומית להמשיך ולקדם את התוכנית עד ליישומה המלא.

לחילופין, אם ימצא בית המשפט כי אכן משתמע מהחלטת ועדת הערר שהתוכנית פקעה, הוא מתבקש להורות על כך שההחלטה מבוטלת, לאחר שהתקבלה בחוסר סמכות. לטענת החברות, מאז קיבלה התוכנית תוקף ב-2009, הן פועלות ללא לאות לצורך מימוש הפרויקט.

"לשם כך פעלו העותרות להחתמת בעלי הזכויות במתחם על הסכמי פינוי-בינוי, בוצעו פעולות שיווק ופרסום, ואף הוקם משרד בשטח הפרויקט על-מנת להבטיח נוכחות יומיומית וזמניות לדיירים של נציג מטעם העותרות בשטח", נכתב בעתירה. "משנת 2010 ועד היום חתמו עם העותרות 170 בעלי זכויות במתחם מתוך 210 שהם 80% מבעלי הזכויות במתחם. העותרות נשאו בעלויות כבדות על-מנת לאפשר זאת, ובכלל זה פרסום, שיווק, שכר מנהל פרויקט ושכר-הטרחה של עורכי הדין מטעם הדיריים. מה גם שנרשמו הערות אזהרה בטאבו לגבי מרבית הסכמי הפינוי-בינוי", טענו החברו בעתירה.

כאמור, השופט דותן קיבל את טענות החברות וקבע כי "ניתן בזה פסק דין מוסכם הקובע כי ועדת הערר המחוזית מרכז לא קבעה ולא התכוונה לקבוע בהחלטתה מאוגוסט 2015 כי התוכנית פקעה. לפיכך התוכנית בתוקף. על עיריית פתח-תקווה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה יחד עם העותרות לפעול להמשך קידומה של התוכנית, שהינה כאמור בתוקף עד יישומה המלא".

את י.ח דמרי וא.י אגן יזמות ייצגו עורכי הדין ירון גרופמן, ניר קהת, הדס אלדר, בילה כהנא לוינזון ומור רוזנבוים ממשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות'.