עו"ד קמיל עטילה נבחר למנהל המחלקה הפיסקאלית בפרקליטות

זאת בתום מאבק משפטי עיקש שניהל בחודשים האחרונים ■ עטילה הוא הדרוזי הראשון שמגיע לתפקיד של מנהל מחלקה בפרקליטות המדינה

עו"ד קמיל עטילה/ ציילום: אוריה תדמור
עו"ד קמיל עטילה/ ציילום: אוריה תדמור

בתום מאבק משפטי עיקש שניהל בחודשים האחרונים, נבחר בסוף השבוע עו"ד קמיל עטילה לתפקיד מנהל המחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה.

עטילה נבחר לתפקיד על-ידי ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה, שחבריה היו השופט בדימוס משה גל (יו"ר); עו"ד אורית סון, המשנה לפרקליט המדינה (אזרחי); עו"ד יואל בריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר; ועו"ד גיל בילבסקי, נציג ארגון הפרקליטים.

עטילה יחליף בתפקיד את עו"ד יהלי ורבה-זלינגר, שפרשה בתום קדנציה מלאה. 

הוועדה שבחרה בעטילה לתפקיד החשוב היא לא ועדת המכרז הראשונה של הנציבות שהתכנסה לצורך בחירת מנהל למחלקה הפיסקאלית. בתחילת מאי 2015 התכנסה ועדת המכרז הראשונה שבראשותה עמד השופט דן ארבל, ואשר היו חברים בה גם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; היועצת המשפטית של מינהל הכנסות המדינה, עו"ד טלי דולן; ונציג ארגון הפרקליטים, עו"ד מאור אבן חן.

בפני הוועדה הופיעו והתראיינו 7 מועמדים לתפקיד מנהל המחלקה הפיסקאלית, ובהם עטילה וכן עורכי הדין שרון כהנא, ניר סרי ונוספים. ככל הידוע, לפחות שניים מחברי הוועדה הראשונה תמכו במועמדותו של עטילה לתפקיד, אך פרקליט המדינה וחברים נוספים התנגדו לה.

על כל פנים, הוועדה לא קיבלה הכרעה בנושא, שכן זמן קצר לאחר הראיונות, התבשרו המועמדים כי הוועדה התפזרה ללא החלטה, בשל העובדה שהיו"ר, השופט ארבל, נאלץ לעזוב את הדיונים ולשהות לצד אמו החולה, שהלכה לעולמה ימים ספורים לאחר מכן. 

זמן קצר לאחר שהוועדה התפזרה, הגיעו לנציבות השגות נגד חברותה בוועדה של עו"ד טלי דולן, בטענה כי בעלה, עו"ד יוסי דולן, הוא עורך דין בתחום המס, ולכן יש בעיה עם היותה חברה בוועדה. בהמשך, לאור הדברים הללו, הוחלט בנציבות שירות המדינה על כינוס ועדת מכרז בהרכב חדש.

ואולם, בשלב זה הגיש עטילה עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נגד כינוס ועדה חדשה, וטען כי לא היה מקום להחלטה לפזר אותה.

"משהתכנסה הוועדה ופעלה כנדרש וכדין, אין כל הצדקה, והדבר אף אינו חוקי, לבטל את הרכבה של הוועדה ולמנות חברי ועדה חדשים במקומה", טען עטילה באמצעות באת-כוחו, עו"ד סיגל פעיל.

לגישת עטילה, הוועדה עמדה לסיים עבודתה באותו היום בו התכנסה, ולאור הנסיבות, "קיים חשש ממשי כי טמונים בהחלטה (לפזרה) שיקולים זרים".

ב-7 בדצמבר 2015 בית הדין האזורי לעבודה דחה את טענותיו של עטילה. "לאור שרשרת האירועים שהתרחשה, החלטת נציב שירות המדינה לכנס ועדת בוחנים חדשה הייתה כורח המציאות, ובניגוד לטענות העותר, לא מדובר בקונספירציה או בפעולה ממניעים זרים", פסק השופט תומר סירוטה.

בית הדין ציין כי הוא מסכים לעמדת הלשכה המשפטית של נציבות שירות המדינה, לפיה היה מקום להחליף את עו"ד טלי דולן ואת הרכב הוועדה כולו.

עטילה לא השלים עם החלטת בית הדין האזורי ובתחילת ינואר הגיש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה. במהלך הדיון בערעור בבית הדין הארצי ובהמלצת נשיא בית הדין הארצי, יגאל פליטמן, הגיעו עטילה ובאת-כוחו, עו"ד פעיל, להסכמה עם נציבות שירות המדינה, לפיה תכונס בכל זאת ועדת מכרז חדשה לתפקיד מנהל המחלקה הפיסקאלית. כמו כן הורה בית הדין הארצי על מחיקת חלק מסעיפי ההחלטה של בית הדין האזורי. 

כעת, סוף-סוף הגיע הסוף לסאגה ותפקיד מנהל המחלקה הפיסקאלית יאויש אחרי חודשים ארוכים.

הדרוזי הראשון בתפקיד

קמיל עטילה הוא יליד הכפר בית ג'אן שבגליל העליון, והוא הדרוזי הראשון שמגיע לתפקיד של מנהל מחלקה בפרקליטות.

עטילה סיים בהצטיינות תואר ראשון במשפטים וחשבונאות באוניברסיטה העברית בירושלים. את התואר השני במשפט מסחרי מאוניברסיטת תל-אביב-ברקלי הוא סיים בשנת 2010.

עו"ד עטילה התמחה במשפטים בלשכה המשפטית ברשות המסים. את דרכו בפרקליטות הוא החל בשנת 2001 במחלקה הפיסקאלית. במסגרת תפקידו שימש כנציג שרת המשפטים במועצת יועצי המס. כמו כן, עו"ד עטילה שימש כיו"ר ועדת ביקורת ויו"ר ועדת הכספים בחברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע).

עטילה יעמוד בראש המחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה שעוסקת בעיקר בטיפול בתיקי ערעורים, בבקשות רשות ערעור ובדיונים בבית המשפט העליון על כלל תיקי המסים, הן במישור הפלילי והן במישור האזרחי.

במישור הפלילי, המחלקה הפיסיקאלית עוסקת בעיקר בטיפול בבקשות רשות ערעור (שכן התיקים מוגשים ברוב המקרים לבית משפט השלום), בטיפול בבקשות כופר בנושא המס (לאחר הגשת כתב אישום), בעיכובי הליכים ובמתן חוות-דעת לפרקליטויות המחוז, לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה.

במישור האזרחי, המחלקה מטפלת בכל הערעורים ובקשות רשות הערעור שמתנהלים בבית המשפט העליון. בנוסף, ניתנים ייעוץ והנחיות לפרקליטויות המחוז ולרשות המסים וחוות-דעת ליועץ המשפטי לממשלה. כמו כן, מעורבת המחלקה הפיסיקאלית בניהול כל התובענות הייצוגיות העוסקות בסוגיות מס בבתי המשפט השונים.