לאומי והראל רותמים את הפנסיה של הציבור למתן משכנתאות

(עדכון) - שוק המשכנתאות המתנפח ממשיך לזלוג מהבנקים למוסדיים ■ אחרי שמזרחי טפחות מכר חלק מתיק המשכנתאות שלו למנורה, כעת לאומי ישתמש בכספי העמיתים בהראל כדי להעניק משכנתאות לציבור

הסכם משכנתאות נוסף בין בנק לגוף מוסדי: בנק לאומי וקבוצת הראל הודיעו היום (ב') נכנסים לשותפות אסטרטגית בשוק המשכנתאות, במסגרתה יעמידו ביחד משכנתאות לדיור על חשבון כספי הפנסיה של עמיתי הראל. ההסכם אושר כבר על-ידי הדירקטוריונים בלאומי והראל למשך השנתיים הקרובות.

במסגרת ההסכם יעמידו לאומי והראל משכנתאות בהיקף מיליארדי שקלים. הראל תעמיד עד 4.2 מיליארד ש' השנה ועוד סכום מקסימלי של 4 מיליארד שקל בשנה הבאה, כאשר כל סכום שתעמיד יהיה בהיקף של עד 50% מסך העמדת המימון של שני הגופים יחדיו. ההערכה היא שהרוב המוחלט של הגידול בתיק המשכנתאות של לאומי בשנתיים הקרובות יהיה במסגרת ההסכם עם הראל.

לפי ההסכם, הראל תרתום את כספי העמיתים החוסכים לפנסיה לשם כך וחלקה במשכנתאות יעמוד על 50% לכל היותר. לאומי יבצע את החיתום וינהל את תיק המשכנתאות המשותף בהתאם לסטנדרטים הנהוגים בבנק ולניסיון שהצטבר בו. הבנק הוא זה שיחליט אילו משכנתאות להעניק ובאילו תנאים, כאשר גם אישור המשכנתאות ייעשה בהתאם לשיקול דעתו הבלעדית של הבנק. הראל תשלם ללאומי עמלת ניהול חודשית.

המטרה היא, אם כן, להשתמש במקורות המימון הנזילים של הראל (כספי הפנסיה של העמיתים) על מנת להגדיל את תיק המשכנתאות של לאומי מבלי להגדיל את הסיכון עבור הבנק.

"הסכם זה מהווה נדבך נוסף ביישום אסטרטגיית ההשקעות של הראל הדוגלת בפיזור וגיוון אפיקי ההשקעה וכן בשיתוף פעולה עם גופים מנוסים ומובילים בתחומם, לטובת עמיתי הראל, דבר אשר יאפשר להראל לגוון את תמהיל ההשקעות של העמיתים באפיק השקעה יציב המבטיח תשואה עודפת ברמת סיכון נמוכה יחסית", נמסר מהראל.

זהו ההסכם השני בתוך חודש וחצי בין בנק וגוף מוסדי בשוק המשכנתאות. כזכור, בשלהי דצמבר הודיע מזרחי טפחות כי הוא מוכר נתח מתיק המשכנתאות שלו בפעם הראשונה - בהיקף של 770 מיליון שקל - למנורה מבטחים.

"העסקה טובה ללאומי משתי סיבות: הוא גם מצליח לשמור על נתח השוק וגם ליהנות מעמלות הטיפול במשכנתאות האלה, והחלק השני הוא שמכירת המשכנתאות העתידיות היא יותר טובה כי מחירי הנכסים היום יותר גבוהים וה- LTV (רש"ת: Loan to Value) בשוק המשכנתאות בעבר היה יותר בטוח מאשר היום", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל השקעות בלידר שוקי הון.

- גם במודי'ס וגם ב- OECD הזהירו משוק המשכנתאות המנופח. מבחינה חברתית, זה נכון לגלגל חלק מהסיכון על הפנסיה של הציבור?

גלזר: "מצד אחד על כל השקעה שהיא קצת מסוכנת אנחנו באים ואומרים שכספי הפנסיה בסכנה, ומצד שני מה האלטרנטיבה? שהמדינה תנפיק אג"ח מיועדות ותעלה מסים? הפנסיה בכל העולם מתמודדת עם סביבת ריבית נמוכה ומחפשת השקעות. זה לא נכון לומר על כל השקעה שהיא מסוכנת. מבחינה חברתית, בונים פה ואנשים ייטלו משכנתאות. אולי זה כן חברתי שנפתח פה עוד אפיק למתן משכנתאות, להגדיל את המקורות. הרי אם הבנקים היו מחליטים לצמצם את המשכנתאות כי הם לא עומדים בזה, מה היה קורה? הריביות היו עולות".

- ובכל זאת, אתה רואה פה ששוק המשכנתאות מתנפח וזולג מהבנקים למוסדיים, לפנסיה.

"ולהשקיע בנדל"ן בחו"ל בכספי הפנסיה זה בסדר? ואג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות זה בסדר? הכסף העצום שנמצא אצל המוסדיים מחד וההגבלות הרגולטוריות מאידך, מביאים למצב שיש היגיון שחלק מהאשראי שבעבר הבנקים נתנו יינתן היום ע"י המוסדיים. האם משכנתא זה עסק יותר מסוכן מלתת לעסקים קטנים או לגופים עסקיים? זו שאלה טובה. במדרג הביטחון בתחום העסקים, משכנתא היא לא מההלוואות המסוכנות".

מניות ב-1.15 מיליארד שקל בדרך לעובדי לאומי?

במקביל דיווח היום הבנק על מו"מ שהוא מנהל מול ועד העובדים להמרת זכויות שונות שנצברו לעובדים במניות הבנק שיונפקו להם בהיקף של 1.15 מיליארד שקל. המניות יינתנו לעובדים במחיר שוק, כאשר מטרת ההמרה היא לעמוד ביעדי הלימות ההון ליבה של בנק ישראל (10.3% עד סוף השנה). מדובר בבחינה ראשונית בלבד

"יישום התקן החשבונאי החדש לטיפול בזכויות עובדים הינו גורם אשר משפיע, וצפוי להשפיע, באופן מהותי ביותר על ההון עצמי רובד 1 של הבנק, וזאת בעיקר בשל העובדה שמדידת ההתחייבות הינה בהתאם לריביות שוק", נמסר מהבנק. "עקומי ריבית אלו נמצאים כיום ברמות שפל היסטורי והינם בעלי רמת תנודתיות גבוהה, שתי סיבות שגורמות להשפעה מהותית על הלימות הון הבנק".

בתוך כך הודיע היום לאומי כי זרוע ההיי-טק שלו, לאומיטק, חתמה עם הקרן האירופית להשקעות ( EIF ) על תוכנית ערבויות להעמדת אשראי לעסקים קטנים ובינוניים העוסדים בתחומי חדשנות, במסגרת תוכנית InnoFin הנתמכת על ידי הנציבות האירופית. מדובר בחלק מתוכנית הורייזן 2020 של האיחוד לקידום מחקר וחדשנות, עליה חתומה גם ישראל.

ההסכם יאפשר לבנק להציע לחברות היי-טק מימון נוסף בגיבוי הקרן האירופית להשקעות בהיקף של 100 מיליון דולר. האשראי יינתן לחברות היי-טק המעסיקות עד 500 עובדים וכל עסק יקבל עד 8 מיליון דולר בהתאם לעמידה בקריטריונים. כיוון שה- EIF מוגדר כבנק לפיתוח אזורי ובהתאם להוראות באזל 2 ניתן להקצות בגין החשיפה לו 0% הון, הדבר יאפשר ללאומי להגדיל את תיק האשראי למגזר ההיי-טק ובמקביל לשפר את יחס הלימות ההון שלו.