דעה: תיאטרון חיפה בבעיה גדולה, שעלולה להתפתח לתביעה

תיאטרון חיפה נתון בסיכון שיחויב בפיצוי על כך שלא מנע הטרדה של עובדות בפרשת משה איבגי ■ יש לכך כבר תקדימים בפסיקה

מפרסומים בכלי התקשורת עולה כי תיאטרון חיפה בירר תלונה שהגישה אחת מהעובדות כנגד השחקן משה איבגי. השחקן התנצל בפני העובדת, והיא הועברה להצגה אחרת. האם בכך תמה חובתו של התיאטרון? 

החוק למניעת הטרדה מינית מחייב מעסיק לא רק לטפל בתלונות על הטרדה מינית, אלא למנוע הישנות של מעשי הטרדה. תיאטרון חיפה אכן טיפל בתלונה של העובדת הבודדת, אך יחד עם זאת העובדת היא זו שנאלצה לשנות את מקום עבודתה, למרות שהייתה הקורבן להטרדה. ייתכן כי התיאטרון בחר בפתרון הזה בנסיבות העניין ולאור מרכזיות התפקיד של איבגי בהצגה, אבל יש פה בעייתיות, כיוון שעובד אחד חטא - ושני שילם את המחיר. 

כאמור, הבעיה הגדולה יותר היא שהתיאטרון לא מנע את הישנותה של העבירה. נשאלת השאלה האם התיאטרון עשה מספיק כדי לוודא שאין עובדות נוספות שסבלו מהטרדה מינית. על פניו, תיאטרון חיפה כשל: בירור תלונה של עובדת לא כולל רק תשאול של המתלוננת עצמה, אלא גם של המטריד לכאורה, שכנגדו מוגשת התלונה, ועדים ועובדים נוספים. חקירה רחבה יותר הייתה עשויה לגלות מקרי הטרדה נוספים. יתרה מזאת, מדיניות ענישה מחמירה יותר והרחקתו של השחקן ממקום העבודה הייתה יכולה למנוע מקרים עתידיים של הטרדות מיניות. 

קיים קושי בבירורי הטרדה מינית: העובדות לרוב לא משתפות פעולה, אולם המעסיק חייב להראות יד קשה בבירור תלונות מהסוג הזה, כדי לעודד שיתוף-פעולה מצד עובדים ועובדות אחרים. אווירה סלחנית כלפי הנילון (התנצלות בלבד) לא משדרת מסר מעודד כלפי המערכת והעובדים. 

החוכמה בבירורי הטרדה מינית היא לא לטפל בתלונות נגד עובד זוטר, אלא נגד עובדים בכירים. המרות של העובד הבכיר והתלות בו מצד הזוטר מעמידות כל מעסיק בדילמה, ובדילמה הזו המעסיק מחויב לציית לחוק ולהעדיף את הנורמה הראויה של מקום עבודה נקי מהטרדות, על פני עובד כלשהו, בכיר ככל שיהיה, גם אם יש לכך מחיר כלכלי.

בפרשת מני נפתלי המדינה חויבה בפיצוי על כך שלא מנעה התעמרות בעובדים. תיאטרון חיפה נתון בסיכון שיחויב בפיצוי על כך שלא מנע הטרדה של עובדות. יש לכך כבר תקדימים בפסיקה: עיריית ירושלים חויבה בפיצוי של עשרות אלפי שקלים לשתי פקחיות חניה שהוטרדו, והטיפול בתלונתן התארך ולא היה יעיל; חברה ציבורית אחרת שילמה פיצוי לעובדות שהתלוננו על הטרדה, ובעקבות התלונה פוטר המטריד, אולם הוא המשיך לעבוד לצידן עד שנכנסו הפיטורים לתוקף. כמו כן, רק לאחרונה פורסם כי חברת החשמל נתבעת על-ידי עובדת על כך שלא טיפלה בתלונתה על אונס.

■ הכותבת היא מומחית לדיני עבודה ממשרד רובין שמואלביץ.