יצרניות החלב הרוויחו עשרות מ' ש' מהורדת מחיר החלב הגולמי

בדיקת "גלובס": היצרניות גלגלו לקמעונאים ולצרכנים רק חלק מההוזלה שקיבלו בחודשים האחרונים ■ גם לאחר ההוזלה היום, הן מוזילות חלק קטן ממוצרי החלב - אם בכלל

קוטג' / צלם: גלובס TV
קוטג' / צלם: גלובס TV

למרות ירידה מתמשכת במחיר החלב הגולמי ("מחיר המטרה" שקובעת הממשלה), יצרניות החלב - תנובה, שטראוס, טרה ומחלבות גד - לא גלגלו את מלוא ההוזלה לקמעונאים, והגדילו את רווחיהן בעשרות מיליוני שקלים תוך פחות משנה - כך עולה מבדיקת "גלובס".

היום (ה') נכנס לתוקף הצו שעליו חתמו שרי החקלאות והאוצר, שבמסגרתו הוזלו מוצרי החלב שבפיקוח ב-3% בממוצע. במסגרת זו הוזל החלב הניגר ב-2%-2.7%, ואילו הגבינה הצהובה במעדנייה הוזלה בכ-3.8%. הוזלה זו באה בעקבות ירידה של 4.35% במחיר החלב הגולמי, שגררה ירידה של 2.3% בעלויות השוטפות למחלבה.

ממסמך שהעבירה תנובה אתמול (ד') לרשתות השיווק, ושהגיע לידי "גלובס", עולה כי הקבוצה בחרה להוזיל רק חלק ממוצרי החלב שאינם בפיקוח, ולא לבצע הורדת מחיר רוחבית.

שטראוס החליטה להסתפק בהוזלת המחיר היזומה שביצעה בחודש שעבר במותגים ג'וי, אקטיביה ובחלב המועשר של יטבתה.

בטרה אומרים כי הם ידונו בקרוב בנושא ויודיעו על הורדת מחירים. במחלבות גד כנראה לא מתכוונים להוריד מחירים.

אגורה שווה מיליונים

מדיניות זו של היצרניות היא המשך למדיניות שחלקן נקטו ביולי 2015, כשמחיר המטרה ירד בשיעור חד של 6.5%, ומוצרי החלב שבפיקוח ירדו ב-3.5%-5.5%. גם אז הירידה במחיר המטרה לא התגלגלה לצרכן באופן מלא, והיצרניות נמנעו מהורדת מחירים רוחבית.

שטראוס הייתה אז הראשונה שהורידה מחירים של מוצרי חלב שאינם בפיקוח, ואליה הצטרפו כעבור שבוע תנובה וטרה - אחרי ביקורת קשה שהטיח בהן שר החקלאות, אורי אריאל.

מאז אפריל 2015 ועד היום צנח מחיר החלב הגולמי ב-10.5%, והדבר בא לידי ביטוי בהורדה של 22.3 אגורות במחיר, מ-2.11 שקלים ל-1.88 שקלים לליטר חלב.

תנובה, למשל, קולטת 700 מיליון ליטר חלב גולמי בשנה. קצת יותר ממחצית הכמות משמשת לייצור מוצרי החלב שבפיקוח, והיתר משמשת לייצור מוצרי החלב האחרים. עבור תנובה, כל חיסכון של אגורה במחיר החלב הגולמי מעלה את הרווח השנתי ב-7 מיליון שקל.

בשתי ההורדות האחרונות במחיר החלב הגולמי, ביולי 2015 והשנה, תנובה נמנעה מהוזלה רוחבית, וגם מרבית המוצרים שהוזלו, ירדו בשיעור נמוך יותר ביחס למוצרים מקבילים שבפיקוח. כך, בזמן שמחיר גבינה צהובה עמק וגלבוע במעדנייה, שתיהן בפיקוח, ירד ב-3.7%-3.8% תנובה הורידה את מחירי הגבינות הצהובות במדף (שאינן בפיקוח) ב-1%-2% בלבד.

כלומר, בכלל מהלכיה של תנובה היא חסכה 4 אגורות, והעלתה את הרווח שלה ב-28 מיליון שקל. לפי הערכות בשוק, הרווח של תנובה עלה כתוצאה ממהלכים אלה בשיעורים גבוהים יותר.

בתנובה אמרו בתגובה: "תנובה הודיעה על הורדת מחיר לקמעונאים גם ביולי 2015 וגם היום במגוון רחב של מוצרים בסיסיים ופופולריים שאינם בפיקוח, כמו קוטג' בכל אחוזי השומן, גבינות לבנות בכל אחוזי השומן, עמק מדף, גלבוע מדף, גוש חלב מדף, חלב מועשר ושמנת מתוקה. אנו מקווים שהקמעונאים יעבירו את ההוזלות לצרכנים".

הדנונה לא ירד

החלטתה של שטראוס שלא לבצע כרגע כל הוזלה במחירי מוצרי החלב, מגדילה אף היא את שולי הרווח של החברה במיליוני שקלים. בקבוצת שטראוס טוענים כי "בעקבות הורדת מחיר החלב הגולמי ביולי 2015, החברה גילגלה את כל החיסכון שנוצר לה כתוצאה מהורדת המחיר לקמעונאים, וזאת קודם כל במוצרים שפועלים בקטגוריות של המוצרים המפוקחים, אף שמחירם אינו מפוקח, ולאחר מכן במוצרי הדגל הנמכרים ביותר, ובכלל זאת מילקי לסוגיו, שוקו, חלב מועשר ומשקאות חלב בטעמים. יתרה מכך, בינואר האחרון - וללא קשר למחיר המטרה - שטראוס הורידה את מחירם של 3 מותגים: ג'וי (ב-5%), אקטיביה (ב-13.5%-17.6%) וחלב יטבתה מועשר (ב-11.3%-17.4%). ככל שנוכל, נמשיך להוריד את המחירים לאורך השנה".

מנגד טוען בכיר בשוק החלב כי "שטראוס הורידו את מחיר החלב המועשר, כי המכר שלהם דל, וזה קל להם. הם גם מבינים שאי-אפשר למכור חלב ב-8.5 שקלים. אבל בשוקו, שבו המכר שלהם מאוד גבוה, למשל דנונה, הם לא הורידו עכשיו את המחיר. מעניין שרק בקטגוריות האלה הם באים לקראת הצרכנים. אקטיביה גבתה פרמיה של 20% על דנונה, והם מבינים שהם לא יכולים לגבות יותר את הפרמיה. זה בסדר, אבל שלא יציירו את זה כמהלך לקראת הצרכנים. זה ביזנס. עכשיו מוחאים להם כפיים, למרות שזה סיפור עסקי לחלוטין". 

לא מיישרים קו

גם טרה ומחלבות גד הגדילו כך את שולי הרווח. לגבי טרה, ההחלטה שתקבל החברה על הורדת המחירים בקרוב תקבע אם אלה יתרחבו עוד יותר. מהחברה נמסר כי "טרה הורידה מחירים של מוצרים לא מפוקחים בכ-3% בממוצע באמצע יולי, בעקבות ירידת מחיר המטרה". הם ציינו כי בכוונת החברה להוריד מחירים.

מחלבות גד סירבה להתייחס לדברים, וייתכן לפיכך שאין בכוונתה להוריד מחירים.

בהקשר זה חשוב לציין כי תנובה, למשל, המתחרה הישירה של מחלבות גד, לא הורידה את מחירי הגבינה המלוחה או הגבינות הקשות המיוחדות, ולכן צעד זה מאפשר לגד לשמר את המחירים ואינו מאלץ אותה ליישר קו עם התחרות, שלא השתנתה כתוצאה מכך. 

המחירים המעודכנים של מוצרים בפיקוח
 המחירים המעודכנים של מוצרים בפיקוח