"מלך הדובים" מציג: הגרפים שמאותתים על הסערה המושלמת

אלברט אדוארדס, כלכלן בכיר בסוסייטה ז'נרל, הציג לאחרונה בכנס שבו השתתפו כ-1,000 בכירים מהעולם הפיננסי, תיאור קודר למדי של הכלכלה הגלובלית ושל הדרך שבה היא צועדת

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

אלברט אדוארדס, כלכלן בכיר בסוסייטה ז'נרל, נחשב לאחד הכלכלנים הפסימיים ביותר בשוק. לאחרונה, הוא הציג בכנס שבו השתתפו כ-1,000 בכירים מהעולם הפיננסי, מצגת  של גרפים המתארים את "הסערה המושלמת" בשווקים לצד תחזיות קודרות למדי. האם הקריסה בשווקים בשבועות האחרונים היא רק הפתיח לעתיד השחור שיגיע?

אחד הנושאים הבולטים שהעלה אדוארדס, לצד משתתפים אחרים בכנס, היה החוב העצום של המדינות. הם טענו שהצמיחה הגלובלית אינה מספיקה יותר כדי לכסות את החובות הגבוהים והגיעו למסקנה שהבנקים יאלצו לספוג הפסדים עצומים ורבים מהם עלולים לקרוס.

נושא נוסף שעלה על הפרק ולמעשה מלבה את חשש המשקיעים כבר מספר חודשים הוא ההאטה בכלכלות השווקים המתעוררים, שמייצאות לסין את הסחורות שלהן ולמעשה תלויות בה. סין חווה האטה משמעותית וכתוצאה מכך גם מדינות אחרות בשווקים המתעוררים, שרמות החוב שלהן האמירו לשיאים חדשים.

גלגל השלג שמאיים על הכלכלה הגלובלית החל לצבור תאוצה בעוד הכלכלות המפותחות וגם סין, עוברות מקנייה של סחורות לקנייה של שירותים וסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, "מורידה את הגז" מסקטור הייצור והתעשייה ועוברת להתמקד בשירותים. כתוצאה מכך, מחירי הסחורות צונחים לצד המטבעות של המדינות המבוססות על יצוא סחורות.

בשורה התחתונה, אדוארדס טוען כי "המצב בעתיד יהפוך למכוער יותר". להלן חלק מהגרפים המבהילים שהוא הציג בכנס:

גרפים מפחידים
 גרפים מפחידים