הופחת מספר הדירות בפרויקט תמ"א 38 בקרית ביאליק

ועדת הערר: 14 דירות לדונם הוא מספר סביר לאזור של התחדשות עירונית

ועדת הערר המחוזית בחיפה הפחיתה את מספר הדירות שאמורות להתווסף לבניין בקרית ביאליק משבע דירות לחמש , ופרויקט תמ"א 38 צפוי לצאת לדרך. זוהי החלטה עקרונית שקובעת כי 14 יחידות דיור לדונם הוא המספר הסביר לאזור מסוים שבו מתוכננים מספר פרויקטים של התחדשות עירונית.

בחודש מרס השנה פרסם "גלובס" כי ועדת הערר המחוזית ביטלה את אישורו של פרויקט תמ"א 38 בקרית ביאליק לאחר שקיבלה את טענת השכנים המתגוררים בסמוך לבניין, שטענו כי הפרויקט שאושר על ידי הוועדה המקומית, חורג מסביבתו, וייצור עומסי תנועה וחניה.

הוועדה המקומית אישרה את בקשת היזם יצחק חליבה להיתר בנייה לפרויקט תמ"א 38/3 ברחוב הזית 21. מדובר בבניין בן 2 קומות, ו-5 דירות. הבקשה שאושרה כללה הוספה של 7 דירות חדשות כך שיהפוך לבניין בן 6 קומות ו-12 דירות.

3 כניסות רכב

בערר שהוגש לוועדת הערר המחוזית חיפה על ידי ועד הבית של תושבי רחוב הזית, טענו השכנים כי סביבת הנכס מתאפיינת בבנייה נמוכה של 1-3 קומות בשכונה הסובלת ממצוקת חניה קשה. יו"ר ועדת הערר עו"ד דקלה מוסרי-טל קיבלה את הערר וקבעה כי על היזם לתקן את הבקשה לרבות נושא החניה. בנוסף הורתה לוועדה המקומית לשקול מחדש את מספר הדירות שיש לאשר בהתייחס לעומסי התנועה באזור.

היזם יצחק חליבה תיקן את הבקשה וערך שינויים במערך החניה, כך שגם מיקום הממ"דים השתנה וגם הדירות עצמן.

למרות התיקון טענו המתנגדים בערר נוסף שהגישו כי התוכנית עדיין חורגת מסביבתה שבה בניינים בני עד 3 קומות בלבד, וכי בשכונה מצוקת חניה קשה. לטענתם, היזם לא הקטין את מספר הדירות ולא הציג חוות דעת תחבורתית התומכת בתכנון החניה שכוללת שלוש כניסות רכב לבניין.

מנגד טען היזם באמצעות עו"ד בועז סטלקול, כי מדובר בסך הכל בתוספת של 7 דירות שלא תכביד על התשתיות הקיימות וכי הבניין אינו חורג מסביבתו. עוד טען כי לכל דירה חדשה ניתן מענה של חניה כמו גם לארבע הדירות הקיימות מתוך החמש.

ועדת הערר קיבלה את הערר חלקית, וקבעה כי יש לאזן בין האינטרס הציבורי של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ובין הצורך לאפשר חיים סבירים לתושבי הרחוב ולמניעת מפגעי תנועה או החמרתם כיום. הוועדה קבעה כי על פי הבקשה שאושרה על ידי הוועדה המקומית עומדת צפיפות הפרויקט על 17 דירות לדונם ויש להפחיתה. "אנו סבורים כי מדובר בצפיפות גבוהה ביחס לרחובות הוורד והזית, אופיים ונתוניהם הפיזיים", קבעה ועדת הערר.

"אנו שמים לנגד עינינו את הנסיבות המיוחדות של המגרש הממוקם בצומת רחובות חד סטריים עמוסים מאד וצרים אשר אינם יכולים להכיל תוספת משמעותית של יחידות דיור, אנו סבורים שיש להפחית את מספר יחידות הדיור בפרויקט. בבניין 5 דירות ואנו קובעים כי ניתן להוסיף 5 דירות כך שהצפיפות במגרש תעמוד על 14 דירות לדונם". הוועדה הוסיפה כי לאחר צמצום מספר הדירות, ניתן כעת פתרון חניה לכל הדירות בתחום המגרש, ובנוסף לכך החליטה על ביטול אחת מתוך שלוש כניסות הרכבים לבניין.

הוועדה אף דחתה את טענת המתנגדים כי הבניין חורג מסביבתו מאחר ש"המבנה נסמך על צומת רחובות אשר שורת המבנים בהם גם כיום איננה אחידה. בכל מקרה שינוי גובה המבנים וחזותם הוא אינהרנטי לפרויקטים מכוח התמ"א ונלקח בחשבון על ידי המחוקק".

"עמדה ראויה"

עו"ד בועז סטלקול מסר כי "מדובר בהחלטה מקצועית ואמיצה המאזנת היטב בין האינטרס הציבורי של חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה מכוח תמ"א 38 לבין הצורך לשמור על חיים סבירים לתושבי הסביבה. זאת ועוד, ועדת הערר הבהירה את העמדה הראויה מבחינתה לגבי הצפיפות המגרשים ויכולת הנשיאה של הרחובות הוותיקים והצפופים בקרית ביאליק במסגרת פרויקטים של בנייה למגורים בכלל ופרויקטים בתחום תמ"א 38 בפרט. גישה זו עושה סדר בכל הבוקה והמבולקה הקיים בתחום התמ"א 38 בארץ ולמעשה מסייעת בידי כל השחקנים הרלבנטיים בתחום להבין טוב יותר את מהות ואופן פרויקטים בתחום התמ"א 38".