מנכ"ל איקיוטק הורשע בעבירות מס; המדינה דורשת מאסר

בן אופק הורשע, עפ"י הודאתו, באי-הגשת דוחות למס הכנסה במספר חברות שבבעלותו, ב-16 מקרים שונים ■ המדינה דורשת מאסר בפועל של 6-12 חודשים

בן אופק / צילום: תמר מצפי
בן אופק / צילום: תמר מצפי

בן אופק, מנכ"ל חברת איקיוטק, הנמצא בשנים האחרונות בכותרות עקב טענות לתרמית צרכנית שביצע, ואף נחקר במשטרה בחשד ל"גניבת מיליונים מאזרחים באמצעות חיוב לקוחות של חברות תקשורת שלא בהסכמתם ובניסיון של גניבת מיליונים נוספים על-ידי דרישת תשלום ללא קבלת תמורה", הורשע היום (א') בעבירות מסוג אחר לגמרי - עבירות מס.

בית משפט השלום בתל-אביב הרשיע את אופק, על-פי הודאתו, בעבירות של אי-הגשת דוחות למס הכנסה במספר חברות שבבעלותו, ב-16 מקרים שונים.

בדיון הטיעונים לעונש שהתקיים הבוקר דרשה הפרקליטות להטיל על אופק עונש מאסר בפועל של בין 6 ל-12 חודשים, בנוסף למאסר על-תנאי וקנס בהיקף של כ-8,500 שקל עד כ-30 אלף שקל.

מנגד, בא-כוחו של אופק, עו"ד עדי ברקאי, טען כי אופק הוא אדם נורמטיבי, שהחברות שלו פעלו ללא דופי, ולא מדובר באדם שגרר הגשת דוחות לאורך שנים.

עוד התייחס עו"ד ברקאי לפרשה המכונה "פרשת איקיוטק", במסגרתה כאמור עלו טענות קשות נגד אופק, ואמר כי החקירה בפרשה לא הובילה לאישום פלילי: "בשנת 2013 מצא את עצמו הנאשם בלב משפט ציבורי. בנוסף, תפסו לו את כל חומר הנהלת החשבונות. כל הספרים נתפסו והיו בידי המשטרה, ובסופו של דבר אושרו. הפרשה הזו ידועה. דבר לא נולד מכך. הנאשם ללא עבר פלילי. כשאין חומר הנהלת חשבונות, קשה להגיש דוחות בזמן".

פרשת איקיוטק המפורסמת עלתה לכותרות ב-2013, כאשר החברה (לשעבר במרום הפקות) שיגרה למאות אלפי לקוחות דרישות לפירעון חובות שצברו לכאורה בעת שהצטרפו לשירותי תוכן לפני שנים (ולפעמים בגילאי ינקות).

ב-2015 המשיכה הפרשה לעלות לכותרות, כאשר החברה ובעליה, בן אופק, כיכבו בבתי המשפט. שורה ארוכה של תביעות התנהלו - לעתים הלקוחות תבעו את איקיוטק, ולעתים להפך. ברבות מהתביעות החברה הפסידה, ונפסק כי תשלם אלפי שקלים (כעת נותר לתובעים לקוות כי המרדף אחר כספם לא יהיה מייגע).

בעקבות הפרשה העגומה נולד "חוק איקיוטק", שבחודש יולי אשתקד עבר בקריאה ראשונה. החוק יחייב את העוסקים לשלוח התראת חוב מפורטת ומגובות באסמכתאות, במטרה למגר את גביית החובות האגרסיבית - כאלה שבהן נקטה איקיוטק באמצעות משרדי עורכי דין (שנתבעו בעצמם).

הפרשה אף הגיעה לבית המשפט העליון, שאישר את קביעת בית המשפט המחוזי, לפיה נהג עורך הדין שגבה את חובות איקיוטק ברשלנות כשניסה לגבות באיומים חובות שלא היו ולא נבראו.

בדצמבר אשתקד פרסם הכונס הרשמי במשרד המשפטים כי חברת איקיוטק נמצאת בהליך של פירוק. המשמעות עבור נפגעי החברה, שזכאים לפיצוי על-פי דין, היא שעליהם לקוות שהכונס יקצה משאבים לטובתם.