המרדף אחרי החדשנות: חברות גדולות עורכות האקתונים פנימיים

שחר בר אור, מנכ"ל סאנדיסק ישראל: "מפעם לפעם תהיתי איך ארגון גדול כמו סאנדיסק יכול להוסיף למעגלי הפיתוח שלו פעילויות פיתוח מהירות וגמישות"

סטארט אפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סטארט אפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תאגידי ענק בתחום הטכנולוגיה משלמים בכל שנה סכומי-עתק על-מנת לרכוש סטארט-אפים ברחבי העולם. לחברות הגדולות יש משאבים עצומים, אבל הן מתקשות במרוץ לעבר הגביע הקדוש - החדשנות. החברות הגדולות מבינות שהעולם תחרותי ותזזיתי ולכן הן חייבות להמציא את עצמן מחדש בכל מספר שנים. כולם מכירים את קודאק ונוקיה שהיו שליטות בלתי מעורערות בתחומן, אבל לא השכילו להתאים את עצמן למציאות.

חברות בינלאומיות, לרבות כאלה שפעילות בישראל, מאמצות בתקופה האחרונה את הפורמט של האקתון. מדובר ב"מרתון" שבו קבוצה קטנה יחסית של אנשים מנסה לפתור בעיות או לייעל תהליכים שונים. אחת החברות הגדולות שבחרה בגישה הזו היא סאנדיסק, אשר עוסקת בפתרונות מבוססי אחסון זכרון פלאש ומעסיקה בישראל כ-800 עובדים. סאנדיסק אירגנה באחרונה את Speed.code - אירוע שנערך במקביל במרכזי הפיתוח של החברה בתפן, עומר וכפר-סבא. 42 עובדים, אשר הרכיבו 12 צוותים, ניסו להתמודד עם בעיות פיתוח שונות במסגרת זמן קצובה וקצרה יחסית.

שחר בר אור, מנכ"ל סאנדיסק ישראל, התייחס לאירוע ואמר כי "מפעם לפעם, תהיתי איך ארגון גדול כמו סאנדיסק יכול להוסיף למעגלי הפיתוח המובנים והארוכים יחסית שלו, פעילויות פיתוח מהירות וגמישות". לדבריו, "אירוע Speed.code אפשר לנו להפוך את הרעיון הזה למציאות, כשכל היוזמות היו בעלות השפעה חיובית ומשמעותית על המוצרים והכלים של החברה. חלק מהפיתוחים סללו את הדרך לתכונות וליכולות חדשות במוצרי הדור הבא, וזאת בכמה ימי תכנות בודדים של צוות מוכשר במיוחד, שעבד ללא הסחות".

נוסיף כי תהליך דומה נערך גם בחברת Autodesk אשר פעילה בתחום של עיצוב בתלת ממד ובתוכנות הנדסה ומעסיקה בישראל יותר מ-120 עובדים.

עובדי החברה השתתפו בהאקתון אשר נמשך שבוע ועסקו בפיתוח פתרונות בתחום של הדפסות תלת ממד והאינטרנט של הדברים (IoT). איתן צרפתי, מנהל משותף של מרכז הפיתוח של Autodesk ישראל, אמר כי "החברה, כחלק מהתרבות הארגונית שלה מציגה כלים חדשים ודרכים חדשות לדרך שבה אנו מעצבים ועושים". במסגרת ההאקתון פותחו בין השאר מנורה שניתן לשלוט בה בצורה אלחוטית ולהעביר דרכה הודעות בין העובדים וגם מכשיר אשר מחובר למסחטת מיץ תפוזים, אשר בודק ומספק - בזמן אמת - מידע לגבי זמינות התפוזים. צרפתי התייחס לפיתוחים ואמר כי "יש בהחלט אפשרות שפיתוחי העובדים ישולבו במוצרי החברה ויעזרו לשפר את תהליכי העבודה בתעשיות העיצוב, החומרה, התוכנה והדפסת התלת ממד".