להיאבק בטרור, לא בדמוקרטיה

בממשלת נתניהו נגררים אחר פרובוקציות, במקום לתת ביטחון

זאב אלקין / צלם: אייל גפן
זאב אלקין / צלם: אייל גפן

אני עוקב אחר ההתפתחויות לגבי הצעת החוק להשעיית חברי כנסת ומתקשה להאמין. איך מישהו יכול לתמוך בדבר הזה? תשימו רגע בצד את חברי הכנסת מבל"ד, האם אנחנו באמת רוצים לאפשר הליך כזה? שנבחר ציבור יוכל להיות מסולק מהכנסת בגלל דעותיו? ברגע שאתה מתחיל בזה, אתה לא יודע איפה זה מסתיים - והמוצר הקרוי דמוקרטיהנעשה פגום.

נכס חשוב יותר מהגז

חברי הכנסת הימנים שתומכים בהצעת החוק, ובראשם ראש הממשלה, סומכים על רגשות השנאה נגד הפלסטינים. במקום להרגיע את הציבור הזה, במקום להוביל אותו למקומות חיוביים, מנצלים אותו כדי להעביר חוקים שהם לא פחות מכרסום הנכס החשוב ביותר של המדינה: הדמוקרטיה. נכס חשוב יותר מכל מאגרי הגז וכל דבר אחר. כלפי חוץ אנחנו מתהדרים בתואר הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. ואנחנו בהחלט כאלה. אבל כלפי פנים פועלת ממשלת הימין לגמד את ההליך הדמוקרטי ולשים לו סייגים. וכדי לעשות זאת יש בין חברי הכנסת, וכמובן גם ראש הממשלה, שאינם בוחלים בדמגוגיה הכי שטחית והכי שקרית.

ערמומי, לא חכם

השר זאב אלקין, למשל. לפני כמה שנים ביקרתי במזנון הכנסת. ישבתי ליד שולחן עם חבר כנסת שהכרתי, כאשר אל השולחן ניגש אלקין. הח"כ שאתי הציג אותו: "חבר הכנסת הכי חכם במשכן". אלקין חייך בצניעות, אבל לא הכחיש. אני חושב שההגדרה של "הכי חכם" קצת מוגזמת. את ה"הכי" אני מוכן לקבל, אבל להוסיף לה את המילה "ערמומי". משהו בו מזכיר לי התנהלות נחשית, זחלנית, עקלקלה.

ריבלין לא "צריך להחליט"

אתמול (ב') תקף אלקין את נשיא המדינה על התנגדותו לחוק המוצע. הנשיא צריך להחליט, אמר אלקין, "או שהוא מגן על חנין זועבי או שהוא יוצא נגדה". אלה דברים שאדם חכם לא היה מוציא מפיו בגלל מופרכותם המופלגת. אלקין יודע היטב שריבלין לא "צריך להחליט". ריבלין לא הגן על זועבי, אלא על הדמוקרטיה. והוא אמר זאת. להפוך את זה לתמיכה בזועבי - זה בדיוק ההבדל בין אדם חכם לבין נחש ערמומי, ובמקרה הזה ערמומי ולא חכם.

החוק שמשרת את זועבי

לו היה אלקין חכם באמת, היה מבין שבאמצעות הצעת החוק הוא נותן לזועבי כוח שבאופן אחר אין לה. היא כל כך מסוכנת בעיני אלקין, שהוא מוכן להקריב "למענה" חתיכת דמוקרטיה. מי שמרגיש ביטחון בעצמו, לא נותן לפרובוקציות לקבוע את דעותיו ועמדותיו. אבל זה מה שקורה בממשלת נתניהו. במקום לתת ביטחון, במקום להיאבק בטרור, נגררים אחר פרובוקציות - וכך מחלישים אותנו עוד יותר.