ליצמן וגבאי הודיעו על "ליווי צמוד" למחקר על הזיהום בחיפה

לקיחת אחריות או לחץ על החוקרים? שר הבריאות והשר להגנת הסביבה נפגשו עם החוקרים מאוניברסיטת חיפה

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה אבי גבאי, זימנו הערב (ב') את החוקרים מאוניברסיטת חיפה שפרסמו ממצאים ראשוניים המצביעים לכאורה כי בשכונות באזור חיפה בהן נמצא זיהום גבוה יחסית, התגלה כי היקף ראשם של התינוקות שנולדו במקום קטן ב-20%-30% מהממוצע.

הפגישה התקיימה כשברקע נשמעה הטענה כי גורמים במשרד הבריאות מבקשים להפעיל לחץ על החוקרים כדי שאלה יבחנו בשנית את שיטות המחקר ואף ימתנו את תוצאותיו.

בתום הפגישה הודיעו במשרד הבריאות כי השרים ליצמן וגבאי החליטו "לקחת אחריות מלאה על המחקר והליווי הצמוד שלו", אבל מנגד קשה שלא לחוש גם ביקורת על החוקרים מהודעת המשרד. כך למשל נמסר בהודעה: "בפגישה עלה כי הממצאים במחקר אינם סופיים. גורמי המקצוע במשרד הבריאות והגנת הסביבה, העלו הערות מקצועיות רבות ביחס למתודולוגיה הניתוחית במחקר והממצאים שעלו כתוצאה מהם. גורמי המקצוע במשרדי הבריאות והגנת הסביבה מעריכים מאד את העבודה הרצינית וכמו בכל מחקר מדעי יש שלב של 'תיקוף המחקר' שאותו צריך לבצע כעת. על מנת לחזק את בטחון הציבור במחקר החליטו שרי הבריאות והגנת הסביבה לקחת אחריות מלאה על המחקר והליווי הצמוד שלו".

יצוין כי היקף ראש קטן בתינוקות בשתי סטיות תקן ומעלה עלול להעיד על בעיות עתידיות בהתפתחות הילד. עוד העלה המחקר כי באותם אזורים מזוהמים לכאורה התינוקות נולדו במשקלים נמוכים יותר ביחס לאלה שנולדו באזורים מזוהמים פחות.

בארגוני הסביבה מותחים היום ביקורת על כך שישנם יותר מדי גורמים שמבקשים למנוע מהחוקרים לפרסם את הממצאים המלאים, ובראשם המדינה ועיריית חיפה שנהנות מהמסים שמשלמים המפעלים המזהמים באזור מפרץ חיפה.