המבקר: חשד לליקויים במינוי רו"ח מבקרים לחברות הממשלתיות

במקביל הורה שפירא למנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, ולוועדה למינוי רואי חשבון מבקרים להקפיא מינויי רואי חשבון חדשים עד להשלמת הבדיקה

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פתח בבדיקת פעילות הוועדה למינוי רואי חשבון לחברות הממשלתיות בחשד לליקויים חמורים לכאורה בעבודתה.

שפירא הורה אתמול (ג') למנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, להקפיא קבלת החלטות על מינוי רואי חשבון חדשים עד להשלמת הבדיקה. מדובר בוועדה המחליטה על התקשרויות בהיקף עשרות מיליוני שקלים בין החברות הממשלתיות ומשרדי רואי החשבון הגדולים.

בדיקת המבקר תתרכז בחשדות לניגודי עניינים בין חברים בוועדה למשרדי רואי החשבון שנבחרו ובין המשרדים לחברות שנשכרו לבקר. כמוכן יבדוק המבקר האם הוועדה נהגה בשקיפות הראויה בדיוניה ובהחלטותיה.

גורם המכיר היטב את עבודת הוועדה אמר היום (ד') ל"גלובס" כי "מחלקים שם כסף גדול, ותמיד היו שמועות על ניגודי עניינים". 

במכתב ששיגר אתמול המבקר ליוגב כתב שפירא כי "למשרדנו הגיע מידע על ליקויים חמורים לכאורה במינוי וקבלת החלטות בנוגע לרואי חשבון מבקרים בחברות הממשלתיות... על כן אבקש כי רשות החברות והוועדה למינוי רואי חשבון יימנעו מקביעת עובדות בלתי הפיכות, על-מנת לאפשר למשרד מבקר המדינה למצות את הבדיקה ולאפשר תיקון של הליקויים ככל שיידרש".

בעקבות הוראת המבקר תשותק מחדש עבודת מינוי רואי החשבון לחברות הממשלתיות, לאחר שחודשה רק באפריל האחרון בתום 3 שנות שיתוק, שנגרמו בשל היעדר חברים בוועדה.

הוועדה מקבלת החלטות על התקשרויות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. חברת החשמל לבדה משלמת ריטיינר בהיקף 2-3 מיליון שקל לשנה, והיא רק אחת מ-6-7 חברות גדולות.

המנדט של הוועדה הוא לאשר התקשרויות ל-6 שנים, אך כתוצאה מהשיתוק בפעולת הוועדה נמשכו ההתקשרויות לעתים עד 10 שנים. לפי החוק הוועדה מונה 7 חברים מתוכם 3 נציגי ציבור, שני רואי חשבון, נציג משרד המשפטים ויו"ר דירקטוריון של אחת החברות הממשלתיות, כשבתקופת יוגב מילא את התפקיד יו"ר חברת נמלי ישראל, רם בלניקוב.

הוועדה מדרגת את החברות ואת המשרדים, כשהמטרה היא לייצר חלוקה שוויונית בין המשרדים. הרציונל הנוסף הוא לוודא כי החברות הגדולות יבוקרו על-ידי משרדים בעלי יכולת ואמצעים.

ב-2012 התפטרו שניים מחברי הוועדה, ופעילותה שותקה, משום שהחוק מחייב כי כל חברי הוועדה יהיו נוכחים בעת קבלת ההחלטות. הליך מינוי החברים הושלם רק בתחילת 2015, והוועדה התכנסה לראשונה באפריל אשתקד. מאז התכנסותה המליצה הוועדה על מינוי 32 משרדי רואי חשבון ב-36 חברות ממשלתיות.