לרגל הימים הסגריריים: המילון השלם לתרופות סבתא

האם אדי ערק יכולים לפתוח אף סתום? איך אפשר להכין תכשיר ביתי להלבנת שיניים? למה לא מומלץ לנסות להוריד חום עם חומץ? ומה סוד קסמו של הגוגל-מוגל?

תרופות / צילום: איל יצהר
תרופות / צילום: איל יצהר

סירופ נגד שיעול? מיותר. אנטיביוטיקה? חס וחלילה. החום עלה? מחר הוא כבר יירד מעצמו. ומי לא מכיר את המיתוס שמרק עוף הוא התרופה האולטימטיבית לכל מחלות החורף? ובכל זאת, היחס לתרופות הסבתא תמיד היה פרדוקסלי: מצד אחד, יש נטייה לזלזל בהן לאור הרפואה המתקדמת; מצד שני, רבים נעזרים בהן. לחלקן יש באמת ערך מוסף וחלקן מתקבלות בהרמת גבה ובחיוך. כך או כך, נחמד לגלות שפתרונות ביתיים לבעיות רפואיות אכן עובדים.

אין מספיק נתונים שיכולים ללמד על השימוש בתרופות סבתא, אבל עלייתה של הרפואה האלטרנטיבית יכולה אולי ללמד משהו על הגישה כלפי הז'אנר. כמות המרפאות המשלימות שמפעילות קופות החולים ברחבי הארץ גדלה בעשורים האחרונים: 53 סניפים של "מכבי טבעי" ו-52 סניפים של כללית בריאות משלימה. על-פי נתוני ההסתדרות הרפואית, השימוש בשירותי רפואה משלימה בישראל הולך וגובר החל משנות ה-80, ללא ירידה מקבילה בשימוש בשירותי רפואה קונבנציונאלית. על-פי סקר שנערך ב-2008, התבצעו באותה שנה קרוב לשני מיליון ביקורי רפואה משלימה.

בצד הקיצוני יותר של הסקאלה, אפשר למצוא אנשים כמו נדיה קדן, בת 36 מחדרה, אם לארבעה ילדים ומי שנחשבת לכוהנת הלא-רשמית של התרופות הטבעיות. בבית קדן אין ארון תרופות. הם חיים בלי משככי כאבים, בלי סירופ נגד שיעול, בלי כדורים נגד כאב ראש ובלי תכשירים להקלה על הצטננות. "כשיש לי חום, אני מורידה אותו עם שמן הפלפל השחור", היא אומרת, "אבל לילדים, אגב, לא מורידים חום" (להרחבה ראו מסגרת בעמוד הבא ,(* וכשכואבת האוזן היא מטפטפת לתוכה מעט שמן זית עם שום (במידה שאין חלב אם). "מבחינתי, כל תרופת סבתא שניסינו תמיד עבדה", אומרת קדן, 36, "אנחנו בעידן הידע: יש מידע בערימות וקבוצות בפייסבוק וספרים מצוינים שממפים את כל המידע כולו, אז אם את לא בטוחה - תשאלי".