נפתח המרוץ לראשות קרן המטבע; כריסטין לגארד מציעה להמשיך

כהונתה בת חמש השנים של לגארד מסתיימת ב-5 ביולי, וחבר מועצת המנהלים של קרן המטבע אלכסיי מוז'ין מסר שהוא מצפה לסיים את הליך בחירת היורש/ת בתחילת מארס

כריסטין לגארד / צילום: רויטרס
כריסטין לגארד / צילום: רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית מסרה שהיא מתכננת הליך בחירה פתוחה של המנכ"ל הבא שלה, ותתחיל לקבל מועמדויות מהיום (ה'), למרות שכריסטין לגארד, המנכ"לית הנוכחית, הודיעה שהיא מוכנה לכהונה נוספת בראשות גוף ההלוואות הבינלאומי למצבי משבר.

כהונתה בת חמש השנים של לגארד מסתיימת ב-5 ביולי, וחבר מועצת המנהלים של קרן המטבע אלכסיי מוז'ין מסר שהוא מצפה לסיים את הליך בחירת היורש/ת בתחילת מארס. לגארד, לשעבר שרת האוצר של צרפת, נבחרה ב-2011 אחרי התמודדות מול נגיד הבנק המרכזי המקסיקני אוגוסטין קרסטנס להחליף את דומיניק שטראוס-קאהן, שנאלץ לפרוש מהכהונה בעקבות שערוריית התקיפה המינית שבה נחשד.

"מועצת המנהלים אימצה תהליך פתוח, שקוף ומבוסס כישורים לבחירת המנכ"ל, בדומה להליך הבחירה הקודם", מסר מוז'ין. "נגיד של קרן המטבע או מנהל אקזקוטיבי בקרן יוכלו למנות מועמדים. כפי שעשינו ב-2011 , ננסה לקבל החלטה בקונצנזוס". לגארד, שזוכה לכבוד רב בין מנהיגי העולם, אמרה בחודש אוקטובר שהיא "מוכנה לשרת" עוד כהונה, אך ההחלטה תהיה בידי חברות קרן המטבע. עד כה לא הציג איש את מועמדותו למשרה הרמה ביותר בקרן.

קושי אפשרי אחד הוא שבית משפט צרפתי הורה בדצמבר ללגארד לעמוד למשפט באשמת הזנחה בכהונתה כשרת אוצר, כאשר אישרה תשלום של 400 מיליון אירו לאיש העסקים ברנאר טאפי. לגארד הודיעה שתערער על ההעמדה לדין, ואמרה שפעלה ברוח האינטרס של המדינה, ותוך ציות מוחלט לחוק. מועצת המנהלים של קרן המטבע הביעה מחדש אמון ביכולתה של לגארד למלא את תפקידיה בקרן.

בכהונתה כמנכ"לית הוקל משבר החובות הריבוניים באירופה, הוארכה תוכנית ההלוואות ליוון עמוסת החובות והיואן הסיני הצטרף לסל מטבעות ההתייחסות של קרן המטבע. הקרן זכתה אשתקד גם לאישור הקונגרס האמריקאי לתוכנית רפורמה שהעבירה יותר זכויות הצבעה לסין ולמדינות מתעוררות נוספות.