שופרסל לספקי המותג הפרטי: 5% עמלה על מכירות אונליין

במכתב שנשלח אתמול התבקשו הספקים לאשר עד מחר את השתתפותם בעלויות ההולכות וגדלות של הפעלת האתר ■ הספקים זועמים: "זו חזירות" ■ בתוך שנתיים גדלו מכירותיה של שופרסל באונליין ב-60%

פחות משנה אחרי הדרישה להעלאת עמלת הסדרנות ועמלת ההפצה לספקים, שופרסל מציבה דרישה חדשה בפני ספקי המותג הפרטי - כך נודע ל"גלובס".

במכתב ששלח אתמול (א') לספקים מנהל המותג הפרטי בשופרסל, הוא דורש כי הספקים ישתתפו מהיום בעלות הפעלת אתר המכירות המקוון של הרשת, שופרסל אונליין, בשיעור של 5% ממחיר המוצרים ששופרסל רוכשת מהם ואשר נמכרים באונליין.

"פעילות שופרסל אונליין כרוכה בעלויות נכבדות לרשת שופרסל, ועלויות אלה גדלות עם הגידול בנפחי הפעילות של האתר. חלק ניכר מהעלויות הללו אינן מושתות על הלקוחות, ושופרסל נושאת בהן בעצמה", נכתב במכתב.

עוד הוסבר כי שופרסל אינה מעוניינת להשית עוד הוצאות על הצרכנים, וכי היא עושה ככל שניתן כדי להתייעל ולהפחית את עלויות התפעול.

בסוף המכתב, שכאמור נשלח ב-31 בינואר, ביקשה הרשת לקבל את אישור הספקים להשתתפות זו עד מחר, 2 בפברואר, כאשר תשלום העמלה יחול כבר מהיום. בקשת האישור נובעת ככל הנראה מחוק המזון, שאינו מאפשר לרשת לשנות את תנאי הסחר באופן חד-צדדי.

ספקים שקיבלו את המכתב טוענים כי שופרסל מנצלת את כוחה מול הספקים הקטנים. לדברי אחד מהם, "יש כאן ניסיון לסחוט עוד כספים באמתלות חדשות ולנצל את חולשת הספקים הקטנים ויצרני המותג הפרטי, שגם כך נמצאים בשוק מאוד גרוע אחרי שמגה נפלה. זו חזירות. 5% בשביל ספק קטן זה מטורף. גם כך הספקים מוכרים את המותג הפרטי במחירים מאוד נמוכים, אז לדרוש מהם עוד 5%, אחרי כל שחיקת הרווחיות?".

- הם ביקשו לקבל אישור לכך. אתה יכול לא לאשר.

"ספק קטן לא יכול להגיד לא. מי שיגיד לא, יגידו לו: 'אין בעיה, נעיף אותך'. זה בדיוק העניין. אנחנו לא קוקה-קולה או תנובה".

הספק מוסיף כי "פעילות האונליין בגידול מתמיד, ולכן ברור גם שהנחה כזאת תהיה יותר ויותר משמעותית ככל שהאונליין יתפתח, מכיוון שהמכירות יעברו מהחנויות הפיזיות לאונליין, וזה אומר שבפועל נספוג פגיעה קשה יותר ברווחיות".

תימוכין לדברים אלה ניתן למצוא בדוחות של שופרסל לרבעון השלישי של 2015. בדוחות מציינת שופרסל כי חל גידול משמעותי במכירות האונליין, והן אחראיות כיום ל-5% מכלל מכירות החברה, לעומת 4% בשנת 2014 ו-3% בשנת 2013. מדובר במכירות של 427 מיליון שקל בתשעת החודשים ראשונים של 2015, המשקפים קצב מכירות שנתי של 570 מיליון שקל.

שופרסל טרם דיווחה על תוצאותיה לרבעון האחרון של 2015. בפועל, בתוך שנתיים בלבד גדלו מכירותיה של שופרסל באונליין ב-60%.

דרישת הרשת מהספקים באה לאחר שבאפריל 2015 הודיעה להם שופרסל על העלאת עמלת הסדרנות ועמלת ההפצה בשיעור של 8.13%, בשל העלייה בשכר המינימום.

שופרסל טענה אז כי מכיוון שפעילות הסדרנות וההפצה מתבצעת באמצעות עובדיה במקום הספקים, הם אלה שצריכים לשאת בשינוי עלויות השכר. ספקים קטנים טוענים כעת כי שופרסל הצליחה להשית עליהם את ההעלאה בעמלת הסדרנות ובעמלת ההפצה, אך להערכתם הרשת לא הצליחה לבצע את המהלך מול הספקים הגדולים, כך שנחיתותם מול הספקים הגדולים גדלה.

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל איננה מתייחסת ליחסיה המסחריים עם הספקים".

שופרסל אונליין
 שופרסל אונליין

דרושים, שותפים לעלויות
 דרושים, שותפים לעלויות