מנהלי בתיה"ח לא יוכלו לפטר מבקרי פנים ללא אישור

ההחלטה הזו התקבלה בעקבות הפרשה שנחשפה ב"גלובס", שבמסגרתה הנהלת בית החולים הממשלתי הלל יפה בחדרה סירבה לאשר מינוי קבע למבקר הפנים של ביה"ח, אסף גנץ, ודרשה להאריך את תקופת הניסיון שלו

בית חולים הלל יפה / צילום: תמר מצפי
בית חולים הלל יפה / צילום: תמר מצפי

מנהלי בתי חולים ומנהלי יחידות אחרות בשירות המדינה אינם רשאים להאריך את תקופת הניסיון של מבקרי הפנים או לפטר אותם מתפקידם במהלך תקופה זו, אלא באישור רשמי של נציב שירות המדינה - כך קבעה לאחרונה המחלקה המשפטית בנציבות.

ההחלטה הזו התקבלה בעקבות הפרשה שנחשפה ב"גלובס", שבמסגרתה הנהלת בית החולים הממשלתי הלל יפה בחדרה סירבה לאשר מינוי קבע למבקר הפנים של ביה"ח, אסף גנץ, ודרשה להאריך את תקופת הניסיון שלו.

גנץ, כפי שנחשף, טען כי מדובר בצעד נוסף לכאורה של הנהלת ביה"ח כחלק ממסכת ניסיונות להצר את רגליו ולפגוע בעבודת הביקורת שלו - זאת לאחר שהעלה ממצאים ראשוניים מדאיגים עד כדי חשש לפלילים. בין היתר, חשף גנץ כי מזה שנים ארוכות הנהלת ביה"ח מקימה מבנים ללא היתר ואף בניגוד לצווי הפסקת בנייה, כאשר באחד המקרים נטען כי ההנהלה מקימה עבורה משרדים חדשים בזמן שהחולים נאלצים להסתפק במבנים מיושנים ובתנאים ירודים לכאורה. הנהלת הלל יפה הכחישה את הדברים ואף ביקשה מגנץ לעבור בדיקת פוליגרף לאחר הפרסום ב"גלובס" כדי לבדוק האם הוא שהדליף את הדברים לעיתון. לפני כשבועיים, ורק לאחר הקביעה העקרונית של נציבות שירות המדינה, הודיעה הנהלת הלל יפה כי היא מעניקה לגנץ מינוי קבע.

ההחלטה של הנציבות מהווה חיזוק חשוב לשומרי הסף בשירות הציבורי ובבתי החולים הממשלתיים בפרט. וזאת, במיוחד לאור העובדה כי רבים ממנהלי בתי החולים ניסו לסכל את היוזמה למנות מבקרי פנים. בין היתר, ניסו המנהלים לשנות את תנאי המכרז למינוי המבקרים כך שיהיו כפופים להם לחלוטין וירוויחו פחות. ההחלטה קובעת למעשה כי מבקר הפנים, גם בתקופת הניסיון שלו, לא יהיה כפוף למבוקרים שלו ולא יצטרך לשאת חן בעיניהם כדי שאלו יעניקו לו מינוי קבע. מי שהוביל את המהלך למינוי מבקרי פנים בבתי החולים הממשלתיים הוא הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן.

עד היום מונו מבקרים בהלל יפה, רמב"ם, אסף הרופא ופוריה. בשאר בתי החולים, למעט שיבא, יצאו כבר מכרזים והם עומדים לפני בחירת מבקר. ל"גלובס" נודע כי בין הנציבות לגורמים בשיבא הושגה הסכמה ולפיה מכרז בעניין יתפרסם בקרוב, זאת לאחר פרישתו של המנכ"ל פרופ' זאב רוטשטין.