סקר: 50% מהסטודנטים מתגוררים בשכירות, רק 7% במעונות

הסקר שנערך על ידי התאחדות הסטודנטים הארצית מלמד כי כשליש מהסטודנטים נאלצים לעבור דירה במהלך הלימודים לתואר בשל העלאת שכר הדירה

סטודנטים באוניברסיטה / צילום: איל יצהר
סטודנטים באוניברסיטה / צילום: איל יצהר

כמחצית מהסטודנטים גרים בשכירות, שליש מהסטודנטים עברו דירה במהלך התואר בעקבות העלאת מחירי השכירות שעלו בממוצע ב10% ורק כ-7% מהסטודנטים גרים במעונות סטודנטים. כך עולה מסקר שערכה לאחרונה התאחדות הסטודנטים הארצית. בסקר נטלו חלק למעלה מ-300 סטודנטים וסטודנטיות, והוא נערך כעת על רקע הצעת החוק "שכירות הוגנת" שמקודמת במקביל על ידי חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) וחברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני).

"לפי נתוני ההתאחדות רק ל-7% מהסטודנטים יש מקום במעונות", כך נמסר מההתאחדות בעקבות הסקר, "בעוד ממוצע ה-OECD בנושא זה עומד על כ-15% במדינות המערביות בעולם. כדי להדביק את הפער יש לבנות מעונות שיכילו 20 אלף מיטות. בשל התפוסה המלאה והיעדר ההיצע, הסטודנטים מציפים את שוק השכירות, יוצרים ביקושים וסובלים גם הם משכר דירה גבוה ותנאי דיור לא טובים".

רוב הסטודנטים שוכרים

על פי נתוני הסקר, תחלופת הדירות על ידי הסטודנטים גבוהה ורובם מדווחים על העלאות לא מבוטלות בשכר דירה בתקופת הלימודים לתואר. כך, 55% מהנשאלים ענו כי הם מחליפים דירה כבר אחרי השנה הראשונה לשכירות. 21% מהסטודנטים מדווחים כי עברו דירה שכורה שלוש פעמים ומעלה, 17% ענו כי החליפו דירה פעמיים ו-27% פעם אחת בלבד.

כאשר נשאלו הסטודנטים על הסיבה למעבר הדירה, הסיבה הדומיננטית שצוינה בסקר (33% מהנשאלים) היתה העלאת שכר דירה. סיבות נוספות היו פרידה או זוגיות (27% מהנשאלים), סביבת מגורים לא נעימה (26% מהנשאלים) ויחסית עם שותפים (14%).

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, אמר היום בעקבות תוצאות הסקר כי: "כיום למרבית הסטודנטים אין ברירה, מי שמבקש ללמוד במוסד המרוחק מביתו נאלץ לשכור דירה, ובכל שנה המחירים מאמירים. תהליך בניית המעונות תקוע, ואין לסטודנטים הגנה גם בזירת השכירות, ובעלי דירות רבים מנצלים את המצב. התאחדות הסטודנטים קוראת לקבינט הדיור לפעול למען תוכנית לאומית למעונות".

היכן אתם מתגוררים
 היכן אתם מתגוררים