מרקסטון מוכרת את רשת מגנוליה לחברת תכשיטי בן-יהודה

מחיר העסקה לא נמסר ■ השלמת העסקה תלויה באישור הממונה על ההגבלים ■  תכשיטי בן-יהודה תיטול על עצמה את כלל חובות הרשת

דוכן של מגנוליה / צילום: תמר מצפי
דוכן של מגנוליה / צילום: תמר מצפי

חברת תכשיטי בן-יהודה רוכשת את רשת מגנוליה מקרן מרקסטון. מחיר העסקה שנחתמה בסוף השבוע האחרון לא נמסר, והשלמתה תלויה בקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

במסגרת העסקה תיטול על עצמה חברת תכשיטי בן-יהודה את כלל חובותיה של מגנוליה, שיהוו את עיקר התמורה עבור הרשת. בנוסף, קרן מרקסטון תקבל שיעורים מהרווחים של מגנוליה ב-3 השנים הקרובות.

מגנוליה היא רשת דוכני תכשיטים המונה כ-93 דוכנים בישראל המגלגלים מכירות של 130 מיליון שקל בשנה (ללא מע"מ). בנוסף, לרשת יש דוכנים בחו"ל, שרובם מופעלים על-ידי זכיינים.

בדוחות של קרן הפרייבט אקוויטי לשנת 2014, דיווחה הקרן כי היא השקיעה במגנוליה 58.3 מיליון דולר, וכי נותר לה חוב בנקאי בגובה 11 מיליון דולר. באותו דוח הוצמד לרשת מגנוליה ערך של 61.3 מיליון דולר, אך לפי הערכות, סכום המכירה הנוכחי בעסקה רחוק מכך באופן דרמטי.

שורשיה של חברת תכשיטי בן-יהודה בשנת 1939, בירושלים. אז הקים יששכר בן-יהודה, כיום בן 90, בית מלאכה קטן לייצור תכשיטי כסף בישראל. הוא גם שימש אז יו"ר איגוד הצורפים בישראל בשעה שבה היו מעט מאוד צורפים. אחרי מלחמת העולם השנייה סיפקה החברה תכשיטים לחיילים הבריטים שעזבו את הארץ וחיפשו מתנות. התכשיטים מולאו אז בפחים כדוגמת פחי השמן. הייצור היה מקומי בלבד ובעבודת-יד. 

בשנת 1974 ניהול החברה עבר לידי הבן, ניסן בן-יהודה, שמנהל את החברה גם היום. בית המלאכה ברחוב ישעיהו בירושלים הורחב. החברה המשיכה לייצר בעצמה את התכשיטים, אך החלה בהדרגה לייבא כ-20% מהתוצרת הנמכרת.

בעשור האחרון עברה החברה ליבוא מוגבר, בעיקר מהמזרח (סין, תאילנד, אינדונזיה) ומעט מאירופה, בעיקר מאיטליה. כיום הייצור עצמי אחראי ללא יותר מ-20% ממכירות החברה, וכל יתר המוצרים מיובאים.

רשת מגנוליה הייתה אחד הלקוחות הגדולים של תכשיטי בן-יהודה והייתה אחראית לכ-70% ממחזור מכירותיה. פרט לכך מוכרת החברה תכשיטים לחנויות פרטיות ומייצאת סחורה להולנד, גרמניה וארה"ב, בעיקר מוצרי יודאיקה לשוק היהודי.

לדברי בן-יהודה, הוא נמנע מפרסום מחיר העסקה "בגלל שיש תחרות בשוק, ויש הרבה מתחרים שלוטשים עיניים ורוצים לקבל נתונים. לכן, מה שאתה לא חייב לפרסם - אתה לא מפרסם".

- קנית את מגנוליה במחיר מציאה?

"יכול להיות. אני אדע בעוד שנה. אם לא הייתי חושב שאני, כיבואן וכיצרן, יכול להשתמש בפלטפורמה של מגנוליה, להעלות את החברה על דרך המלך ולהרוויח הרבה כסף - לא הייתי עושה העסקה. יכולתי לקנות את תכשיטי אסנת שנקלעה לקשיים בהרבה פחות, אבל ידעתי ללכת על הדבר הנכון".