זה הגורם המפחיד שמעורר את העצבנות בשווקים

מניית דויטשה בנק קרסה בכ-10% אתמול בצל זינוק חד בפרמיות חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של הבנק (CDS) והחשש שהוא לא ישרת את חובותיו ■ מניות הבנקים בארה"ב צנחו ביותר מ-5%

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

ההאטה בכלכלה הגלובלית, קריסת מחירי הנפט והירידה ברווחי החברות, הם בין הגורמים המרכזיים שהובילו לטלטלה בשווקים שמסרבת לגווע. ביממה האחרונה, ישנו גורם נוסף שמעורר את העצבנות בשווקים: ירידות חדות בסקטור הבנקאות בכל העולם אך במיוחד בגוש האירו.

מניית דויטשה בנק , הבנק הגדול בגרמניה ואחד הגדולים בעולם, פרסם אתמול (ב') הודעת הרגעה יוצאת דופן במסגרתה הוא ציין כי יש ברשותו את כל האמצעים לשרת את חובותיו, גם השנה וגם ב-2017. מנכ"ל הבנק פרסם בנוסף הודעה לעובדים שבה נכתב כי "ההון ופוזיציית הסיכון נותרו מבוססים".

ההודעה של דויטשה בנק מגיעה על רקע קריסה של 10% במנייה שלו אתמול במסחר והשלים צניחה של כ-37% מתחילת השנה. הסיבה המרכזית: חשש מפני האפשרות שהבנק יתקשה לפרוע חלק מהאג"ח שלו. אנליסטים בחברת CreditSights פרסמו סקירה שבה העריכו כי הבנק יתקשה לשלם את הקופונים על חלק מהאג"ח שלו ב-2017.

החשש מפני חדלות פירעון בדויטשה בנק, בא לידי ביטוי בפרמיות של חוזי הביטוח כנגד חדלות פירעון של הבנק (CDS) שהוכפלו מתחילת השנה. הבנק אומנם הכריז על תוכנית התייעלות במטרה לקצץ בהוצאות ולבסס כרית ביטחון גדולה מספיק, אך נראה כי המשקיעים לא התרשמו מכך, בעיקר בשל המדיניות הסופר מרחיבה של הבנק המרכזי האירופי, קריסת מחירי הנפט וההאטה בכלכלה הגלובלית.

סקטור הבנקאות היה במוקד הסערה אתמול ובנקים אחרים בגוש האירו ובארה"ב רשמו ירידות חדות. הבנק הגרמני Commerzbank   קרס אתמול בכ-9.5%, בעוד הבנקים האמריקאיים סיטיגרופ  ובנק אוף אמריקה  צנחו ביותר מ-5%.