דובר הבית הלבן לישראל: עוד סיוע? יש לנו אילוצים תקציביים

"עמדת הפתיחה של ישראל הייתה 5 מיליארד דולר בשנה - היא דורשת עתה 4 מיליארד, והממשל מוכן לתת 3.7 מיליארד" ■ מרטין אינדיק: "תמיד מסוכן לחשוב שהנשיא הבא יציע עסקה טובה יותר; זו הייתה השגיאה של ערפאת"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, הזהיר אתמול (ב') את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יש גבול ליכולתה של ארה"ב להיענות במלואה לבקשת ישראל להגדיל את הסיוע הצבאי השנתי שהיא מקבלת מוושינגטון. בתדרוך היומי לכתבים אמר הדובר, כי בעוד שארה"ב מוכנה לשמור על העליונות האיכותית הצבאית של ישראל כבעבר, "אין זה סוד שהמו"מ (על הגדלת הסיוע) מתנהל בצל אילוצים תקציביים קשים בארה"ב".

הרקע: ביום א' אמר נתניהו בישיבת הממשלה, כי "אין ודאות שנגיע להסכם", עם האמריקאים על מזכר הבנות חדש שיסדיר את הסיוע הצבאי לישראל לתקופה של 10 שנים, החל ב-2018. כדבריו: "נצטרך לראות אם נוכל להגיע לתוצאה שתענה על צרכי הביטחון של ישראל; אם לא נצליח להגיע להסכם עם הממשל הנוכחי, יהיה עלינו להגיע להסכם עם הממשל הבא".

בעקבות הדברים, אמרו "בכירים בממשל האמריקאי" ל"הארץ", כי מוטב שנתניהו יחתום על מזכר ההבנות החדש עם הממשל הנוכחי. "נתניהו רשאי כמובן להמתין לממשל הבא אם הוא אינו מרוצה מהתחייבות הממשל הנוכחי, אך המציאות התקציבית בארה"ב אינה צפויה להשתפר בשנה או בשנתיים הבאות וישראל לא תמצא נשיא שמחויב יותר לביטחון ישראל מאשר ברק אובמה".

הממשל החליט אתמול לתת ביטוי חזק יותר למורת רוחו מהאיום של נתניהו והעלה את רמת תגובתו מהתבטאות של "בכירי ממשל" עלומי שם להצהרה רשמית של דובר הבית הלבן. הדובר ציין, כי אובמה הציע לקיים את המו"מ על מזכר ההבנה החדש כבר ב-2013, במהלך ביקורו בישראל, אך נתניהו העדיף להמתין עד 2015 כדי לפתוח בשיחות. עד עתה התקיימו שלושה סבבי שיחות, כאשר הסבב השלישי נערך בסוף השבוע שעבר בין צוות אמריקאי שהגיע לישראל לבין צוות ישראלי.

הדובר הגיש, כי ממשל אובמה שואף לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל ולהבטיח שהתיאום הביטחוני בין שתי המדינות יימשך, אך צריך להביא בחשבון את הסביבה התקציבית הקשה בארה"ב. דובר הבית הלבן נמנע מהתייחסות ישירה לאיום רה"מ להמתין לבחירת נשיא חדש, אך "פקיד בכיר", שצוטט אתמול בסוכנות רויטרס, קרא לנתניהו לקבל את ההצעה האמריקאית הנוכחית. אין זה סביר שהדייר הבא בבית הלבן, יהיה אשר יהיה, יוכל להפגין מחויבות חזקה יותר לביטחון ישראל מאשר הנשיא המכהן, אמר הפקיד.

על פי רויטרס, חילוקי הדעות על גודל חבילת הסיוע התגלעו בסבב השיחות האחרון שאך זה הסתיים בירושלים. "דיפנס ניוז" דיווח בספמבר אשתקד, שישראל " שואפת" להעלות את גובה הסיוע הצבאי ל-50 מיליארד דולר לתקופה של 10 שנים, כלומר 5 מיליארד דולר לשנה, במקום 3.1 מיליארד כיום. זו עליה בשיעור כ-60%. בנובמבר אשתקד אישרו מקורות בקונגרס לרויטרס, כי אכן זו הבקשה הראשונית של ישראל. המקורות אמרו כבר אז, שהממשל לא יענה לבקשה במלואה.

על פי בקשת ישראל, החבילה המתוכננת של הסיוע המוגדל אמורה להתווסף לחבילת סיוע נפרדת למערכות ההגנה מפני טילים - שתי מערכות נפרדות של ה"חץ", "שרביט קסמים" ("קלע דוד") ו"כיפת ברזל" - שחצתה רף של חצי מיליארד דולר ב-2015, וכן חבילה סיוע לפיתוח טכנולוגיות לחשיפת מנהרות, כנראה בסך 25 מיליון דולר בשנה.

אתמול גילתה סוכנות רויטרס, כי ישראל צמצמה את בקשתה הראשונית מ-5 מיליארד ל-4 מיליארד דולר בשנה. על פי מקור בקונגרס, מתמקד עתה המו"מ בהצעה האמריקאית של 3.7 מיליארד דולר לשנה. לא ברור אם האמריקאים מסכימים לחבילת סיוע נפרדת למערכות הגנה מפני טילים.

הפקיד האמריקאי הבכיר אמר לרויטרס, כי אין לראות במזכר ההבנה החדש "פיצוי" לישראל על ההסכם הגרעיני עם איראן. לדבריו, משוכנע ממשל אובמה שההצעה האמריקאית שהוגשה לישראל עונה על צרכי הביטחון שלה. למרות "הסביבה התקציבית המאתגרת", חבילת הסיוע המוצעת "תהיה הסיוע הצבאי הגדול ביותר אי-פעם בתולדות ארה"ב למדינה זרה כלשהי", אמר הפקיד.

מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, מתח אמש ביקורת על איום נתניהו לחתום על הסכם הסיוע עם הנשיא הבא. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, כתב אינדיק: "תמיד מסוכן לחשוב שהנשיא הבא יציע לך עסקה טובה יותר. זו הייתה אחת מהשגיאות שעשה ערפאת". אינדיק לא פירט, אך נראה שהוא כיוון להחלטתו של יאסר ערפאת, יו"ר הרשות הפלסטינית, ב-2008, לשבת בחיבוק ידיים ולא להיענות לדרישת ארה"ב להנהיג רפורמות ביטחוניות ברשות כדי לשים קץ למצב הכאוטי ששרר שם. בישראל העריכו אז, שערפאת הימר שנשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש, יפסיד בבחירות לנשיאות בנובמבר. זה לא קרה, כזכור.