חברות הגז: "אם בג"ץ ישנה את סעיף היציבות - אין מתווה"

החברות שמחות על הגעת נתניהו לבג"ץ: "אנו מאמינים שהשופטים מבינים שלא ניתן לגעת במתווה; זה לא עניין של איום או לא איום" ■ על סעיף היציבות: "זה אולי הסעיף הקשה ביותר לעיכול, אבל הוא גם הסעיף ההכרחי"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

"הציבור מתייחס לסעיף היציבות כאילו המדינה נכנעה לחברות הגז. בפועל - המדינה זקוקה ליציבות, אולי אפילו יותר מאיתנו. ללא יציבות, לא ייתכן פיתוח של מאגר 'לוויתן' או מאגרי גז אחרים, וללא פיתוח של מאגרי גז - המדינה היא זאת שמפסידה", כך אומר בשיחה עם "גלובס" בכיר באחת מחברות הגז על רקע הדיון המכריע היום (א') בבג"ץ על מתווה הגז.

הבכיר מתייחס גם לסעיף השנוי ביותר במחלוקת במתווה לפיו מבטיחה המדינה שלא תעשה שינויי רגולציה מהותיים במשק הגז ב-10-15 השנים הקרובות, ואומר: "זה אולי הסעיף הקשה ביותר לעיכול, אבל הוא גם הסעיף ההכרחי".

נזכיר, כי באופן חריג יגיע היום ראש הממשלה ושר הכלכלה בנימין נתניהו לבג"ץ במטרה להגן על מתווה הגז. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הגיש תצהיר שבו טען כי מתווה הגז הוא הטוב ביותר והמתווה הריאלי היחידי. "כל חלופה אחרת שהוצגה היא תיאורטית ובלתי ישימה בלוח זמנים שייתן מענה לצרכים הרבים שמקדם המתווה", טען בתצהיר. בית המשפט דחה את בקשת העותרים לחקור את נתניהו, כך שבתום הדברים שיישא צפויים חמשת שופטי בג"ץ, ביניהם המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, אסתר חיות, נועם סולברג, סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן, להפנות לראש הממשלה שאלות. על פי הערכה, הכרעת השופטים תתקבל בשבועיים הקרובים.

לעדכונים שוטפים מעדות נתניהו בבג"ץ - לחצו כאן

חברות הגז, שבקושי השמיעו את עמדתן בדיון הראשון, שמחו על הגעתו של ראש הממשלה. לדברי אותו בכיר, "העובדה שזאת הפעם הראשונה שראש הממשלה מגיע לבג"ץ אמורה להראות לשופטים שמתווה הגז הוא לא רק מתווה גז, אלא שהוא גם משפיע באופן דרמטי על הכלכלה והיחסים הדיפלומטיים עם המדינות השכנות".

הבכיר אף הביע אופטימיות לגבי הכרעת השופטים, ואמר: "זה לא שאנחנו לא חוששים, אבל אנחנו מאמינים שהשופטים מבינים שלא ניתן לגעת במתווה - ובטח שלא בפסקת היציבות אליה מופנית עיקר הביקורת של העותרים". לדבריו, "במידה שהשופטים יחליטו לשנות את פסקת היציבות - אין מתווה".

- זה נשמע כמו איום.

"זה לא עניין של איום או לא איום. המדינה מבינה זאת בעצמה. אף יזם לא ישקיע 7 מיליארד דולר אם הוא חושש שעוד שנה המדינה יכולה לשנות את חוקי המשחק. נגמר הזמן למשחקים. זה אחד הסעיפים היחידים שלא היינו מוכנים לוותר עליהם".