אפריקה מנסה לקנות זמן בדרך לעוד הסדר? מציעה "מתווה ביניים"

אפריקה מציעה למחזיקי האג"ח מתווה ביניים לתשלומים ■ בכוונת החברה להציע למחזיקים לשמור על "סטטוס קוו" עד לחודש מארס 2017, על רקע מועדי תשלום קרובים למחזיקי סדרות כ"ו, כ"ז ו-כ"ח

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

אפריקה ישראל  של לב לבייב מתקרבת להסדר חוב נוסף, שש שנים לאחר שגיבשה הסדר חסר תקדים בהיקפו בשוק ההון המקומי. הבוקר דיווחה חברת ההשקעות, שנדרשת לשלם חובות אג"ח בהיקף של כ-5 מיליארד שקל (קרן וריבית) בעשור הקרוב, כי "בעקבות פניות מטעמם של מחזיקי אג"ח בולטים בסדרות השונות ובהמשך לדיונים שנערכו עם הנאמנים של האג"ח שבמחזור, החברה מציעה עקרונות לגיבושו של מתווה ביניים מוסכם עם מחזיקי האג"ח, עד למארס 2017". לאפריקה ישראל שלוש סדרות אג"ח - כ"ו, כ"ז וכ"ח - בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל ערך נקוב, הנסחרות בתשואות זבל של עד 40%.

לאפריקה ישראל אין בעיית נזילות בטווח הקצר - היתרות הנזילות של הקבוצה עמדו בסוף הרבעון השלישי של 2015 על כ-1.86 מיליארד שקל, מתוכן מזומנים ושווי מזומנים של כמיליארד שקל - אולם מחזיקי האג"ח מודאגים מיכולתה לפרוע את התחייבויותיה בטווח הבינוני והארוך. זאת, על רקע המשבר הקשה בכלכלת רוסיה שפגע בפעילותה של החברה שם, ושחק מאוד את ערך הנכסים שלה. שווי השוק של החברה צנח לפחות מ-350 מיליון שקל לאחר שמניית אפריקה ישראל התרסקה בשנה האחרונה ביותר מ-50% והשלימה צניחה של יותר מ-80% בשלוש שנים.

על רקע כל זאת, כעת מציע דירקטוריון החברה למחזיקי האג"ח להקדים ל-1 במארס (מועד התשלום הקרוב של ריבית למחזיקי אג"ח כ"ח בסך של כ-19 מיליון שקל) תשלומי קרן וריבית של אג"ח כ"ו וכ"ז בהיקף של כ-355 מיליון שקל, שהיו אמורים להיות משולמים במאי. זאת, ללא פיצוי בגין פירעון מוקדם וללא תשלום ריבית בגין תקופת ההקדמה. בנוסף, על פי ההצעה, החברה תקדים למועד התשלום הקרוב גם חלק מתשלום הקרן הראשון של אג"ח כ"ח, בסך של כ-58 מיליון שקל, שאמור היה להיות משולם במארס 2018.

באפריקה מציינים כי על בסיס תזרים המזומנים החזוי של החברה, שיפורסם באוגוסט 2016 (ביחד עם הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה), היא תבחן את האפשרות להקדים לספטמבר 2016, את תשלומי הריבית של אג"ח כ"ו וכ"ז, המיועדים לתשלום בנובמבר 2016.

"פועלים להשגת הסכמות"

הנהלת אפריקה מתחייבת למגבלות שונות בתקופת הסדר הביניים, ביניהן לא לשלם תשלומים כלשהם לבעלי השליטה או לקרוביהם מעבר למה שמחייבים הסכמי ההעסקה שלהם; לא להזרים כספים לחברות מוחזקות ללא הסכמת הנאמנים, לא לשעבר נכסים ללא הסכמת הנאמנים; לא למכור נכסים שערכם לפחות 150 מיליון שקל בתמורה הנמוכה ביותר מ-5% מערכם בספרי החברה; ולא לחזק מעמד של נושה מסויים, אלא אם ניתנה על כך הודעה לנאמנים 21 ימים מראש. המתווה כפוף לאישורו של דירקטוריון החברה וכן לקבלת אישורן של אסיפות המחזיקים של כל אחת מסדרות האג"ח, ברוב מיוחד.

אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר היום כי החברה "ממשיכה לפעול בהתאם לתוכנית עסקית ברורה השמה דגש על פיתוח עסקי של חברות הבת וביסוס מעמדן המוביל, לצד הגדלת הגמישות הפיננסית לטובת שירות החוב בשנים הקרובות. זאת, הן באמצעות חלוקת דיבידנדים מרווחי חברות הבת, והן ממימוש של נכסים במחירים ראויים לטובת כל בעלי המניות והחוב של החברה. כחלק מכך, פועלת החברה להשגת הסכמות בין בעלי סדרות האג"ח השונות, לאורך מועדי פירעון התשלומים השונים, כפי שהוצגו בתזרים המזומנים החזוי לשנים הקרובות".

נזכיר כי בהסדר החוב הקודם עמדו חובותיה של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח על כ-7.6 מיליארד שקל. מאז נחתם ההסדר, במאי 2010, עמדה החברה בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח, תוך שבעל השליטה לבייב מזרים לחברה סכום נכבד של כ-750 מיליון שקל. כעת, אם אפריקה תלך להסדר חוב נוסף, ספק גדול אם לבייב יכניס שוב את היד לכיס, כך שהחברה תלויה יותר מבעבר במימושי נכסים ודיבידנדים מהחברות הבנות והמוחזקות שלה.

"סימן השאלה העיקרי - לבייב"

בינתיים, בשוק ההון הולכות וגוברות ההערכות כי אפריקה נמצאת סדרכה להסדר חוב נוסף. מאיר סלייטר, מנהל מחלקת מחקר בירושלים ברוקראז', העריך כבר לפני כחודשיים כי הדבר יתרחש אם לא תירשם התאוששות בכלכלת רוסיה. היום, בשיחה עם "גלובס" אמר סלייטר כי "במצב הנוכחי ששורר ברוסיה, כלומר כשהנפט והרובל לא מתאוששים, אין ספק שנגיע בסופו של יום להסדר חוב. הנהלת החברה למעשה קונה כיום שקט ויכולת פעולה לשנה הקרובה, על ידי הרגעת כל בעלי סדרות האג"ח, כי היה ניגוד אינטרסים בין מחזיקי סדרות כ"ו וכ"ז לבין בעלי אג"ח כ"ח. כך שהמהלך הזה מונע מצב של העדפת נושים.

"הבשורה העיקרית במתווה היא הקדמת חלק מתשלום הקרן של כ"ח - שהיה אמור להתקבל רק במארס 2018 - כבר למארס 2016. הסיפור המרכזי כאן הוא קניית זמן כי הערך של אפריקה פיתוח צנח וה-NAV שלה (ערך נכסי נקי) הוא שלילי כיום. הכל מתוך תקווה שהמצב ברוסיה ישתפר".

- אם אכן יהיה הסדר בסוף, איך לדעתך הוא הולך להיראות?

"סימן השאלה העיקרי זה לבייב. אני מעריך שאם יהיה הסדר חוב נוסף, ובוודאי אם לבייב יביא כסף, ההסדר יכלול גם פריסה מחדש של החובות ואולי הענקה של חלק מהמניות בחברות הבנות - כמו אפריקה נכסים או אפי פיתוח - לבעלי האג"ח. המתווה של ההסדר הקודם יעמוד ברקע אבל אולי כלקח הם ינסו לעשות משהו אחר. אבל שוב הכל מתנקז למצב ברוסיה, אם המצב הנוכחי שם יימשך עוד הרבה זמן - לא יעזרו כל הסדרי החוב בעולם. בסוף, שווי הנכסים נמוך משווי ההתחייבויות אז הנושים לא יקבלו את כל הכסף".

- האג"ח משקפות הסדר חוב כבר הרבה זמן. הן שוות קנייה היום?

"הן נסחרות כיום מתחת לשיעור הכיסוי שלהן (היקף הנכסים לעומת החובות). היום המחיר שלהן מגלם תרחיש מאוד קיצוני כך שבתיאוריה אפשר להרוויח יפה. אבל יש סיכון כמובן של הסדר חוב. למשל, יכול להיות שמשקיע שקונה את האג"ח היום יראה את הכסף רק בעוד שלוש שנים. גם המצב ברוסיה כמובן משפיע, יכול להיות שרוסיה זה אפילו לא אפס אלא מינוס. כלומר, בתיאוריה יכול להיות שאפריקה תצטרך להזרים סכום מסוים לאפי פיתוח. צריך לזכור שלאפריקה יש נכסים מעולים מעבר לפעילות ברוסיה וגם שהפעילות ברוסיה זה הבייבי של לבייב, כך שיכול להיות שיהיה לו מאוד חשוב לשמור על זה, ואז הוא יחליט להזרים כסף גם הפעם".

מתווה הביניים שמציעה אפריקה
 מתווה הביניים שמציעה אפריקה