הסדר טיעון: יו"ר המשכ"ל יודה בהפרת אמונים בתאגיד

לפי ההסדר, שאול מזרחי יפרוש מתפקיד כיו"ר המשכ"ל, ישלם קנס בסך 75 אלף שקל ולא יוכל לשמש בתפקיד ציבורי במשך 42 חודשים ■ הואשם כי העביר תקציבי רשויות למעצב פנים מקורב - תמורת עבודות עיצוב בביתו

שאול מזרחי יו"ר דירקטוריון החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי / צילום: תמר מצפי
שאול מזרחי יו"ר דירקטוריון החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי / צילום: תמר מצפי

מעל ראשו של שאול מזרחי, פעיל ליכוד ותיק שמשמש משך שנים כיו"ר דירקטוריון החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי (משכ"ל), מרחפים מזה שנים חשדות פליליים. כבר ב-2009 נעצר מזרחי לראשונה על-ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), בחשד לקבלת שוחד וטובות הנאה מנותני שירותים ובעלי עסקים מהמגזר הפרטי, תמורת קידום ענייניהם. ואולם, החשדות הללו נגד מזרחי לא הגיעו לכדי העמדה לדין שלו.

לאחרונה, באוקטובר 2015 המליצה המשטרה להעמיד לדין את מזרחי ועוד 35 חשודים נוספים בפרשה המכונה "פרשת ישראל ביתנו". היום (ב') הסתבך מזרחי, שאמור לפרוש מתפקידו בשלטון המקומי בעוד כחודשיים, עוד יותר, כשלראשונה הוגש נגדו כתב אישום במסגרת הסדר טיעון.

לפי ההסדר, מזרחי יודה ויורשה בעבירה של הפרת אמונים בתאגיד, יפרוש מתפקידו בשלטון המקומי ולא יכהן בתפקיד ציבורי במשך 42 חודשים. כמו כן ישלם מזרחי קנס של 75 אלף שקל בגין הרשעתו. בית המשפט צפוי לאשר את ההסדר. 

בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית משפט השלום בעיר במסגרת ההסדר, מואשם מזרחי בכך שהעביר תקציבי רשויות למעצב מקורב - תמורת עבודות עיצוב בביתו. 

חשש לניגוד עניינים

משכ"ל היא חברת-בת של מרכז השלטון המקומי בישראל, הפועלת כתאגיד המספק שירותים שונים לרשויות המקומיות. החל משנת 2003 מכהן מזרחי בתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה.

לפי כתב האישום, שהוגש בידי עורכות הדין אתי בן-דור ויפעת גדנקן במסגרת ההסדר, בשנת 2007 הכיר מזרחי את רולאנד חדד, מעצב פנים עצמאי, ובין השניים התפתחו יחסי חברות קרובים. בין השנים 2007-2009 העניק חדד למזרחי שירותי עיצוב פנים שונים וייעוץ בתחום האדריכלות ללא תמורה, במהלך שיפוצים שערך בדירות שונות בבעלותו ובבעלות בני משפחתו.

באותן שנים פעל מזרחי להמליץ על שילוב חדד בהענקת שירותים כמעצב בפרויקטים שונים של רשויות מקומיות אשר צרכו את השירותים שמעניקה משכ"ל, בין היתר בתכנון בית-ספר בשדרות. מזרחי פעל לקידום העברת מימון כספי משכ"ל לרשות מקומית במסגרת תוכנית מימון כללית שמעניקה משכ"ל לרשויות, באופן בו משכ"ל, בהנחיית הרשות, שילמה לספקים - וביניהם לחדד - בטרם הועבר המימון מהמשרד הממשלתי הרלוונטי.

בנסיבות אלה העמיד עצמו מזרחי במצב של חשש לניגוד עניינים בין האינטרסים של משכ"ל, עליהם היה מופקד כיו"ר הדירקטוריון, לבין האינטרסים של חדד, מקורבו וידידו האישי.

התיק נחקר על-ידי משטרת ישראל (לה"ב 433 - יאח"ה). מזרחי מיוצג בידי עו"ד ליאור אפשטיין. 

סנגורו של מזרחי, עו"ד ליאור אפשטיין, מסר בתגובה: "הקלות שבה ניתן להפעיל מערך דורסני של חקירות במשך שנים כלפי בעלי תפקידים ציבוריים לצורך ייצור כותרות ומניפולציות פולטיות כבר ברורה לכולנו. הרוח הרעננה מצויה במקום בו פרקליטות נבונה מסרבת לשחק תפקיד במחזה ומתעקשת להעמיד דברים על ערכם המשפטי המדויק, אפילו במחיר השלכת הררי חומרי חקירה תוך שקילת האפשרות שבמקרה זה העכברים ניסו להוליד את ההר".

פרשת ישראל ביתנו

נזכיר כי בתום חקירת "פרשת ישראל ביתנו" המליצה המשטרה, כאמור, להעמיד לדין את מזרחי בגין הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט וחקירה. מזרחי נחקר במסגרת פרשיית משנה של "פרשת ישראל ביתנו", בחשד שבמסגרת שיחה עם אחד מעדי המדינה בפרשה (ישנם שישה כאלה) הוא ניסה לעזור לחברו הקרוב, ישראל יהושע, הלוביסט של החברה למשק וכלכלה, שחשוד אף הוא במסגרת הפרשה.

יהושע ומזרחי הם חברים ותיקים מהימים ששניהם היו פעילים בסניף הליכוד בירושלים. יהושע נחשב לאחד החשודים המרכזיים בפרשה, לצדם של פאינה קירשנבאום, סטס מיסז'ניקוב וחשודים נוספים, והוא חשוד בעבירות שוחד, תיווך לשוחד ועוד.