אורי אריאל: "לא יהיה אכלוס בחריש, היא תהיה עיר רפאים"

שר החקלאות התייחס בדיון בוועדת הכלכלה לפעילות המפחמות שהשפעתן משפיעה גם על העיר החדשה שהבנייה בה נמצאת בעיצומה בימים אלו

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

"לא יהיה אכלוס בחריש. מי שחושב שאפשר לתלות בערב את הכביסה בערב ובבוקר לראות אותה שחורה זה לא יקרה. בונים שם 4,300 יחידות דיור וזו תהיה עיר רפאים. העליתי את הנושא כבר לפני שנתיים, כשר הבינוי, ולצערי זה לא טופל ואני מקווה שזה ישתנה. בפברואר צפוי אכלוס של 200 משפחות וצריך לטפל בזה, כי אנשים שילמו יותר ממיליון שקל לבית שהם לא יוכלו לגור בו".

את הדברים הללו אמר שר החקלאות, ושר הבינוי והשיכון לשעבר אורי אריאל, היום (ד') במסגרת דיון בועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, שעסק בפעילות משרד החקלאות, תכניות העבודה ואופן ביצוע התקציב. במסגרת הדיון התייחסה הוועדה לנושא המפחמות הפועלות באזור המועצה האזורית מנשה וסמוך לעיר החדשה חריש והדברים שאמר התייחסו לפעילות המפחמות שהשפעתן משפיעה גם על העיר החדשה שהבנייה בה נמצאת בעיצומה בימים אלו.

עוד אמר השר אריאל בנוגע לסוגיית המפחמות כי הממשלה מינתה ועדה בראשות מנכ"ל משרדו, אך האוצר לא הסכים לקבל את המלצותיה.

בתגובה לדבריו של השר אריאל אמר היום ראש מועצת חריש, יצחק קשת, כי "שר החקלאות אורי אריאל מלווה את חריש מזה שנים רבות עוד מימיו כשר הבינוי. שר האוצר משה כחלון הוא מידידי העיר וכבר הוכחתי בעבר שכל הממשלה עומדת מאחורינו, מגדירה את חריש לפרויקט לאומי ותקצבה את העיר בלמעלה ממילארד שקל. אמשיך להוביל ולפעול כדי להפוך את חריש לעיר מצליחה ומשגשגת ואני בטוח ששיתוף הפעולה עם ראש הממשלה וכל צמרת השרים הרלוונטיים ישיגו את המטרות ויפתרו את כל החסמים העומדים בפנינו, לרבות הבעיה הסביבתית של המפחמות". 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לטענה של השר אריאל כי "מדובר בסוגיה חשובה אשר משרד האוצר עוסק בה רבות, לכן, המשרד תומך ברגולציה הנדרשת וכן הקצאת תקציבים לשם כך. משרד האוצר תומך בהמלצות הוועדה, וביחד עם שאר המשרדים החברים בצוות הבינמשרדי, סבור כי בכל הנוגע לתקנים הנדרשים ולגובה התקציב יש לקיים דיון נוסף. על כן הצוות ממליץ לבחון את סוגיית התקנים הנדרשים בנושא".

הוועדה אליה התייחס השר אריאל בדבריו היא ועדה של צוות בינמשרדי שדן בנושא וגיבש דו"ח שעסק בפעולות הנדרשות לצמצום בעיית המפחמות. הצוות הוקם לאחר שהוגשו מספר עתירות לבג"צ כנגד פעילות המפחמות ולאחר שבית המשפט קבע כי "אנו מתרשמים כי אכן ישנה מודעות ונעשים מאמצים מסוימים, ואיננו מקלים בהם ראש, אך נראה לנו כי משאין חולק על קיום המפגע הקשה ועל חשיבותו, קרי, אין גוזמה בטענת העותרים - על המערכת הממשלתית להגביר את פעולתה. זאת - הן בחיפוש פתרונות נורמטיביים שיאפשרו אכיפה רבה יותר, הן באכיפה הקיימת.

"עיקר הנושא מצוי באחריות המשרד להגנת הסביבה, אך יש לו היבטי בריאות וחקלאות וכמובן תקציב, ועל כן אנו סבורים כי על צוות בין-משרדי להתמסד בהחלטת ממשלה, ולפעול באופן תדיר. נבקש גם כי דברים אלה יובאו לידיעת השרים להגנת הסביבה, הבריאות, החקלאות והאוצר. חכמינו אמרו 'דעלך סני, לחברך לא תעביד', מה שעליך שנוא לחברך לא תעשה; ולצורך זירוז הטיפול נראה כולנו עצמנו כדרים באיזור המדינה הסובל מן המפגע". בעקבות החלטת בית המשפט התקבלה החלטת ממשלה (מספר 534) שקבעה על הקמת הצוות הבינמשרדי לצמצום בעיית המפחמות.

בפרק ההמלצות של הצוות לטיפול בבעיית המפחמות נכתב: "המלצות הצוות מבקשות להשיג את המטרה העיקרית שלשמה הוקם (בין היתר על יסוד החלטת הממשלה) - פתרון בעיית המפחמות תוך מתן עדיפות לפתרונות סביבתיים. הצוות ממליץ על פתרונות לטווח המידי שיביאו להפחתה משמעותית של הבעיה, ועל פתרונות קבע שיצמצמו את הבעיה עד למינימום האפשרי, וימנעו את הישנותה בעתיד".

בטווח המיידי של הטיפול בבעיה ממליץ הצוות על מהלכי אסדרה של התחום וזאת על ידי חקיקת משנה שתקבע שהובלת גדמי עצים בתוך שטח ישראל תהיה טעונה רישיון שיוגבל לשימושים וליעדים ספציפיים. במסגרת זו מוצע להטיל אחריות פלילית על הובלת גדמים של עצים כאמור בניגוד לרישיון, וכן לבחון את האפשרות לתיקון תקנות העבירות המינהליות על מנת שאכיפה כאמור תוכל להתבצע דרך הטלת קנסות מינהליים.

עוד ממליץ הצוות במסגרת הדו"ח על הקמת שטחי קליטה ואחסון לגדמים לטווח המיידי, תמיכה בהובלת הגדמים לשטחי הקליטה והאחסון, תגבור הפיקוח והאכיפה, ניטור ודיגום סביבתי ותמיכה בייבוא.

ההמלצות השונות של הצוות הבינמשרדי מתורגמות במסגרת הדו"ח גם לכסף ועלות הצעדים השונים עליהם המליץ הצוות בדו"ח נאמדות בכ-30 מיליון שקל בשנים הקרובות.