נשקלת העמדתו לדין של ניצב ארביב בחשד למירמה והפרת אמונים

זאת בחשד שלא דיווח על הצעת שוחד שקיבל והעלימה עת נשאל בחקירת משטרה אודות מערכת יחסיו עם הרב פינטו, וזאת ביודעו כי הרב פינטו חשוד בביצוע עבירות

ניצב משה ארביב הרב פינטו / צילום: שובה ישראל
ניצב משה ארביב הרב פינטו / צילום: שובה ישראל

ביקורת רבה נמתחה על החלטת הפרקליטות לחתום על הסדר טיעון עם הרב יאשיהו פיננטו בתמורה למידע שהביא פינטו נגד ניצב בדימוס, מנשה ארביב. כעת הביקורת הזו צפויה לגבור לאור כתב האישום הצנוע יחסית שאמור להיות מוגש נגד ארביב.

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות המדינה הודיעה היום (ה') לניצב בדימוס מנשה ארביב כי נשקלת העמדתו לדין פלילי בעבירת מירמה והפרת אמונים ובעבירה של אי-מילוי חובה רשמית, וזאת בכפוף לשימוע בפני מנהל מח"ש.

ההחלטה על כך התקבלה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אשר קיבל את המלצת פרקליט המדינה, שי ניצן.

במכתב השימוע שנשלח לבא-כוחו של ארביב עולה כי בין השנים 2010-2013, עת שימש כקצין בכיר במשטרת ישראל, התנהל החשוד התנהלות כוללת ומתמשכת שעלתה לכאורה בגדר מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור, זאת כאשר לא דיווח על הצעת שוחד שקיבל והעלימה עת נשאל בחקירת משטרה אודות מערכת יחסיו עם הרב פינטו, וזאת ביודעו כי הרב פינטו חשוד בביצוע עבירות.

לפי החשד, בכך, למעשה, נמנע ארביב במזיד מלמלא חובה המוטלת עליו על-פי דין - החובה לדווח על הצעת השוחד שקיבל מחשוד בפלילים.

על-פי החשד, בתחילת שנת 2010 הכיר ארביב לראשונה את הרב יאשיהו פינטו, רב ידוע ומוכר ובעל עוצמה רבה בקרב אנשי עסקים ופוליטיקאים רבים, ובין השניים נרקמה ברית אינטרסים בין רב שמעוניין בחיבור למוקד כוח בדמות קצין בכיר במשטרה, לבין קצין משטרה אשר היה מעוניין בחיבור לרב שמהווה מוקד כוח ואדם מקושר בארץ ובחו"ל.

במסגרת ברית האינטרסים הזו, נטען, פנה ארביב לרב ולאנשיו בבקשות עזרה שונות, לצרכיו הפרטיים, ולאורך כל התקופה דאג לשמר את הקשר בינו לבין הרב פינטו ואנשיו בשל אינטרסים פרטיים ובשל הפוטנציאל הטמון בקשר מסוג זה.

הקשר בין ארביב לרב פינטו ואנשיו נמשך גם לאחר שנודע לארביב, כי הרב פינטו חשוד בחקירה פלילית סמויה שנוהלה ביאח"ה בעניין עמותת "חזון ישעיה". בשלב זה, על-פי החשד, נמנע ארביב מלדווח לגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל אודות הקשר בו היה מצוי עם הרב פינטו, וזאת על אף שהיה מחובתו לעשות כן.

במסגרת המשך הקשר, נטען, התקיימה בין היתר פגישה בין הרב פינטו לארביב, במהלכה הרב פינטו הציע לחשוד 60 אלף דולר, וזאת על-מנת שיפנה לגורמי החקירה בארץ, לרבות ראש אח"מ, כדי שימנעו את המשך החקירה בה היה מעורב.

על-פי החשד, ארביב הפר את חובתו כאיש משטרה ונמנע מלדווח על הצעת שוחד שהוצעה לו וכן לא דיווח על דבר מודעותו של הרב פינטו לחקירה המשטרתית הסמויה שנוהלה נגדו.

 

בנוסף, נטען, לאחר שנחשפה פרשיית מתן השוחד של הרב פינטו לתנ"צ אפרים ברכה ז"ל, ארביב נמנע - גם בשלב זה - מלחשוף את הצעת השוחד שהופנתה אליו. מחדלו זה של ארביב מקבל משנה תוקף מאחר שמדובר היה בחשיפת עבירה פלילית, שהיה בגילויה כדי לסייע בחקירה שנוהלה אותה עת בדבר הצעתו השוחד של הרב פינטו לברכה, שנפתחה אך בשל חשיפתו של ברכה את דבר הצעת השוחד שהוא קיבל מאת הרב פינטו.

על-פי החשד, גם במסגרת חקירת המשטרה בעניין ברכה, מסר ארביב גרסה חסרה בנוגע לטיב הקשר בינו לבין הרב פינטו, ונמנע במכוון מלמסור פרטים אודות הצעת השוחד.

בטרם יוחלט באופן סופי אם להגיש כתב אישום נגד ניצב בדימוס ארביב, הוזמן ארביב להשמיע, באמצעות באי-כוחו, את טענותיו בהליך שימוע שיתקיים בפני מנהל מח"ש, ככל שיחפוץ בכך.

התיק נחקר על-ידי צוות חשיפה במחלקה לחקירות שוטרים ומטופל על-ידי עו"ד משה סעדה ועו"ד יפעת בן-עמי מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה.