מחלבת המסים הממונעת

המדינה מרוויחה את הכסף הגדול דווקא ממכוניות מזהמות

מכירות השיא של כלי רכב חדשים בינואר סידרו חודש מצוין למחלבת המסים של המדינה. על פי נתוני האוצר, בחודש ינואר 2016 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים ב-13.2 מיליארד שקל לעומת 11.6 מיליארד שקל בינואר 2015. בניכוי תיקוני חקיקה עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 17%.

באוצר ציינו שרוב הגידול נובע מיבוא כלי רכב מוגבר בינואר השנה לעומת יבוא נמוך בשנה שעברה, בשל הקדמת יבוא מכוניות בדצמבר 2014, ערב עדכון נוסחת "המיסוי הירוק". אולם העלייה בגבייה משקפת גם את העלייה הכללית במכירות רכב חדש, שרובה מבוססת על זינוק ברכישות רכב של הציבור באמצעות מימון בריבית נמוכה.

המדינה לא טמנה את ידה בצלחת גם בכל הנוגע למיסוי הדלק. בחודש ינואר נרשם זינוק נוסף של כ-9% נטו בהכנסות ממס הדלק, לעומת ינואר אשתקד, וזאת בנוסף לזינוק של לא פחות מ-20%, שנרשם בדצמבר. הזינוק בהכנסות מדלק נרשם למרות שמחירי הדלק בעולם צללו בינואר לשפל של 12 שנה.

 

בענף מציינים כי גם בניכוי החריגה הסטטיסטית של ינואר השנה לעומת ינואר אשתקד, אין ספק שחליבת מסי הרכב מגיעה לשיאים חדשים והופכת למקור מימון מרכזי של האוצר. בענף מציינים כי חלק גדול מאוד מהעלייה במכירות בשוק הרכב הישראלי בינואר ובחודשים האחרונים בכלל נובעת מהזינוק בחלקם היחסי של הג'יפים ורכבי השטח, שלא נהנים כמעט מזיכוי מס ירוק ולפיכך שיעור המס שלהם מתקרב לשיעור המרבי כ-80%.

מקור בכיר בענף ציין כי המדינה מטיפה להפחתה בשיעור הזיהום ולעידוד הרכישה בכלי רכב "ירוקים" ואף מתגאה ב"הישגיה" בתחום. אולם בפועל היא עושה את הכסף הגדול מכלי הרכב המזהמים ביותר. ביחס למיסוי הדלק טוענים בענף כי שיטת הבלו הקבוע, שהביאה למצב שבו כמעט 70% מהמחיר של ליטר דלק הוא מס, היא שיטה בעייתית מאוד שאינה מאפשרת למשתמשים ליהנות מהשפל המתמשך במחירי האנרגיה ורק תורמת לקופת המדינה.