צפו: פרויקטי תמ"א 38 הריסה ובנייה בגוש דן - הסוף?

עד לפני מספר שנים נחשבה ר"ג לבירת התמ"א 38 בארץ, כשבעיר בוצעו יותר פרויקטים של הריסה ובנייה מאשר ברוב ערי ישראל ■ אלא ששלל התפתחויות דרמטיות הביאו לקיפאון מוחלט בתחום

תמ"א 38/2 הריסה ובנייה. כנפי נשרים 25 רמת גן אנשי העיר / צילום: וידאו
תמ"א 38/2 הריסה ובנייה. כנפי נשרים 25 רמת גן אנשי העיר / צילום: וידאו

***הכתבה בשיתוף חברת אנשי העיר

בשבוע שעבר, אחרי תהליך של כ-3 שנים, התבצעה הריסה של בניין ברחוב כנפי נשרים 25 ברמת-גן במסגרת תוכנית תמ"א 38 2. אך ייתכן שיעבור עוד לא מעט זמן עד שבעלי דירות נוספים בעיר יזכו לחיזוק ושדרוג הנכסים שלהם.

עד לפני מספר שנים רמת-גן הייתה עיר בה בוצעו יותר פרויקטים של תמ"א 38 הריסה ובנייה מאשר ברוב המכריע של ערי ישראל. אבל הפריחה בפרויקטים הביאה איתה גם לא מעט התנגדות, שגררה הליכים משפטיים כנגד העירייה ותקופת קיפאון לא קצרה בדיון ובאישור תוכניות בנייה על-פי תמ"א 38 ברחבי העיר.

מדובר בעיקר במאבק המשפטי שניהלה עמותת אדם טבע ודין מול עיריית רמת-גן במהלך 2013, מאבק שנסוב על הצפיפות בעיר ועל השאלה האם תשתיות העיר ומבני הציבור יכולים לקלוט את כל הדירות החדשות. המאבק הוביל לכך שבאוקטובר 2015 הודיעה עיריית רמת-גן כי לא תוכל לאשר או לדון בפרויקטים של הריסה ובנייה עד להודעה חדשה.

אחת התוצאות המידיות של המאבק הייתה עיכוב משמעותי בדיונים ומתן אישורים לפרויקטים בעיר, מצב שקומם באופן טבעי את היזמים אבל גם את בעלי הדירות בבניינים הישנים.

חשוב לציין כי המצב שנוצר אינו ייחודי רק לרמת-גן, וכי עמדת היועץ המשפטי בנושא חישוב הזכויות עלולה להשפיע על ערים אחרות. מסיבה זו פנו בהתאחדות בוני הארץ למשנה ליועמ"ש וליו"ר מטה הדיור באוצר בדרישה כי המדינה "תמשוך את עמדתה ותבחן אותה מחדש". עד שזה יקרה, נראה כי פרויקט ההריסה בנייה בכנפי נשרים יהיה אחד האחרונים בעיר.