סקר: 48% מהישראלים מעריכים שיהיה עוד רצח פוליטי בישראל

הקרן החדשה לישראל: 80% מהישראלים סבורים כי השיח הפוליטי בישראל נעשה קיצוני יותר ■ בנוגע לרצח פוליטי - בגוש הדתי ובימין רובם חושבים שזה לא יקרה (73%), בקרב החילוניים ובשמאל רובם חושבים שזה כן יקרה (77%)

מרצ בהפגנה על מתווה הגז / צילום: מרצ
מרצ בהפגנה על מתווה הגז / צילום: מרצ

הקרן החדשה לישראל - שמתיימרת "לפעול למען חיזוק הדמוקרטיה בישראל וקידום החופש, הצדק והשוויון לכל אזרחי מדינת ישראל", מפרסמת היום (ג') סקר במסגרת קמפיין שהיא מובילה נגד "הסתה והדרה" בישראל, לדבריה, שבחן את עמדות הציבור על השיח הפוליטי.

לפי הממצאים של הסקר, 80% מהישראלים סבורים כי השיח הפוליטי בישראל נעשה קיצוני יותר, וקצת פחות ממחצית מהישראלים סבורים כי יהיה רצח פוליטי נוסף בעקבותו. 

הסקר נערך על-ידי מכון הסקרים של רפי סמית ביוזמת הקרן החדשה לישראל, בעזרת משאל טלפוני שבוצע בקרב 500 איש באוכלוסייה הבוגרת בישראל (מגזר יהודי וערבי), בגילאי 18 ומעלה. 

אחוז המסכימים שהשיח הפוליטי בישראל נעשה יותר ויותר קיצוני גבוה מאחוז הלא מסכימים בכל קבוצות האוכלוסייה, אם כי בימין שני שליש חושבים כך, ובשמאל כ-97%.

בנושא סיכוי לרצח פוליטי נוסף בישראל, הדעות חלוקות: כמחצית הסכימו לדעה שזה יקרה (48%), וכמחצית לא הסכימו (52%). בגוש הדתי ובימין רובם חושבים שזה לא יקרה (73%), ואילו בקרב החילוניים ובשמאל רובם חושבים שזה כן יקרה (77%).

עוד עולה מהממצאים כי 17% מהנשאלים ציינו כי הם חוששים להביע את הדעות הפוליטיות שלהם בפומבי או ברשתות החברתיות. בשמאל חוששים יותר - 29% ציינו כי הם חוששים להביע את הדעות הפוליטיות שלהם בפומבי, לעומת רק 8% שציינו זאת בקרב אלה שמגדירים עצמם "ימין".

כ-22% מהנשאלים ציינו כי הם נמנעים מלהשתתף באירועים פוליטיים פומביים מחשש שייפגעו, כלומר הרוב אינם נמנעים מכך. בקרב אלה שחוששים להביע את הדעות הפוליטיות שלהם בפומבי, יותר ממחצית (57%) ציינו כי הם נמנעים מלהשתתף באירועים כאלה מחשש שייפגעו. 

כ-78% ציינו כי תדמיתה של מדינת ישראל בעולם אינה חיובית, ורק 22% ציינו כי היא חיובית. בגוש הדתי ובימין כשליש ציינו כי היא חיובית, בעוד שבקרב החילוניים רק 14% חושבים שהיא חיובית, ובשמאל רק 7% חושבים כך.

בקרב אלה שציינו כי תדמיתה של מדינת ישראל בעולם אינה חיובית, שני שליש חושבים שממשלת ישראל אשמה בכך במידה רבה. בגוש הדתי ובימין רובם חושבים שממשלת ישראל אינה אשמה, בעוד שבקרב החילוניים ובשמאל רובם המכריע מאשימים את הממשלה.

בשאלה לאיזה קבוצות בציבור הממשלה דואגת, מבין האפשרויות - דתיים/מתנחלים/חברי ליכוד/תושבי פריפריה/לזוגות צעירים או לעניים - כ-37% מהנשאלים השיבו כי הממשלה דואגת הכי הרבה לדתיים (37% מהנשאלים), למתנחלים (33%), לחברי ליכוד (32%), לתושבי פריפריה (9%), לזוגות צעירים (7%) ולעניים (5%). 12% מהנשאלים השיבו כי הממשלה לא דואגת לאף אחת מהקבוצות, ול-11% אין דעה בעניין.

רוב הנשאלים סבורים כי בעוד 10 שנים מדינת ישראל תהיה יותר יהודית (58%), 34% סבורים כי היא תהיה יותר דמוקרטית, ו-8% חושבים שלא יחול שינוי. בשמאל מעל 80% חושבים שהמדינה תהיה "יותר יהודית".