הנפט צונח ו"שורף" לסעודיה מזומנים; "קורבן המחלה ההולנדית"

בכנס שהתקיים במלון מפואר בריאד, בהשתתפות 2,400 אורחים ביניהם מנכ"לי לוקהיד מרטין ופפסיקו, הוצגה התוכנית של מפיקת הנפט הגדולה בעולם לכניסה למגזרים כלכליים כמו טכנולוגיית מידע, רפואה ותיירות ■ המטרה היא צמצום תלותה של הממלכה בנפט הגולמי

המלך סלמן בין עבדולעזיז אל–סעיד / צילום: רויטרס
המלך סלמן בין עבדולעזיז אל–סעיד / צילום: רויטרס

סעודיה פרסמה אתמול (ב') תוכנית שאפתנית לכניסה למגזרים כלכליים מטכנולוגיית מידע עד רפואה ותיירות, בניסיון לשכנע משקיעים בינלאומיים שהיא יכולה להתמודד עם מחירי הנפט הנמוכים.

הכנס והמצגת במלון מפואר בריאד נערכו על רקע הצניחה המחודשת של מחיר הנפט הבוקר, אחרי התאוששות קלה שהוא רשם בסוף השבוע שעבר. סעודיה רשמה בשנה שעברה גירעון תקציבי של כמעט 100 מיליארד דולר או כשישית מהתמ"ג שלה - האתגר הכלכלי הגדול ביותר שלה זה יותר מעשר שנים.

פקידים סעודים בכירים אומרים שהם יצמצמו את תלותה של הממלכה בנפט הגולמי ובתעסוקה במגזר הציבורי. הצמיחה ויצירת מקומות העבודה יעברו למגזר הפרטי, והמדינה תשקיע כספים כדי לפתח מההתחלה תעשיות סטארט-אפ.

"המדינה תעבור מצמיחה כמותית פשוטה שמבוססת על יצוא סחורות לצמיחה איכותית שתהיה מאוזנת יותר", אמר חאליד אל פליח, יו"ר ענקית הנפט הלאומית ארמקו.

מעל 2,400 אורחים, ביניהם פקידים סעודים וזרים, יועצים ואנשי אקדמיה, נרשמו לאירוע, שהתקיים בחסות הסוכנות לקידום ההשקעות בסעודיה.

שר המסחר והתעשייה תאופיק אל-רביח אמר שסעודיה היא קורבן של "המחלה ההולנדית" - מצב שבו מגזר הנפט דוחק מגזרים אחרים במשק - אך כעת היא פועלת כדי לתקן את המצב.

במסגרת הרפורמות, חלקים ממערכת הבריאות הלאומית יועברו לידי חברות מסחריות עצמאיות, מסרו פקידים סעודים.

משתתפי הכנס, ביניהם מנכ"לי לוקהיד מרטין ופפסיקו, דנו במגוון נושאים, מקידום יזמים ועד דרכים לפתח ערים דינאמיות ולהגדיל את תפקיד הנשים בעולם העסקים במדינה.

הנוכחות הגדולה של נציגי העסקים מהעולם ממחישה שרבים מהם רואים הזדמנויות באסטרטגיה הסעודית החדשה.

למרות שסעודיה "שורפת" חלק מיתרות המט"ח שלה כדי לממן את הגירעון התקציבי, היתרות הללו עדיין הגיעו ל-628 מיליארד דולר בנובמבר, כמות שדי בה לממן שנים של מיזמים חדשים.

כמה ממשתתפי הכנס הביעו ספיקות לגבי היקף השינוי המתוכנן במדינה שבה שני שלישים מכוח העבודה מועסקים במגזר הציבורי, ומעדיפים אותו על פני המגזר הפרטי המצומצם יחסית. מסורת היזמות הפרטית בממלכת הנפט חלשה יחסית, ועדיין אין תשתיות פיננסיות ומשפטיות חזקות מספיק כדי לתמוך בה.

"המעבר ממדינה שמתפרנסת מתמלוגים איננו מעבר פשוט", אמר דיוויד שדרון, מנכ"ל חברת הייעוץ Organized Change מקליפורניה, שעובדת עם חברות סעודיות. "הם מנסים, אבל השאלה היסודית היא - האם הניסיונות שלהם יניבו מספיק פירות לפני ההאטה שצפויה כתוצאה מהשינוי. האם הם התחילו מאוחר מדי ועם פחות מדי אמצעים? האם כוחות השינוי יספיקו בסופו של דבר כדי להתגבר על האינרציה של המערכת הנוכחית? אין תשובות לכך".

שגריר ארה"ב בריאד, ג'וזף ווסטפל, הצביע על הסיכונים שביישום הרפורמות. "סעודיה זקוקה למערכת ממשלתית שתוכל להסתגל למצב החדש", הוא אמר. לדבריו, הדרג הבכיר ביותר יצטרך להאציל סמכויות, והרשויות יצטרכו לקחת סיכונים בהכרה שיהיו גם כמה כישלונות.

עם זאת, הרושם של רבים מהמשתתפים היה שמומנטום פוליטי חזק נבנה מאחורי תוכניות הרפורמה, שרבות מהן כבר נדונו בעבר ללא תוצאות מרשימות.

המומנטום הזה התגבר מאז שהמלך סלמן שעלה לשלטון בינואר 2015 הקים מועצה חזקה של יועצים לכלכלה ולפיתוח בראשות בנו, הנסיך מוחמד בן סלמן. הממשלה שכרה כנראה גם מאות יועצים זרים כדי לגבש את תוכניותיה.

יו"ר ארמקו אמר שמלבד ההשקעות של חברת הנפט בתעשיות חדשות כמו מספנות, ארמקו תשקיע גם בתוכניות הכשרה והדרכה כדי לייצר הון אנושי שיהיה נחוץ לשינוי. "ארמקו תהיה גשר לעסקים שאינם כלולים בה היום", לדבריו.