ריבלין נגד חוק ההשעיה: "חוטא למהות הכנסת וציבור הבוחרים"

נשיא המדינה מתח ביקורת נגד החוק המבקש לאפשר להדיח חברי כנסת ברוב מיוחד של 90 ח"כים: "אסור לתת לרשות המחוקקת להפוך לגורם חוקר ומעניש" ■ יו"ר הכנסת: "ההצעה לעולם לא תובא לשולחן הכנסת, כל עוד אני היו"ר"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הביע הערב (ב') ביקורת חריפה נגד "חוק ההשעיה" שאותו מקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו, המבקש להדיח חבר כנסת מכהן ברוב של 90 חברי כנסת.

"נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נבחרים על-ידי הכנסת, ולכן בידי הכנסת גם הסמכות להדיחם. אלא שבניגוד לנשיא, החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים", אמר הנשיא באירוע להשקת ספרו של הפובליציסט יועז הנדל במרכז למורשת בגין בירושלים.

"חברי כנסת שחטאו בפלילים או שקיים חשד לעבירה פלילית מצדם - הרי שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה ובדיקה בעניינם, ויש למצות איתם כל ערכאה פלילית רלוונטית לאחר הסרת חסינותם. ואולם אסור לתת לכנסת, שנציגיה נבחרים על-ידי הציבור, להפוך בעצמה את דבר הציבור.

"כנסת שתוכל, גם אם בצדק, להחליט היום על הפסקת כהונתם של נציגי ציבור כאלה, תורה מחר, שלא בצדק, על הפסקת כהונתם של אחרים - ואנה אנו באים?".

לדברי ריבלין, "אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת, להפוך לגורם חוקר ומעניש. מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל".

הנשיא גינה באופן נחרץ את חברי הכנסת שנפגשו עם משפחות מחבלים והדגיש את חובת היועץ המשפטי לממשלה להתערב בנושא: "כאשר 3 חברי כנסת ישראל בוחרים ללכת ולבקר משפחות מחבלים, לירוק בפניהם של אזרחי ישראל, לירוק בפני משפחות הקורבנות, לירוק בפני כל מי שמנסים לשקם את יחסי האמון שבין אזרחי ישראל היהודים והערבים - אין זו זכותו של היועץ המשפטי לממשלה להורות על בדיקה בעניינם, כי אם חובתו". 

למרות דבריו אלה, הדגיש ריבלין כי "גם אם ראוי להעמידם לדין - אוי לנו אם הכנסת היא הרשות שתשב בדין. משום כך משימתו של הימין הליברלי היא להציב, בתוך מחנה הימין, אלטרנטיבה רעיונית, חדה וחותכת לגרסת הדמוקרטיה הצרה. זהו מאבק רעיוני וחינוכי, אולם הוא מוכרח להתבצע גם במישור המעשי.

"אם יצליח הימין הליברלי במשימה זו, כפי שהוא הצליח בעבר, הוא יעניק למדינת ישראל מתנה שאין ערוך לה - משטר שהוא לא רק שלטון העם, אלא דמוקרטיה ליברלית, שתהיה שלטון העם, ויחד עם זאת תעניק כבוד לאדם".

גם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הביע אתמול (א'), בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, התנגדות לחוק. "אין הצעה כזאת", אמר במענה לשאלה שהופנתה אליו באשר לחוק. "היא לעולם לא תובא לשולחן הכנסת, כל עוד אני יו"ר הכנסת. ממה שהבנתי יש רעיון אחר, יש דיבור או יוזמה, ונדון בהם. אבל אין לזה שום קשר ל'הדחת חברי כנסת".

אדלשטיין מתח ביקורת מרומזת על חברי הכנסת שהציעו את הצעת החוק וכן על אלה שהשמיעו התנגדות לה עוד בטרם הובאה לדיון בוועדת החקיקה. "היה בלגן, היה דיון. כולם קיבלו את מנת חלקם, אלה שהציעו את זה ואלה שהתנגדו בקול לזה. כולם היו שמחים מכל הצדדים".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ציין היום כי הוא שותף לזעם הציבורי על חברי הכנסת מבל"ד. עם זאת, הוא הסביר כי היוזמה להעניק לחברי כנסת את הזכות להשעיית עמיתיהם היא מופרכת וחשוב להסירה מסדר היום.

לדברי פלסנר, "לחברי הכנסת אין יכולת לביצוע בירור עובדתי או לקיים דיון בראיות, ולכן היוזמה להעניק להם סמכות מעין שיפוטית היא בלתי הגיונית. הכנסת היא גוף פוליטי ולא נועדה לתפקד כבית משפט. מתן סמכות השעיה שכזו תכניס באופן כמעט אוטומטי שיקולים פוליטיים ולא ענייניים להליך, וכך יהפכו אירועים דומים בעתיד לפסטיבל תקשורתי, שישרת בעיקר את הקיצוניים משני הצדדים ויפגע ביכולת לקדם מכנה משותף אזרחי בחברה הישראלית".