הריבית בארה"ב נותרה ללא שינוי; הפד נוקט בטון מרוכך יותר

הריבית נותרה ברמה של 0.25%-0.5%, לאחר העלאתה בדצמבר ■ בהודעת הפד נאמר כי "הצמיחה הכלכלית האטה" מאז פגישתו האחרונה בדצמבר, וכי האינפלציה לא צפויה לעלות במהירות הרצויה לעבר היעד של 2% 

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

הפדרל ריזרב הותיר הערב (ד') את הריבית על כנה, ברמה של 0.25%-0.5%, ונקט בטון מרוכך יותר כלפי המשך השנה. הפד רמז בהודעה כי ייתכן וקצב העלאות הריבית יהיה איטי יותר מכפי שהיה צפוי.

בהודעת הפד נאמר כי "הצמיחה הכלכלית האטה" מאז פגישתו האחרונה בדצמבר, וכי האינפלציה לא צפויה לעלות במהירות הרצויה לעבר היעד של 2%. מדובר בטון מרוכך שרומז שהבנק לא ימהר להעלות שוב את הריבית בקרוב.

"האינפלציה צפויה להשאר נמוכה בטווח הזמן הקרוב", מסר הפד. בנוגע לטלטלה בשווקים ציין הבנק כי הוא "עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות הפיננסיות והכלכליות בעולם". אך עם כל זאת, הפד ציין כי הוא צופה שהכלכלה תצמח "בקצב מתון" בסיוע שוק העבודה המתחזק.

באשר לצניחה במחירי הנפט, הפד מאמין כי מדובר במגמה שתחלוף בטווח הזמן הבינוני.

בדצמבר, כאמור, העלה הפד לראשונה מאז המשבר הכלכלי את שיעור הריבית בארה"ב ב-0.25% מרמתה האפסית. בנוסף, נוסח ההודעה של הפד רמז אז על מתווה של המשך העלאת הריבית בקצב של 4 העלאות נוספות של 0.25% במהלך 2016, מה שאמור להביא את הריבית לרמה של 1.375% בסוף 2016. אך זה היה לפני הטלטלה של פתיחת שנת 2016 בשווקים.

במסיבת עיתונאים לאחר ההכרזה בדצמבר אמרה יו"ר הפד ג'נט ילן כי "חברי הוועדה בטוחים כי הכלכלה האמריקאית תמשיך להתחזק. הכלכלה מתפקדת היטב. שוק העבודה סובל מחולשות מסויימות, בעיקר עקב השכר הנמוך יחסית, אבל הוא ישתפר".

עוד אמרה אז ילן כי הריבית צפויה להמשיך ולעלות לפי תוואי של כ-4 העלאות במהלך 2016, אם לא יקרו אירועים בלתי צפויים בכלכלה האמריקאית או העולמית.

נגיד הבנק המרכזי האירופי רמז לאחרונה כי הבנק עשוי להגדיל את התמריצים לשוק, בשל פתיחת השנה הגרועה בעולם הפיננסי.

מחלקת המחקר של פריים ברוקר מוסרים כי "הפדרל ריזרב מנסה להרגיע את השווקים על ידי הנמכת ציפיות הצמיחה לשנה הקרובה. נתון זה תואם את הציפיות של השוק שלא תהיינה ארבע העלאות ריבית ב-2016. עם זאת, חרף הנתונים המדאיגים מכיוונה של כלכלת סין והצניחה במחירי הסחורות - אנו סבורים כי הפדרל ריזרב לא יהסס להעלות את הריבית במידה והנתונים משוק העבודה האמריקאי יהיו טובים ויצדיקו זאת".