אג"ח זבל של חברות אנרגיה אמריקאיות - לשפל של 20 שנה

חברת הדירוג מודי'ס הודיעה כי תבחן הנמכת דירוג אשראי ל-120 חברות נפט וגז, ש-69 מהן פועלות בארה"ב ■ אנליסטים: "אין ספק שבתחום האנרגיה יירשם הריכוז הגדול ביותר של חדלויות פירעון"

שדה נפט בצפון דקוטה / צילום: רויטרס
שדה נפט בצפון דקוטה / צילום: רויטרס

וויין של איגרות חוב שהנפיקו חברות אמריקאיות בעלות דירוג אשראי "זבל", צלל לרמה הנמוכה ביותר בתקופה של יותר מ-20 שנה, ושלח בכך אות אזהרה לגבי מה שצפוי לתעשיית הנפט בצפון אמריקה.

מחירה הממוצע של אג"ח בתחום האנרגיה בעלת תשואה גבוהה גלש לרמה של 56 סנט לדולר בלבד - הרבה מתחת לרמה שנרשמה במהלך המשבר הפיננסי של 2008-2009, ונראה שהמשקיעים מתכוננים לגל של פשיטות רגל.

היחלשות מחירי האג"ח החריפה בשבוע שעבר, לאחר שמחיר הנפט הגולמי צנח לרמה הנמוכה ביותר זה 12 שנים - פחות מ-28 דולר לחבית. גם אחרי ההתאוששות החדה במחירו, ל-32 דולר לחבית ביום שישי, עדיין נמוך מחיר הנפט ב-14% לעומת תחילת השנה.

את מהפכת פצלי השמן בארה"ב - שחוללה זינוק ענקי בתפוקת הנפט במדינה בשנים 2009-2015 - הוביל מספר קטן של חברות קטנות ובינוניות אשר מימנו את צמיחתן באמצעות הלוואות. בשנים 2007-2015 הנפיקו חברות אלה אג"ח בשווי כולל של 241 מיליארד דולר, וכעת הן כורעות תחת נטל החובות שצברו.

מספר זעום ביותר של פרויקטים של נפט מפצלי שמן אמריקאים מסוגלים לשמור על רווחיות כשהנפט הגולמי נסחר בכ-30 דולר לחבית, כך טוענים מנהלים בכירים ויועצים בתעשיית הנפט. עלויות הפקת נפט מפצלי שמן התכווצו אמנם ב-40%, אך אין די בירידה זו כדי לסייע לחברות להתמודד עם הצלילה במחירי הנפט. "השנה הנוכחית תהיה קשה מאוד בתחום פצלי השמן", סבור האנליסט ביילניס וילנואבה טריאנה מחברת רייסטד אנרג'י.

שלוש חברות דירוג אשראי מובילות הזהירו מגידול בחדלויות הפירעון בקרב האג"ח נושאות התשואה הגבוהה ב-2016-2017. ביום ו' הודיעה מודי'ס על בחינה מחודשת לקראת הנמכת דירוג האשראי של 120 חברות נפט וגז, אשר 69 מהן פועלות בארה"ב. במהלך החודש, S&P הפחיתה את תחזיות מחיר הנפט שבהן היא משתמשת לצורך הערכת איכות אשראי, וכעת היא מבצעת הנמכות דירוג אותן תפרסם בחודש הבא. בין החברות הצפויות להנמכת דירוג גם כמה שהנפיקו אג"ח בדרגת השקעה.

"אין ספק שתחום האנרגיה הוא התחום שבו יירשם הריכוז הגדול ביותר של חדלויות פירעון", צופה אוקסנה ארונוב, אסטרטגית של ני"ע נושאי הכנסה קבועה בג'יי. פי מורגן אסט מנג'מנט.

צניחת הנפט "הכתה המערכת בהלם"

התשואה על מדד בנק אוף אמריקה-מריל לינץ' של אג"ח אנרגיה בתשואה גבוהה העפילה לרמה הגבוהה ביותר מאז השקת המדד. בשבוע שעבר היא הגיעה ל-19.3% ועקפה את השיא של 17% שנרשם בסוף 2008.

יותר ממחצית מחברות האנרגיה האמריקאיות בעלות דירוג "זבל" כבר נכנסו לקטגוריית המצוקה, המתאפיינת בתשואת אג"ח הגבוהה ביותר מ-1,000 נקודות בסיס מתשואת אג"ח הייחוס של משרד האוצר האמריקאי, לדברי S&P.

הצורך לשמר מזומנים מאלץ חברות לקצץ בפעילות הקידוח והשלמת בניית בארות, ועקב כך החלה להצטמצם תפוקת הנפט בארה"ב.

ג'ון אינגלנד מחברת הייעוץ דלויט מעריך כי רבים הסיכויים שחברות נפט במצוקת מזומנים ינסו למכור נכסים כדי לשרוד. "הירידה לאזורי ה-20 דולר הכתה בהלם את המערכת", אמר אינגלנד. "אנשים אומרים שזה לא הולך להשתנות בקרוב, אז החברות יצטרכו לפתח מסוגלות לשרוד גם כשהמחירים זולים".

אג"ח תשואה גבוהה של חברות אנרגיה, בדירוג BB או פחות, מזגזגות במסחר מתחילת השנה הנוכחית. בארבעה מחמשת הימים החולפים נרשמו תנודות של יותר מ-5% במחירי האג"ח שהנפיקה חברת החיפושים והפקת הנפט קומסטוק ריסורסז, אשר יבשילו ב-2020 ונושאות יותר מ-44% תשואה.

אג"ח שהנפיקו הלקון ריסורסז, ברייטברן אנרג'י ו-מידסטייטס פטרוליום רושמות גם הן ביצועים גרועים מתחילת השנה. ארונוב מג'יי. פי מורגן אומרת כי "המצב אינו מעולה, אבל האיגרות מתומחרות לאסון, כך שכל אירוע שאינו אסון יעלה קרוב לוודאי את מחיריהן".

לדברי מרי באוורס, מנהלת השקעות ב-HSBC גלובל אסט מנג'מנט, "כל פעם שיש מצב של חוסר ודאות במחירי הנפט, ללא שיפור בעתיד הנראה לעין, והרבה מאוד השקעות עתירות סיכון עוברות מיד ליד בשוק - יש לכך מחיר".

מחיר הנפט
 מחיר הנפט