לא עוצרים את הקטסטרופה

משרד התחבורה "בעד" תחבורה אלטרנטיבית. אז הוא שולח קטנועים להתחרות עם אוטובוסים

רחוב ראשי במדריד. הפרדה בין תנועה קלה לתנועת אוטובסים / צילום: מירב מורן
רחוב ראשי במדריד. הפרדה בין תנועה קלה לתנועת אוטובסים / צילום: מירב מורן

משרד התחבורה מתגאה ב"מהפכה" שמתחוללת במסדרונותיו. המדען הראשי של המשרד, שי סופר, הדגיש באוזנינו בשבוע שעבר ש"כולם אצלנו מבינים כבר שאם רוצים מדינה מודרנית, צריך להפסיק לעודד את המכוניות הפרטיות. אחרת תהיה כאן קטסטרופה. המשרד נחוש לעודד נסיעה בכלי רכב חלופיים ופועל בכיוון הזה בכל דרך".

כמה חבל שהמהלך האחרון שעליו הכריז משרד התחבורה מבטא בדיוק את ההפך. מהיום (ב') בבוקר יותר לאופנועים ולקטנועים לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ), שלאורך הרחובות אבן גבירול ודרך נמיר בתל אביב. המהלך הוא ניסוי לקראת קביעת הסדר כזה בכל הנת"צים בכבישי ישראל.

לדברי סופר, מדיניות זו ננקטת מתוך דאגה לשלום הרוכבים בכלים הדו גלגליים, שכמות ההרוגים מקרבם בתוך אזורים עירוניים עלתה מהרוג אחד ב-2014 לארבעה הרוגים ב-2015, דבר שלדברי סופר נובע מהעלייה במספרם בכביש. הוא צופה שמגמת העלייה בהיקף השימוש בכלי רכב כאלה.

"התנהגות אוטובוסים בכביש הרבה יותר צפויה מזו של מכוניות פרטיות. הנהגים מנוסים, לא עוצרים באמצע נתיב, לא פותחים דלת באופן פתאומי ולא עוברים נתיבים בחדות. לכן זה פחות מסוכן", מנמק סופר את השילוב בין כלי הרכב הגדולים והכבדים לרוכבים.

רוכב אחד יעכב 50 נוסעים

חלק מהקונפליקטים אפשר לצפות: אוטובוסים עוצרים כל כמה מאות מטרים, וחוסמים את הנתיב כשהם מעלים נוסעים לתחנה. זה אומר שהאופנוע יצטרך לעצור מאחוריהם והשאלה אם הוא יעשה זאת, או יפנה בחדות לנתיב השמאלי ויסכן את חייו בהתנגשות בתנועה החולפת בו. עוד בעיה היא שלא פעם אוטובוסים עוצרים ליד התחנה במרחק שמאפשר לאופנוע ממהר לנצל את הסדק כדי לעבור בינם לבין המדרכה, במרחב שבו הולכים נוסעים העולים ויורדים מהאוטובוס, דבר שמסכן אותם. האוטובוסים בנת"צים רבים, מה שידרוש מהרוכבים להשתחל ביניהם. נהגי האוטובוסים יצטרכו לשים לב לכלי הרכב הקטנים, דבר שעלול להאט את נסיעתם, ובכל אוטובוס יש כמה עשרות נוסעים, שיתעכבו בגלל נוסע רכוב אחד.

ברחובות עירוניים עם תנועה מעורבת (פרטית וציבורית) שמוגדרים בהם נת"צים, יש לרוב לפחות שלושה נתיבי תנועה, אחד נת"צ. מה עשה משרד התחבורה? נטל את כלי הרכב הקטנים והפגיעים, שאותם לדבריו הוא רוצה לעודד, ושולח אותם להתחרות על מקום בדרך עם כלי הרכב הציבוריים ההמוניים, שגם אותם הוא רוצה לעודד.

מפחדים להכביד

לו היה משרד התחבורה נאמן להבטחה של בשורת "מהפכה" כפי שאנשיו טוענים, הוא היה פועל לפינוי נתיב בדרך הקיימת לכלי הרכב מהסוג שאותו הוא חפץ לעודד, על חשבון הנתיבים שבהם נוסעים כלי הרכב שמובילים ל"קטסטרופה", כדברי המדען הראשי. כלומר, מוריד נתיב למכוניות פרטיות, ומגדיר אותו לתחבורה דו גלגלית וקלה אחרת.

מדוע הוא לא עושה זאת? שאלנו, ולא קיבלנו תשובה. המשרד אמנם מתגאה במהפכה תפיסתית, ויכול להיות שבמסדרונות בירושלים היא באמת מתחוללת, אבל ליישם אותה בשטח על ידי הכבדה על התנאים שבהם נוסעים נהגי מכוניות פרטיות, הוא עדיין מפחד. "הקטסטרופה" תחכה.