האייפון שלכם נשבר? זה המקום שאליו הם הולכים בשביל למות

אפל עושה הכול כדי לאתר אייפונים פגומים ולהשמיד אותם ■ בשנה הקרובה תנסה אפל להרוס לפחות 9 מיליון אייפונים ולייצר פסולת אלקטרונית במשקל של יותר מ-40 טון

במפעל ייעודי שמאובטח 24 שעות ושמיקומו בהונג-קונג נשמר בסוד, מתבצעת השמדה זהירה וקפדנית של מכשירי אייפון.

זהו אחד מקומץ מפעלים ברחבי העולם שבהם בחרה אפל לגריסת ומחזור מכשיר הטלפון שלה. ממש בדיוק כפי שחברות שמייצרות את מכשירי האייפון חייבות לציית לסטנדרטים קפדניים ולשמור על סודיות מוחלטת, כך גם החברות שעוסקות בהרס המכשירים - עד לשקילה הקפדנית של שברי המכשיר כדי להבטיח ששום דבר לא יילך לאיבוד.

אפל מכרה יותר מ-570 מיליון אייפונים מאז אותו הבוקר בינואר לפני תשע שנים שבו צעד סטיב ג'ובס אל מרכז הבמה בסן פרנסיסקו כדי "להמציא מחדש את מכשיר הטלפון".

אפל אינה יודעת כמה מכשירים כאלה עדיין נמצאים ברחבי העולם - בידיו של הבעלים השני, השלישי או הרביעי - או חבויים באיזו מגירה נשכחת. למרות זאת החברה רוצה להבטיח כי כמה שיותר אייפונים ימצאו את דרכם לאתרי הטמנת פסולת.

זהו תפקידו של המפעל בפארק התעשייתי במחוז יואן לונג בהונג-קונג, לדברי לי טוב גרופ, אחת הקבלניות של אפל. זהו המקום שאליו באים האייפונים, האייפדים והאיימקים כדי למות.

גם למותגים עולמים כמו HP, וואווי, אמזון ומיקרוסופט, יש פרוטוקול למחזור מוצריהם. אך הפרוטוקול של אפל הוא המחמיר והתובעני ביותר, כך לדברי מקורות שמעורבים בתהליכים, אשר בחרו לא להיחשף.

"אנשים מצפים"

"אני חושבת שאנשים מצפים לזה מאיתנו. אני חושבת שהלקוחות שלנו דורשים מאיתנו סטנדרט גבוה", אמרה ליזה ג'קסון, מנהלת מחלקת איכות הסביבה של אפל, בריאיון טלפוני ממשרדי החברה ב-קופרטינו. "זה קשה בגלל שמדובר במוצרים מורכבים באופן שלא ייאמן".

גם אפל וגם לי טונג סירבו לאפשר לנו גישה למפעל בהונג-קונג, לנקוב במספר המכשירים הממוחזרים במפעל, או למסור מידע ספציפי על תהליך הייצור ההפוך (de-manufacturing).

בעסקי המחזור של מוצרי האלקטרוניקה, היעד הוא לאסוף ולמחזר 70% - במונחי משקל - מהמכשירים שיוצרו בשבע השנים הקודמות. ג'קסון אמרה שביצועי אפל גבוהים יותר ומגיעים ל-85%, כולל מיחזורם של כמה מוצרים שלא יוצרו בידי אפל עצמה ושמובאים בידי לקוחות.

פירושו של דבר הוא שהשנה תצטרך אפל להשיג ולהרוס ברחבי העולם יותר מ-9 מיליון אייפונים. בשנת הכספים האחרונה העפילו מכירות האייפון של אפל ל-155 מיליון יחידות, וגריסת מכשירים ישנים של אפל היא תעשייה בצמיחה.

חברת לי טונג, שממחזרת גם ציוד שמייצרות חברות אחרות, מחזיקה בשלושה מפעלים בהונג-קונג ובתריסר מפעלים נוספים ברחבי העולם. החברה מעריכה כי תצמח השנה ביותר מ-20%.

אפל דיווחה כי ב-2014 הפיקה יותר מ-40 טון של פסולת אלקטרונית ממכשירים ממוחזרים, כולל כמות מספקת של פלדה לבניית מסילת ברזל באורך של 161 ק"מ.

ברייטסטאר קורפ, הפועלת ממיאמי שבפלורידה, TES-AMM מסינגפור, לי טונג מהונג-קונג ופוקסקון, יצרנית האייפון המפורסמת ביותר - נמנות כולן עם רשת הממחזרים העולמית שהסכימה לציית ליותר מ-50 תקנות שמתייחסות למגוון תחומים: החל מאבטחה וביטוח וכלה בראיית חשבון והרס מכשירי הטלפון.

התהליך מתחיל במאות חנויות אפל בעולם, או באינטרנט, שדרכן מציעה החברה שוברי מתנה כדי לפתות בעלים של מכשירי אייפון למכור את מכשיריהם.

לאחר בדיקה מהירה, מחליטה חברת המחזור אם לרכוש את מכשיר הטלפון או להציע לבעלים לגרוט אותו בחינם. בארה"ב נע טווח התשלומים עבור מכשירי טלפון מתפקדים מ-100 דולר עבור מכשיר האייפון 4 הקטן ביותר ועד 350 דולר עבור אייפון 6 פלוס הגדול ביותר. לאחר מכן נערכות בדיקות דקדקניות יותר כדי לוודא אם ניתן למכור מחדש את המכשיר או אם אין מנוס מגריטה.

החברה שממחזרת את מוצרי אפל בארה"ב סירבה להגיב. טרנס נג, מנהל שותפתה הדרום-מזרח אסיאנית של אפל, TES-mm, לא השיב לאימייל שנשלח אליו וגם לא להודעות טלפוניות. ברגע ששותפותיה של אפל מליטות כי יש לגרוט מכשיר טלפון מסוים, נפתח תהליך פירוק שדומה להפליא למודל הייצור של אפל - אבל בכיוון ההפוך.

אפל משלמת עבור השירות, ומחזיקה בבעלות על כל גרם מוצר - החל במכשיר הטלפון המשומש בתחילת התהליך וכלה בערימת האבק בסופו, לדברי לינדה לי, מנהלת אסטרטגיה בחברת לי טונג. מסע הייצור ההפוך, המורכב מ-10 שלבים, מבוצע תוך בקרה, כימות ובהתאם להנחיות מפורטות בחדרים חתומים בוואקום שנועדו ללכוד 100% מהכימיקלים ומהגזים המשתחררים במהלך התהליך, לדברי לי.

לא ניתן לבצע משלוחים של אייפונים ממוחזרים מאזור אחד למשנהו. חובה למחוק את כל הנתונים המאוחסנים בהם, ולהסיר את כל הלוגואים המוטבעים עליהם. לא ניתן לערבב פסולת זו עם פסולת של מותגים אחרים, ולפיכך חייבים הממחזרים להפעיל מתקנים ייעודיים עבור אפל, לדברי לי. עובדי אפל מפקחים על התהליך במפעל לי טונג, שמעסיק כ-300 עובדים.

מסגרות לחלונות

יש מותגים ששומרים על מרכיבים מסוימים כגון שבבים, שבהם ניתן להשתמש לתיקון מכשירי טלפון לקויים, אך אפל מיישמת מדיניות ייצור הפוך במתכונת מלאה.

"גריסת המרכיבים דורשת אנרגיה רבה יותר משימוש מחודש במרכיבים אלה", אמרה לי. לי טונג משתפת פעולה עם לקוחות אחרים לצורך ייעוץ על האופן שבו ניתן לעצב מוצרים שיהיו קלים יותר לפירוק, האופן שבו ניתן לשלוף מצלמות מסמארטפונים כדי להתקינם במזל"טי צעצוע, והאופן שבו ניתן להתאים צגים מטאבלטי Surface של מיקרוסופט לשימוש מחודש במוניות ניו יורקיות, לדברי לי.

אפל גורסת את המכשירים שלה כדי למנוע את הופעתם בשוק המשני של מוצרי אפל מזויפים, לדברי ג'קסון. החברה שוקדת על גיבוש דרכים לשימוש מחודש במרכיבים בעתיד, לדברי ג'קסון, שסירבה למסור פרטים נוספים.

"יש בעיית פסולת אלקטרונית בעולם", אמרה ג'קסון, "אם אנחנו באמת רוצים להשאיר אחרינו עולם טוב יותר מהעולם שמצאנו, עלינו להשקיע בדרכים שיובילו אותנו רחוק יותר ממה שקורה כעת".

ואחרי שמכשיר האייפון הישן שלכם נגרס לרסיסים, מה קורה לו? פסולת מסוכנת מאוחסנת במתקן מאושר, ושותפות המחזור של אפל יכולות לזכות בעמלה בגין הפקת חומרים אחרים, כגון זהב ונחושת. כל השאר מתגלגל מחדש לחפצים כגון מסגרות אלומיניום לחלונות, רהיטי אלומיניום או רעפי זכוכית.

למכור מחדש או למחזר
 למכור מחדש או למחזר