4,500 איש יקבלו תוספת סיוע של עד 900 ש' בחודש לשכ"ד

סיוע בשכר דירה לחלק מזכאי הדיור הציבורי הממתינים לדירה יעלה במאות שקלים - החלטה המתוקצבת בכ-47 מיליון שקל לשנת 2016 ■ מדובר בכל זכאי משרד הבינוי והשיכון ובחלק מזכאי משרד הקליטה, כ-4,500 במספר, מתוך כ-30 אלף זכאים ■ מדובר בזכאים עם מקרים סוציאלים קשים

יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות

לאחר שלפני מספר ימים, הכנסת אישרה את העלאת תקרת ההנחה לרכישת דירות הדיור הציבורי לזכאים, התקבלה היום החלטה נוספת בתחום זה. שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ושר הקליטה זאב אלקין הודיעו היום כי החליטו להגדיל את הסיוע בשכר הדירה לממתיני הדיור הציבורי באופן מיידי.

מדובר בהחלטה שאינה מצריכה חקיקה ועל פי הודעת המשרדים השונים, מדובר בהחלטה המתוקצבת בכ-47 מיליון שקל לשנת 2016. משמעות ההחלטה היא שכל זכאי הדיור הציבורי הממתינים לדירה, יקבלו תוספת של בין 600 שקל לחודש ל-900 שקל לחודש בדמי הסיוע לשכר דירה מעתה ואילך. במשרד האוצר הדגישו כי הסכומים יועברו לזכאים כבר בשבועות הקרובים.

נזכיר, כי ממתיני הדיור הציבורי שוכרים דירה בשוק החופשי והמדינה מסייעת להם בתשלומי שכר הדירה. עם זאת, סכום הסיוע לא השתנה כבר מספר שנים, והסכומים שמקבלים הזכאים אינם תואמים בהרבה מקרים את מחירי השכירות שרק האמירו בשנים האחרונות. תוספת זו בשכר הדירה עשויה לשפר את מצבם של הממתינים לדיור הציבורי, אם כי לא לפתור את הבעיה לגמרי. במשרד האוצר הדגישו היום כי מדובר בתוספת שאינה מוגבלת רק לשנת 2016 אלא תיושם גם בשנים הבאות.

עוד נקודה חשובה, היא שעל פי נתוני המשרדים השונים, מדובר בכ-4,500 משפחות שעתידות לקבל את הגדלת הסיוע האמור. מדובר בכל זכאי משרד הבינוי ושיכון, 2,489 במספר, שמחזיקים בתעודת זכאות לדיור ציבורי וממתינים בתור לדירה ובמספר דומה מבין זכאי הדיור הציבורי של משרד הקליטה. עם זאת, במשרד הקליטה המצב מעט שונה משום שהיקף הזכאים המלא עומד על קרוב ל-30 אלף איש.

כך, על פי הנתונים של המשרדים השונים, רק כ-2,000 איש מבניהם יקבלו את תוספת הסיוע בשכר הדירה. לשאלת "גלובס" אודות חלוקת הסיוע בקרב זכאי משרד הקליטה נמסר היום כי מדובר בזכאי משרד הקליטה הממתינים לדיור ציבורי שנמצאים במצב הקשה ביותר, כלומר מקרים סוציאלים קשים ונכים. במקביל ביקשו במשרד להבהיר כי לקשישים הזכאים לסיוע שכר דירה, המהווים חלק ניכר מהזכאים, אושר תקציב סיוע נפרד במסגרת חוק ההסדרים בגובה כ-36 מיליון שקל.

"מיום כינון הממשלה שמנו לנו למטרה את הטיפול בעוני, צמצום הפערים החברתיים בישראל והחזרת הכבוד למוסד החשוב הזה שנקרא הדיור הציבורי", כך מסר היום שר האוצר משה כחלון, "התוספת הזאת תקל משמעותית על זכאי הדיור ציבורי ופשוט תעזור להם לגמור את החודש. זהו צעד נוסף ליצירת שוויון הזדמנויות וצדק חברתי בחברה הישראלית. משרד האוצר ימשיך להשקיע בדיור הציבורי משאבים ככל שיידרשו עד שנסיים את תור הזכאים שממתינים לדירה".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: "הדיור הציבורי והטיפול באוכלוסיות החלשות סבלו מהזנחה רבת שנים, ואנשים שאין להם יכולת כלכלית לא נראו ולא נשמעו. הבשורה בהחלטה להעלות את הסיוע בשכר הדירה לא נובעת מתוספת התקציב, אלא משינוי התפיסה החברתית שהיתה נהוגה כאן במשך זמן רב מדי. הציבור הפקיד בידינו את האחריות לטפל בקורת גג עבור כל מי שזקוק לה, ואנחנו מחויבים למשימה החשובה הזו, שצריכה לעמוד במרכז המאמצים שלנו כמדינה".

שר העלייה והקליטה, זאב אלקין התייחס גם הוא להחלטה ואמר: "בעיית המחסור בדיור הציבורי לעולים הזכאים לו היא אחת מהאתגרים הגדולים בתחום הקליטה. לצערנו יש תור ארוך של כ-27 אלף משפחות בתור למשרד הקליטה הזכאיות לדיור הציבורי. אנחנו פועלים במספר דרכים להרחבת מלאי הדיור הציבורי לעולים כדי לצמצם את התור, אבל כל עוד שהתור הזה קיים, חובתנו לסייע בשכר הדירה למשפחות הזכאיות כמה שיותר. אני שמח שהצלחנו באופן תקדימי לשכנע את משרד האוצר לתת תוספת תקציב ניכרת החל מהשנה הקרובה כדי לקרב את הסיוע בשכר דירה שאנחנו נותנים לעלויות הריאליות של שכר דירה שכידוע גדלו בשנים האחרונות".