מתה מפצעיה לוחמת מג"ב שנפצעה בפיגוע בירושלים

 הדר כהן, בת 19 מאור יהודה, מתה מפצעיה בבית החולים הדסה עין כרם לאחר שנפצעה אנושות בפיגוע ■ בכוחותיה האחרונים ירתה כהן לעבר המחבלים וכך הצליחה למנוע פיגוע חמור יותר

פיגוע דקירה - אילוסטרציה / צילום: רויטרס
פיגוע דקירה - אילוסטרציה / צילום: רויטרס

הדר כהן, לוחמת מג"ב בת 19 שנפצעה היום (ד') באורח אנוש בפיגוע המשולב בשער שכם, מתה מפצעיה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בכוחותיה האחרונים, ירתה כהן לעבר המחבלים בטרם הצוותים הרפואיים החלו להעניק לה טיפול רפואי. לאחר מכן, שלושת המחבלים חוסלו. לפי ההערכות, בדקות האחרונות לפני שפונתה לבית החולים, הצליחה כהן למנוע פיגוע חמור יותר. כהן, מאור יהודה, הותירה אחריה זוג הורים, אח ואחות.

במשך ארבעת החודשים האחרונים, היו אלו לוחמות משמר הגבול שעמדו בחזית נטרול המחבלים, כך, למשל, לפני כחודש הצליחו שתי שוטרות משמר הגבול למנוע אסון גדול יותר כאשר נטרלו את המחבל באזור שער יפו.

אחת מהלוחמות נפצעה מירי והשנייה נדקרה בצווארה. מלבד השתיים נפצע גבר נוסף כבן 20 באורח קל. שלושת המחבלים, צעירים כבני 20, הם תושבי העיירה קבטיה שבאזור ג'נין בצפון השומרון. הם הגיעו בסביבות השעה 14:00 לשער שכם עם סכינים ונשק מסוג קרל גוסטב. בנוסף לכך הם התגלו על גופם מטעני חבלה. כוח חבלה נטרל את המטענים בהצלחה.

צוות לוחמי מג"ב שעסק במשימת אבטחה באזור חשד בשלושת ה פלסטינים עוד לפני שתכננו להוציא לפועל את הפיגוע. בשלב מסוים אחד המחבלים מסר תעודת זהות לחיילים ובמקביל חברו שלף רובה והחל לירות. כתוצאה מכך נפצעו שתי הלוחמות. הצוות השיב אש, פגע במחבלים והרג אותם. מותם נקבע במקום. להערכת המשטרה, בזכות ערנותם של אנשי כוחות הביטחון נתפסו המחבלים לא מוכנים וכך סוכל פיגוע חמור יותר.

 

פרמדיק מגן דוד אדום ניסן חפץ, שטיפל בפצועות במקום, סיפר על זירת האירוע. "כשהגענו ראיתי שתי צעירות כבנות 20 שוכבות כשהן עם פציעות חודרות בפלג גופן העליון. אחת הייתה מחוסרת הכרה והשנייה בהכרה מעורפלת. הענקנו להן טיפול מהיר בשטח ופינינו אותן תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים לבית החולים כשהם במצב קשה".

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת הגיע לזירת הפיגוע ושיבח את פעילות המשטרה. "יצא לי לשוחח בתחקיר עם הלוחמים האמיצים שלא חששו ליצור מגע. נוצר קרב אמיתי, בקרב הזה שוטרי ירושלים ו מג"ב מנעו אסון גדול יותר", אמר. "המוכנות של השוטרים היא זו שהצילה חיים. הציבור הירושלמי צריך לפתוח עיניים ובמקרה כזה לא לחשוש לייצר מגע".

ברקת ציין כי יש "לבחון את התפר בין השטחים לבין ירושלים ולהדק את המקום שממנו באה הצרה". הוא הוסיף: "אני דורש ומבקש מתושבי העיר להמשיך בשגרה ולסמוך על המשטרה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לפיגוע אחר הצהריים ואיחל החלמה מהירה לפצועות. "שוחחתי עם המפקד בזירה, סגן מפקד מג"ב תת-ניצב יוסי פוני, ועודכנתי בפרטים", סיפר. "שמעתי ממנו כיצד ערנות הלוחמות הייתה לנו, שוב, כחומת מגן וביקשתי ממנו לחזק את ידי הלוחמים והלוחמות כולן. יחד עם כל בית ישראל אני נושא תפילה להחלמתן של הפצועות. לכם לוחמי ולוחמות מג"ב, שומרי ושומרות חומות ירושלים, אני מודה בשם העם כולו על פעילותכם מול טרור רצחני חסר גבולות".

סגן מפקד מחוז ירושלים, תנ"צ אבשלום פלד, התייחס לאירוע ואמר: "מדובר בעליית מדרגה תוך שימוש בנשק אוטומטי, סכינים ומטעני נפץ כלפי שוטרים ולוחמים. ערנותם ופעילותם המקצועית והנחושה של השוטרים בזירה מנעו פיגוע רב נפגעים ואסון כבד. מתבצעים מהלכים מודיעיניים בשיתוף פעולה עם השב"כ להבין את אופי החבירה בין ה מחבלים ואמצעי הלחימה שברשותם, דרך הגעתם ועוד. ההחלטה של המשטרה על המשך הצבת לוחמים מיומנים במוקדים רגישים הוכיחה את עצמה ומנעה גם היום פגיעה רחבה באזרחים".

חבר הכנסת עמר בר-לב (המחנה הציוני) התייחס לפיגוע ואמר כי מצבה הביטחוני של ישראל הולך ומידרדר בדרך למדינה דו לאומית. "ראשית אני רוצה לאחל החלמה מהירה לפצועות ולברך את כלל לוחמי מג"ב, שהצליחו לעצור פיגוע שהיה יכול להיות יותר גרוע. פעם אחת זה נערות בנות 13, פעם אחת אב לארבעה ועכשיו חוליה שנשמעת מאורגנת עם חגורות נפץ. זה אף פעם לא היה ככה. כל פעם מוצאים פתרון לבעיה ספציפית. לא ברור איפה אנחנו מתחילים ואיפה הם, אנחנו משולבים אחד בשני וזה הפרומו למדינה דו לאומית. לכן צריך לחשוב אם נמשיך לצעוד בכיוון הזה או נשנה כיוון", אמר בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS.

ארגון חמאס פרסם הודעה רשמית, ובה תיאר את המחבלים כ"גיבורים". דובר הארגון חוסאם בדראן בירך על ה"פעולה האיכותית שביצעו שלושת הלוחמים בירושלים". הוא הוסיף כי מדובר ב"נקודת מפנה באינתיפאדה בירושלים הכבושה. הלוחמים הצליחו לחמוק מכוחות הביטחון של הכיבוש וניצלו פרצות ביטחוניות".

בדראן התייחס לעובדה שהמחבלים הצעירים הצליחו להבריח רובים לזירת הפיגוע, וטען כי כוחות הביטחון הישראליים כשלו במניעת הפעולה. כמו כן, הוא חזר על הכינוי שלו זכו המחבלים ברשתות החברתיות - "שלושת הפדאיונים".