600 דירות מחיר למשתכן בפריפריה: מ-545 אלף ש' לדירה

הצלחה חלקית ל-4 מכרזים נוספים ב"מחיר למשתכן" בערים כרמיאל, מגדל העמק, טירת הכרמל וירוחם - הוכרזו זוכים ב-601 יחידות דיור מתוך 873 ששווקו ■ המחירים - 545-843 אלף שקל לדירת 80 מ"ר

יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות

משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל הודיעו היום (ד') על זכיית יזמים וקבלנים ב-4 מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו לאחרונה. מדובר במכרז לבניית 21 יחידות דיור בטירת הכרמל שנסגר בשבוע שעבר וב-3 מכרזים נוספים, בכרמיאל, ירוחם ומגדל העמק שנסגרו ביום שני האחרון.

נציין כי בעוד המכרזים בטירת הכרמל (21 יחידות דיור) ובמגדל העמק (118 יחידות דיור) הצליחו במלואם כאשר כל המגרשים שווקו, בירוחם ובכרמיאל חלק מהמגרשים ששווקה המדינה נותרו ללא הצעות.

כך, מתוך 538 יחידות דיור שיצאו למכרז בכרמיאל ב-6 מגרשים, זכו קבלנים ויזמים רק ב-5 הכוללים 414 יחידות דיור, כאשר מגרש לבניית 124 דירות נותר ללא הצעות. בירוחם יצאו למכרז 3 מגרשים לבניית 196 יחידות דיור בסך-הכול כאשר שניים נותרו "על המדף" ללא הצעות שהוגשו, ורק אחד, לבניית 48 יחידות דיור נסגר בהצלחה. בסיכום כל המכרזים האמורים, מתוך 873 יחידות דיור שיצאו למכרז בארבעת היישובים, הוכרזה זכייה שתאפשר בניית 601 יחידות דיור מוזלות.

במגדל העמק, זכה תאופיק דראושה בשני המגרשים שיצאו במכרז לבניית 118 יחידות דיור סך-הכול בעבור 5,299 למ"ר במגרש אחד ו-5,399 שקל למ"ר במגרש השני. מדובר בהצעות שהיו נמוכות ממחיר המקסימום שהציבה המדינה בשיעור ממוצע של כ-5%. על-פי תוצאות המכרז, דירת 80 מ"ר בתוספת חניה ומחסן תימכר לזכאים לאחר סיום הפרויקט בכ-545.5 אלף שקל, זאת בניכוי מענק לרוכשים בגובה 60 אלף שקל ודירת 100 מ"ר בעבור כ-669.5 אלף שקל בניכוי המענק.

בכרמיאל, זכו החברות מורדות הכרמל נכסים, חברת תורג וחברת ב.ס.ט כאשר שתי הראשונות זכו בשתי מגרשים כל אחת. על-פי תוצאות המכרז, ההצעות השונות משקפות הנחה על מחיר המקסימום שקבעה המדינה שנעה בין 0.6% בלבד במגרש אחד להנחה בשיעור כ-6.8% במגרש אחר.

נציין כי רוב המגרשים בכרמיאל נסגרו בהנחה זעומה יחסית למחיר המקסימום. על-פי התוצאות, מחיר ממוצע לדירה מוזלת בעיר בת 80 מ"ר יעמוד על כ-747 אלף שקל ומחיר דירת 100 מ"ר יעמוד על כ-916 אלף שקל. (המחיר כולל מע"מ מרפסת חניה ומחסן).

בירוחם, שם כאמור שני מגרשים נשארו "על המדף", זכתה חברת שטירון השקעות במגרש המאפשר בניית 48 יחידות דיור גן גג ביישוב. מחיר המקסימום שקבעה המדינה במגרש זה עמד על 6,650 שקל למ"ר, בעוד ההצעה הזוכה עמדה על 5,955 שקל למ"ר. מדובר בהנחה משמעותית של כ-10.4% ממחיר המקסימום. על-פי התוצאות, מחיר דירת 110 מ"ר יעמוד על כ-844 אלף שקל כולל מע"מ ובניכוי המענק בן ה-60 אלף השקלים לו יהיו זכאים הרוכשים.

בטירת הכרמל זכתה חברת א.לוי יזמות לאחר שהציעה מחיר למ"ר שעומד על 5,450 שקל. מדובר במחיר נמוך משמעותית ממחיר המקסימום שקבעה המדינה במכרז שעמד על 6,806 שקל למ"ר, כלומר ההצעה הזוכה משקפת הנחה של כמעט 20%. מדובר בהנחה משמעותית של הזוכה במכרז על מחיר המקסימום, שבולטת עוד יותר לאור העובדה שבמכרזים האחרונים שנסגרו במסלול מחיר למשתכן הצטמצמו ההנחות על מחיר המקסימום לשיעורים נמוכים יותר.

חשוב לציין כי כמו כל מכרז מחיר למשתכן שנסגר, מדובר רק בשלב הראשוני של התוכנית. לאחר זכיית הקבלן או היזם במכרז, קיים עוד תהליך לא קצר במסגרתו מקדם הזוכה את תכנון הפרויקט, זקוק עוד לאישור הרשות המקומית והוצאת היתר בנייה.

המשמעות היא שהמכרז שנסגר כעת יניב דירות בפועל, כאלה שניתן להיכנס ולגור בהם, בעוד שנתיים במקרה הטוב. במקביל, כמו בכל המכרזים האחרים, גם במקרה של המכרז הנוכחי ההרשמה לזכאים טרם נפתחה ואת ההגרלות לרכישת הדירות יערכו במשרד הבינוי והשיכון ובמשרד האוצר רק בעוד מספר חודשים.

נכון להיום עוד לא נפתחה אף הרשמה להגרלת דירות במסגרת פרויקטי מחיר למשתכן החדש, וזאת למרות שמכרזים לבניית אלפי דירות במקומות שונים בארץ כבר נסגרו.

תוצאות מכרזי מחיר למשתכן 10.2.16
 תוצאות מכרזי מחיר למשתכן 10.2.16