המתקדם ביותר אי-פעם: המחשב שהקדים את זמנו ב-10 שנים

צפו במחשב החדש המצויד בתוכנה בשם אלפא-גו שהביס את השחקנים הטובים בעולם במשחק השולחן המורכב ביותר שפותח אי-פעם ע"י בני אדם ■ צפו בו בפעולה

בינה מלאכותית, גוגל, גו, משחקי חשיבה, יפן / צילום: וידאו
בינה מלאכותית, גוגל, גו, משחקי חשיבה, יפן / צילום: וידאו

בקהילת המדע אומרים שמדובר באבן דרך של ממש בתחום הבינה המלאכותית: תוכנת משחק חדשה בשם אלפא-גו (AlphaGo) המסוגלת לנצח שחקנים מקצועיים במשחק השולחן הכי מורכב שפותח על-ידי בני אדם.

מדובר במשחק הלוח עתיק היומין גו שמקורו בסין העתיקה, שהומצא לפני 2,500 שנה. מטרת המשחק היא להחליף בין אבנים שחורות ללבנות על לוח בעל 19 קווים אנכיים ואופקיים ולהקיף את האבנים של המתחרה. כדי להיות מאסטר במשחק האסטרטגיה המורכב הזה נדרש כשרון ושכל רב אולם גם אימונים אינסופיים. המשחק מורכב פי כמה ממשחק השח-מט אשר מוכר למרבית האנשים.

התוכנה, שקיבלה את הכינוי הגביע הקדוש של עולם הבינה המלאכותית פותחה על-ידי החברה Google DeepMind והיא הצליחה לנצח חמש פעמים ברציפות את אלופי אירופה במשחק ה-גו.

מדובר באבן דרך נוספת לאחר שבשנת 1997 חברת IBM פיתחה את הדיפ-בלו Deep Blue, אלגוריתם שניצח את אלוף העולם בשחמט דאז גארי קספרוב

האלגוריתם שפיתחו המדענים הבריטים אף הקדים בעשור את הזמן בו חשבו שיצליח להגיע ליכולות כאלו וכעת מחכה לאלפא-גו האתגר האמיתי. טורניר של 5 משחקים נגד אלוף העולם הקוריאני, לי סדול, עימות שיתקיים במרץ 2016.