סקר ארצי: יותר משליש משוכרי הדירה נעזרים בהורים בשכ"ד

וזה לא הכול: 40% מהשוכרים ספגו העלאה של שכר הדירה השנה ■ רון חולדאי: "השוק פרוץ" ■ ח"כ שפיר: "התנהלות הממשלה לא רצינית ולא אחראית"

יותר משליש משוכרי הדירות נעזרים בהורים כדי לעמוד בתשלומי השכירות; כשליש מהם נאלצים לעבור דירה בשל העלאות בשכר דירה, ולא פחות מ-85% מציינים כי אינם מצליחים לחתום חוזה לטווח ארוך מול בעלי הדירות - כך עולה מסקר שכירות שערכו אנשי "מזא"ה 9", בית הצעירים של עיריית ת"א-יפו, בקרב שוכרי דירה ברחבי הארץ.

הסקר נערך בקרב 1,080 נשאלים באמצעות האינטרנט בחודש ינואר השנה. על-פי נתוני הסקר, מרבית המשיבים, 62%, הזדהו כתושבי תל-אביב-יפו, 9% כתושבי ירושלים, 8% כתושבי באר-שבע והשאר מערים שונות ובהן רמת-גן, חיפה, רחובות, פתח-תקווה, גבעתיים וחולון. המשאל אינו מהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה, ואולם הוא נותן מושג על מה קורה כיום בשוק השכירות. נזכיר כי שוק זה אינו מפוקח על-ידי שום גורם ונחשב דל בנתונים.

על-פי נתוני הסקר, 36% משוכרי הדירות שהשתתפו בו ציינו כי הם לא מסוגלים לממן בעצמם את דמי השכירות והם נעזרים בהוריהם לצורך התשלום החודשי; 31% מהמשיבים ציינו כי הם נאלצו לעבור דירה בגלל העלאה בשכר הדירה; כ-35% מהמשיבים ציינו כי בעלי הדירות אינם דואגים לתחזוקה נאותה של הנכס המושכר ודיווחו כי בעל הדירה ביקש מהם לשלם על תיקונים שהם בתחום אחריותו. בכל הנוגע לשכר הדירה, 40% מהנשאלים ציינו כי בעלי הנכס העלו להם את שכר הדירה השנה וכי למרות הדיבורים על שכירות ארוכת טווח, 85% מהנשאלים השיבו שהחוזה שלהם הוא לשנה אחת בלבד.

הסקר מעיד גם על חוסר הביטחון של השוכרים: 29% מהם השיבו כי נאלצו לעבור לפחות שלוש דירות בחמש השנים האחרונות. שאלה אחרת בסקר מעידה שוב על הצורך בפיקוח והסדרת היחסים בין שוכר למשכיר - 5.5% מהנשאלים ציינו כי שילמו בלית ברירה שכר טרחה לעו"ד מטעם בעל הנכס בחתימת הסכם השכירות.

"נתוני הסקר מוכיחים שוב כי שוק השכירות הישראלי הוא שוק פרוץ, עליות המחירים תלולות והיעדר היציבות והחיכוכים בין שוכרים למשכירים שוחקים את הצעירים", אמר היום (ד') ראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי. "זהו שוק ללא כללי משחק, ואת החגיגה הזו הגיע הזמן לסיים באמצעות חוק שיעשה סדר וייטיב הן עם השוכרים הן עם בעלי הדירות".

 

נתוני הסקר הוצגו היום בפני ועדת השקיפות והנגשת המידע של הכנסת בראשות ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני). מהדיון עולה כי אין בידי רשות המסים ומשרד האוצר הערכה ריאלית של מספר המשכירים החייבים במס. נציגת רשות המסים, מינה גולן, אמרה כי בפנייה שנעשתה בראשונה ב-2014 ל-37 אלף בעלי דירות, 78% דיווחו בפעם הראשונה על השכרת הדירות - בה בעת שעשרות אלפי בעלי דירות לא נבדקו כלל. עוד אמרה גולן: "רוב רובם של המשכירים נכנסים למסגרת החוק הזה ואין חובת דיווח. אנחנו רק יכולים לנחש".

ח"כ שפיר: "במקום להפנים את דוח מבקר המדינה מהשנה שעברה שטען שתשתית נתונים הכרחית לפיתוח מדיניות אפקטיבית לפתרון מצוקת הדיור, הממשלה מבלבלת את הציבור ואת משכירי הדירות ומייצרת עלייה נוספת במחירים. זו התנהלות לא רצינית ולא אחראית".

שוכרי דירה
 שוכרי דירה