אובמה בוושינגטון: "זרעי השואה נמצאים איתנו; כולנו יהודים"

בטקס להוקרת 4 חסידי אומות העולם, מוקיע אובמה בעקיפין את טראמפ: "בתקופות של דאגה ואי-ודאות אנו מוכנים יותר מדי להיכנע לתשוקה בזויה להאשים אחרים, שונים מאיתנו" ■ ביקור ראשון מזה 21 שנה של נשיא ארה"ב בשגרירות

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

"כאשר קולות ברחבי תבל סוטים מביקורת על מדיניות מסוימת של ישראל ומכחישים את זכות ישראל להתקיים, כאשר ישראל ניצבת לפני טרור, אנו מתייצבים בעוצמה ובגאווה להגן על בעלת בריתנו, על ידידתנו, על מדינת ישראל. מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל נותרת, עתה ולנצח, בלתי ניתנת לערעור. כפי שאמרתי בעבר, יהיה זה כשל מוסרי אם ארה"ב תנתק את הקשר הזה".

כך אמר אמש (ד') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בנאום דרמטי, עתיר רגשות, בטקס לציון יום השואה הבינלאומי ולהענקת תואר של חסיד אומות העולם לצאצאי ארבעה לא יהודים שהצילו יהודים בתקופת השואה. הטקס נערך בשגרירות ישראל בוושינגטון. זו היתה הפעם הראשונה ב-21 שנים, שבה הגיע נשיא אמריקאי לשגרירות. ביל קלינטון חתם בבניין על ספר זיכרון בעקבות רציחתו של ראש הממשלה, יצחק רבין, ב-1995.

את אובמה הציג הבמאי סטיבן שפילברג כ"נשיא עם נשמה יהודית", והנשיא, שהתרגש מאוד בכמה קטעים מנאומו, אכן הפגין אהדה עמוקה ליהודים וליהדות, והכריז, פעמיים, "אנו כולנו יהודים". הוא אפילו נפנה למקורות: "כפי שהתלמוד מלמד אותנו, כל המאבד נפש אחת מן העולם, כאילו איבד עולם ומלואו, וכל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו".

 

את עיקר נאומו הקדיש אובמה להוקעה נוקבת של האנטישמיות ושנאת האחר. "השואה היא ייחודית, פשע שאין לו מקביל בהיסטוריה, אך הזרעים שהנביטו את השואה - בורות שחוברת עם שחצנות, אדישות שמבטלת חמלה - הזרעים האלה תמיד נמצאים איתנו", אמר הנשיא. "הם היכו שורש בתרבויות שונות, באמונות שונות, בדורות שונים. הם נמצאים עמוק בתוכנו".

"אנו חייבים להתמודד עם המציאות שהאנטישמיות ברחבי תבל נמצאת בסימן עליה", הוסיף אובמה. "איננו יכולים להכחיש זאת. כאשר אנו רואים שיהודים מסוימים עוזבים ערים גדולות באירופה, שבהן משפחותיהם חיו במשך מאות שנים, מפני שהם שוב אינם חשים עצמם בטוחים שם; כאשר מרכזים יהודיים מותקפים במומבאי ובאוברלנד, קנזאס; כאשר צלבי קרס נמרחים על קירות בניינים בקמפוסים; כאשר אנו רואים כל זאת, ויותר - אסור לנו להחשות".

ובהצהרה שאפשר לפרשה כביקורת עקיפה על דונלד טראמפ, המתמודד הרפובליקני המוביל במירוץ על מועמדות מפלגתו לנשיאות, אמר אובמה: "לעיתים קרובות מדי, במיוחד בעיתות של שינוי, דאגה ואי-ודאות, אנו מפגינים נכונות רבה מדי להיכנע לתשוקה בזויה להטיל את האשם בבעיותינו על מישהו אחר, מישהו שונה מאיתנו".

"התקפה על אמונה אחת, כמוה כהתקפה על כל האמונות", הוסיף נשיא ארה"ב. "... כאמריקאים אנו צריכים להבין שהתקפות כאלה כמוהן כהתקפות על הגיוון והשונות שלנו, על עצם הרעיון שאנשים שבאו מרקעים שונים יכולים לחיות יחדיו ולשגשג יחדיו. לכן אני אומר: כולנו יהודים. מפני שאנטישמיות היא ביטוי מזוקק של הרשע שעובר כחוט השני לאורך חלק כה גדול מההיסטוריה האנושית. כאשר יהודים במקום כלשהו מסומנים כמטרה רק בגלל היותם יהודים, אנו צריכים להגיב כמו רודי אדמונדס (אחד מהארבעה שקיבלו בטקס את תואר חסיד אומות העולם) - אנו כולנו יהודים".

אובמה ציין, שכנשיא הוא דאג לכך שארה"ב תוביל מאבק גלובלי נגד אנטישימיות ושוושינגטון, יחד עם ישראל ומדינות אחרות, אירגנו את המושב המיוחד הראשון של העצרת הכללית של או"ם על אנטישמיות. הוא סיפר בהתרגשות רבה על סיפורים ששמע בנערותו מפי אחי סבתו, שהיה חייל בכוחות האמריקאים ששחררו את מחנה הריכוז אורדורף, חלק מבוכנוואלד, כיצד החייל המשוחרר חיפש, בשובו הביתה, מקלט בעליית הגג מפני שלא היה מסוגל לדבר עם איש על הזוועת שראה.

בדברו על ארבעת חסידי אומות העולם שהטקס נערך לכבודם, אמר אובמה: "אנו נאלצים לשאול את עצמנו - כיצד היינו אנו נוהגים בנסיבות דומות?". 

הארבעה הם:

רס"ר רודי אדמונדס, חייל אמריקאי שנפל בשבי הנאצים. בינואר 1945, ציוו מפקדי המחנה על היהודים להתייצב לפניהם כקבוצה נפרדת. אדמונדס דאג לכך שכל החיילים האמריקאים - יהודים ולא יהודים - יתייצבו יחדיו, וסירב למלא אחר פקודת הנאצים ליצור שתי קבוצות. אם תירו בי, אתם תועמדו לדין כפושעי מלחמה אחרי המלחמה, הוא אמר. הנאצים ויתרו.

לואיס גונדן, מנוניטית ומורה לצרפתית מאינדיאנה, שהצילה ילדים יהודים בצרפת.

ואלרי ומארילה זביג'ווסקי, זוג פולנים שנתנו מקלט לילדה יהודיה עד שאמה הצליחה לחזור ולקחתה.

בטקס בשגרירות השתתפו גם שגריר ישראל, רון דרמר, הרב ישראל מאיר לאו, יו"ר ד ושם, סטיבן שפילברג ומכובדים אחרים.