ניצולי שואה יוכלו לתבוע החזר שכ"ט עו"ד למשך שנה נוספת

ניצולי שואה ששילמו שכר-טרחה עודף בגין טיפול בבקשה לקבלת פיצויים יוכלו לדרוש את ההחזר, וזאת למשך שנה נוספת - כך אושר היום לקריאה ראשונה

דוד מונק מרדכי פוקס ניצולי שואה / צילום: רויטרס
דוד מונק מרדכי פוקס ניצולי שואה / צילום: רויטרס

ניצולי שואה ששילמו שכר-טרחה עודף בגין טיפול בבקשה לקבלת פיצויים יוכלו לדרוש את ההחזר, וזאת למשך שנה נוספת - כך אושר היום (ב') בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לקריאה ראשונה בדיון בהצעת חוק נכי רדיפות הנאצים של ח"כ שולי מועלם-רפאלי.

חוק נכי רדיפות הנאצים קובע כי ניצולי שואה יכולים לתבוע החזר בגין שכר-טרחה עודף שהם שילמו לעורך דין או לגורם שטיפל בבקשתם תוך שנה (עד סוף שנת 2015). עקב החשש כי ניצולי שואה רבים החמיצו את ההזדמנות למצות את זכותם להחזר שכר-הטרחה העודף, הצעת החוק מבקשת להאריך את המועד בשנה נוספת.

יוזמת הצעת החוק, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, מסרה כי "ניצולי שואה רבים, בעיקר מהפריפריה, טרם מימשו את זכותם".

לדבריה, "אין כאן כוונה לפגוע בעורכי הדין, אלא במי שניצל את ניצולי השואה וגבה מהם שכר-טרחה מופרז".

מנהל האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, עו"ד גלעד סממה, אמר כי "בשנה האחרונה פנו אלינו 1,300 ניצולי שואה בבקשה לפתיחת תיקים בנושא זה. 1,100 מתוכם הם מאזור תל-אביב. אנו מזהים בעיה שהבשורה לא הגיעה לפריפריה. יש חשיבות גדולה לקדם את החקיקה במהירות. לתחושתי, הפוטנציאל רחוק ממיצוי". 

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר כי "הזמן פועל לרעתנו". מנגד טען סלומינסקי כי "אם לא יהיה פרסום, וניצולי השואה לא ידעו על אפשרת השבת הכספים, אין משמעות להארכת המועד". עו"ד סממה הבטיח ליזום פרסום.

נציגי לשכת עורכי הדין תמכו בהצעת החוק, שכאמור אושרה היום להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.