בוטל הדיון בנוסח חוק ההשעיה שהוחמר - ללא עדכון נתניהו

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, הודיע כי הדיון מבוטל "לאור עמדתו של יולי אדלשטיין" ■ לדבריו, זה נדחה עד חזרתו של ראש הממשלה ארצה וקבלת עמדת סיעת הליכוד ■ עפ"י הנוסח החדש, ניתן יהיה להדיח ח"כים גם בשל התבטאויות ולא רק עקב מעשים

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי, הודיע הבוקר (ב') כי הדיון ב"חוק ההשעיה" שנוסחו הוחמר ותוכנן להתקיים הבוקר בוועדה - מבוטל. סלומינסקי, שהתייחס להצעת החוק שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולפיה ניתן יהיה להדיח חברי כנסת מכהנים ברוב של 90 חכ"ים, אמר את הדברים בריאיון לרשת ב'. "אין טעם לקדם את החוק אם הליכוד מתנגד", אמר בריאיון.

מלשכתו של סלומינסקי נמסר כי הדיון נדחה למועד לא ידוע לאור התנגדויות שונות. "לאור עמדתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, כי התיקון לחוק יסוד: הכנסת (השעיית חבר כנסת) לא יעבור כל עוד הוא מכהן כיו"ר הכנסת, החליט יו"ר ועדת החוקה להשהות את המשך הדיון בהצעת החוק בוועדה ולבטל את הדיון שנקבע להיום. זאת עד לחזרתו של ראש הממשלה ארצה וקבלת עמדת סיעת הליכוד באופן חד וברור בנושא".

נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע אתמול התנגדות נחרצת להצעת החוק. "נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נבחרים על ידי הכנסת, ולכן בידי הכנסת גם הסמכות להדיחם. אלא שבניגוד לנשיא, החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים", אמר הנשיא באירוע להשקת ספרו של הפובליציסט יועז הנדל במרכז למורשת בגין בירושלים.

"חברי כנסת שחטאו בפלילים או שקיים חשד לעבירה פלילית מצדם, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה ובדיקה בעניינם, ויש למצות איתם כל ערכאה פלילית רלוונטית לאחר הסרת חסינותם. ואולם אסור לתת לכנסת, שנציגיה נבחרים על ידי הציבור, להפוך בעצמה את דבר הציבור. כנסת שתוכל, גם אם בצדק, להחליט היום על הפסקת כהונתם של נציגי ציבור כאלה תורה מחר, שלא בצדק, על הפסקת כהונתם של אחרים - ואנה אנו באים? אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת, להפוך לגורם חוקר ומעניש. מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל".

על פי הנוסח הסופי שסוכם אתמול והיה אמור לעלות היום לדיון, ניתן יהיה להדיח חבר כנסת בשל תמיכה בשלילת קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל. כך ניתן יהיה להדיח ח"כים גם בשל התבטאויות בנוסח זה, ולא רק בעקבות מעשים כפי שכתוב בחוק בסעיף 7א' לחוק כיום.

על פי ההצעה, אם 61 חברי כנסת יבקשו להשעות ח"כ מסוים, תתכנס ועדת הכנסת לישיבה שבה יוכל חבר הכנסת המועמד להשעיה להשמיע את טיעוניו. אם הוועדה תחליט כן, תתכנס המליאה להצביע על כך, ויידרש רוב של 90 ח"כים כדי לאשר את המהלך.

כעבור עשרה ימים מאותו הרגע שבו אישרו 90 חברי כנסת להשעות את חברותו של אותו ח"כ, ייכנס במקומו של אותו ח"כ הבא בתור ברשימה לכנסת. לחבר הכנסת תינתן האפשרות לערער על המהלך לבית המשפט העליון.

ההצעה עלתה לאחרונה ביוזמת נתניהו על רקע פגישתם של חברי הכנסת באסל גטאס, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי מהרשימה המשותפת עם משפחות מחבלים . היא אושרה בשבוע שעבר על ידי הנהלת הקואליציה.