הפרסום בסופרבול: מ-40 אלף ד' לפרסומת ל-4.8 מיליון ד' תוך 50 שנה

בתוך עשור קפץ המחיר הממוצע לפרסומת של 30 שניות כמעט פי שניים ■ סופרבול 2015 היה האירוע הנצפה בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית

סיאטל סיהוקס וניו אינגלנד פטריוטס בסופרבול 2015 / צילום: רויטרס
סיאטל סיהוקס וניו אינגלנד פטריוטס בסופרבול 2015 / צילום: רויטרס

אירוע הסופרבול, שיתקיים בחודש הבא בסנט קלרה שבקליפורניה, הפך מזמן לשובר שיאים מבחינת היקפי הפרסום. לפי בדיקה של אתר AdAge, במהלך 50 הסופרבולים האחרונים (כולל סופרבול 2016) שילמו חברות מסחריות סכום כולל של 4.5 מיליארד דולר על פרסום באירוע הגמר של ליגת הפוטבול האמריקאית.

רשת CBS, שתשדר את הסופרבול הקרוב ב-7 בפברואר בין קרוליינה פנת'רס לדנבר ברונקוס, צפויה להכניס 377 מיליון דולר מפרסום, כך לפי AdAge. הסכום שיושקע בפרסום באירוע של 2016 בלבד יהיה גבוה יותר מההשקעה של הסופרבולים שהתקיימו בשנות ה-60, ה-70 וה-80 ביחד - שהסתכמה ב-299 מיליון דולר.

הסכום הממוצע שישולם ל-CBS עבור ברייק פרסומת של 30 שניות יעמוד השנה על 4.8 מיליון דולר. לשם השוואה - לפני עשור בדיוק (2006) המחיר הממוצע לברייק של 30 שניות בסופרבול עמד על 2.5 מיליון דולר; המחיר בסופורבול הראשון (1967) עמד על 40 אלף דולר בממוצע לברייק של 30 שניות (ובהתאמה לשיעור האינפלציה - 289 אלף דולר).

למרות העניין האדיר, גם הסופרבול לא היה חסין מאירועים שהשפיעו על הכלכלה האמריקאית - במהלך השנים נרשמו מספר פעמים שבהם נרשמה צניחה במחירי הפרסום - האחרונה שבהן בסופרבול 2010, בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב שהשפיע גם על שוק הפרסום.

פעמיים נרשם זינוק חסר תקדים בתוך שנה אחת - ב-1968 זינקו מחירי הפרסום בסופרבול בתוך שנה ב-35% (מ-40 אלף דולר ל-54 אלף דולר לברייק); בשנת 2000 זינק המחיר הממוצע לברייק ב-31% - מ-1.6 מיליון דולר ל-2.1 מיליון.

המחיר הממוצע לשנייה אחת של פרסום בסופרסבול של 2016 עומד על 160 אלף דולר - פי 120 יותר מהסכום ששולם בסופרבול הראשון (1,333 דולר). במהלך 6 השנים האחרונות היקף הפרסום מחזיק נתח של 45.2% מכלל הפרסום בסופורבולים מאז 1967.

בכל השנים האחרונות מוביל הסופרבול את טבלת הצפייה השנתית בארה"ב. הסופרבול בשנה שעברה הפך לאירוע הטלוויזיוני הנצפה בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית, עם 114.4 מיליון צופים. לפי חברת נילסן, המודדת את נתוני הרייטינג, 8 מ-10 התוכניות הנצפות ביותר בארה"ב במהלך השנה החולפת היו שידורי פוטבול.

שידורי הסופרבול מתחלקים ברוטציה בין כמה רשתות - עד שנת 2023 יחולקו השידורים בין CBS (2016, 2019, 2022), FOX (2017, 2020, 2023) ורשת NBC (2018, 2021).

הסופרבול הוא אירוע הגמר של ליגת ה-NFL, והוא מפגיש בין מנצחת חטיבת ה-AFC לבין מנצחת חטיבת ה-NFC. ליגת הפוטבול היא הקצרה ביותר בספורט האמריקאי ונמשכת קצת פחות מ-5 חודשים.

מחיר לברייק פרסומות
 מחיר לברייק פרסומות