אנליסטים על אסם: "חברות מזון ישראליות נוספות על הכוונת"

מיכל אלשיך מאקסלנס מגיבה להצעת הרכש של נסטלה למניות אסם ומציינת כי מדובר בידיעה חיובית ביותר למשקיעים - אך הרבה פחות לצרכנים ■ להערכתה, "האקזיט" הבא עשוי להיות של פרוטרום ■ גיל דטנר מלאומי שוקי הון: "זו הצעה שקשה מאד לסרב לה"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

"ההצעה מגיעה בדיוק בזמן הנכון - אחרי שהמשקיעים התחילו להיות פסימיים", כך מציינת היום (ה') מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז', בתגובה להצעת הרכש של נסטלה למניות הציבור בחברת אסם.

לטענתה, בחודשים האחרונים נשחקה מניית אסם , שהמחיר המקסימלי שלה בשנה האחרונה עמד על כ-84 שקל, וזאת בין היתר על רקע חוק המזון, לחצים ברמת המחירים ואיום מצד התחזקות המותגים הפרטיים של רשתות השיווק. 

לכן, לטענתה, "מדובר בידיעה חיובית ביותר למשקיעים, שהחלו להיות פסימיים בנוגע לאפשרויות הצמיחה של אסם, בייחוד בשוק המקומי, המהווה מעל ל-85% מפעילותה. לקחת בחשבון כי בעלי המניות עשויים לדרוש מחיר אף גבוה יותר, וכאן טמון פוטנציאל נוסף, אך גם סיכון".

אלשיך מעריכה כי "גם חברות מזון אחרות עשויות להירכש בעתיד, כאשר 'האקזיט' הבא עשוי להיות של פרוטרום, שמרבית פעילותה גלובלית. אחרי שתנובה, שהייתה מפרסמת דוחות לבורסה דרך מבטח שמיר, נרכשה באופן מלא על-ידי ברייטפוד הסינית, ואסם נרכשת כעת באופן מלא על-ידי נסטלה, מתמעטות חברות המזון המקומיות הנסחרות בבורסה. המשמעות היא שהשקיפות בשוק המזון הולכת ופוחתת".

 

"מחירי המזון הם נושא פוליטי טעון"

האנליסט גיל דטנר מלאומי שוקי הון מציין בתגובה להצעה של נסטלה כי "מדובר בפרמיה של 25.6% על מחיר הסגירה של המניה מאתמול ו-37% מעל מחיר המניה בשפל האחרון שנקבע ב-18 לינואר. כמו כן, מחיר הרכש מהווה פרמיה של 30% מעל מחיר היעד שלנו. זו הצעה שקשה מאד, גם לא הגיוני, לסרב לה".

דטנר הוסיף עוד כי "למרות השנים הארוכות של החזקת הציבור כמיעוט, אנו מניחים כי לנסטלה, כחברה שווייצרית שמרנית, נוח להחזיק את אסם ב-100%. היום, בעידן שמחירי המזון הם נושא חברתי ופוליטי טעון, אין ספק כי בעלי השליטה מעדיפים להחזיק את החברה באופן פרטי. בשל כך, למרות שזו נראית התשובה הטריוויאלית, לא נראה לנו כי נסטלה התמקדה בנושא השווי. זאת ועוד, עבור נסטלה מדובר בהשקעה שמהווה כ-0.3% משווי השוק שלה, כך שגם אם המיעוט נרכש ביוקר, זה כמעט חסר משמעות מבחינתה".

בירושלים ברוקראז' שותפים לדעה כי ההצעה של נסטלה תואמת לאסטרטגיה שלה בעולם, לפיה היא פועלת לרוב באמצעות החזקות ישירות של חברות בבעלות מלאה. הם מציינים בנוסף כי שוק המזון בארץ יהיה פחות שקוף ותחרותי וטוענים כי "לאחר שגם תנובה הפסיקה לדווח את התוצאות שלה, תיוותר רק שטראוס כחברה מדווחת מבין 3 הספקים הגדולים, ומתוך 10 הגדולים נשארנו עם 4 חברות בלבד, כששטראוס היא היחידה שמייצרת או מייבאת סוגי מזון מגוונים ולא פועלת בתחום עיקרי אחד".